Logg inn med Facebook eller Google!

Småretter

Started by pippi1, 29. Mar 08, 23:32:48

Previous topic - Next topic

pippi1

En ny matverden åpenbarte seg for oss under siste Hellas-ferie. Selv blir jeg skikkelig lei all pommes fritesen til alt. Vi begynte å bestille  5-7 småretter i stedet for hovedrett, som min mann og jeg delte. Så mye utrolig godt vi fikk! De små ostepaiene f. eks. var forskjellige overalt, men fantastisk gode!

Liv

Quote from: \"pippi1\"En ny matverden åpenbarte seg for oss under siste Hellas-ferie. Selv blir jeg skikkelig lei all pommes fritesen til alt. Vi begynte å bestille  5-7 småretter i stedet for hovedrett, som min mann og jeg delte. Så mye utrolig godt vi fikk! De små ostepaiene f. eks. var forskjellige overalt, men fantastisk gode!


Dette er den beste måten og spise på i Hellas.  :-)

Mixelite

Tiltredes! Det finnes egentlig ikke noen annen måte å spise gresk mat på. Iallfall ikke når man er matvrak og helst vil smake på alt på menyen i løpet av 14 dager ;-)

Epicuristen

Jepp! Meze er måten å spise på! :biggrin:
Μόνο ο μέτριος αντρόπος είναι πάντα στα υψη!

Athina

Kunne ikke vært mer enig :iconbiggrin:
Et langt og godt mezémåltid er ren nytelse :occasion5:
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

brit

Veldig enig!
Kjempegodt!

Barbro

Også jeg er enig og tro til Dovre faller :flower: .
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Gro

Og her var noen oppskrifter som fikk tennene til å løpe i vann:-)
Spesielt den med reker, fetaost og tomater... mmm

Nei det finnes ikke noe bedre enn å sitte ved et bord i vannkanten og ha masse småretter og en liten flaske ozo forran seg... for en lykke:-)

http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.cookingincrete.com/images/Meze_with_Yiorgos_and_Panos.JPG&imgrefurl=http://www.cookingincrete.com/Articles-Yiorgos.html&h=314&w=450&sz=135&hl=no&start=47&tbnid=WYqn9mSrGueBMM:&tbnh=89&tbnw=127&prev=/images%3Fq%3Dmez%25C3%25A9%26start%3D36%26ndsp%3D18%26hl%3Dno%26sa%3DN

NB klikk på oppskrifter!
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Bjørg

Ja, så enig så enig. Bestill alt dere har lyst på og i mengde i forhold til antall rundt bordet og del ALT!!Da får man en unik måte å bli kjent på mange retter, og skulle man ikke like noe så er det ingen krise...
Dette er jo vanlig i østen, og Hellas og sikkert mange andre steder, så hvorfor ikke i Norge?

hellasgal

Her er noen greske spesialiteter jeg anbefaler av mat i hellas :)

Tjorven

JA til meze  :cheers: Fant fort ut at det var tingen for meg som vil smake på det meste. Selv om jeg hadde en litt ugrei opplevelse av det første gangen jeg reiste til Hellas alene....
Grua meg litt for å sitte ved bordet mokk alene, og tenkte at nå måtte jeg spise noe lett. Men det var første kvelden min der, og sulten på gresk mat var jeg, så dermed satte jeg igang å bestille. Jeg ville ha saganaki, tzatziki, små kjøttboller, oliven, potetpai, litt grønt og...... Etterpå ante jeg ikke helt hva jeg hadde bestilt, men prøvde å roe meg ned med retsinaen og se verdensvant ut der jeg satt   :bounce:
Og så kom maten! Det var tallerken på tallerken og det tok jo aldri slutt  :cyclopsani: Bordet var overfylt og jeg ble aldeles skrekkslagen av alt jeg skulle spise opp. Det toppa seg da kelneren så \"galant\" gresk sa: --- Something wrong? You look nervous!!

Vel, jeg overlevde seansen og har lært, men kan le av det nå  :flower:
There are no strangers, only friends we haven't met.

Katta

Ha, ha....jeg syns jeg ser deg Tjorven. Utrolig morsomt.

Jeg elsker Meze! Går man dit Grekerne selv spiser, så er det nye retter nesten hele tiden. Veldig spennende å se hva man får, særlig på de stedene de ikke har en meny. Menyen har kelneren i hodet, maten er laget etter \"hva de fikk tak i\" - eller \"hva det er sesong for\". Sjarmerende!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...