Logg inn med Facebook eller Google!

Mer Athen

Started by Tommy, 30. Jan 10, 16:37:16

Previous topic - Next topic

Tommy

Tack Johanne :-)

Har man varit oppe på Akropolis-klippan kan det vara skönt att ta en promenad ner mot Stoa Attalou genom grönområdet nedanför klippan, o så gå in \"bakvägen\" till Stoa Attalou o beskåda resterna efter det som en gång fanns där. Själva Stoan är oppbyggd som den en gång såg ut, o där inne finns ett museum värt att besöka, o när man är nöjd med det kan man ta sig ut på Adrainou för nån förfriskning kanske :-)





\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

xristina

Åh - jeg vil til Athen igjen!!!

Tommy

Quote from: \"xristina\"Åh - jeg vil til Athen igjen!!!

Kom ner nu i mars vetja, så ses vi på Brettos eller nåt :-)

Här är ett par kvällsbilder, först vindarnas torn, som jag ikke sak yppa så mycket om själv annat än att det är väldigt välbevarat. Här är lite om tornet som jag funnit på nätet :

\"I östra kanten av den romerska agoran i Athen, Grekland, ligger vindarnas torn. Enligt den romerske arkitekten Vitruvius byggdes detta horologium av astronomen Andronikos från Kyrros, Makedonien. Man antar att det skedde någon gång under det andra århundradet f.Kr.

Det var ett kombinerat solur och vattenur och fungerade även som vindvisare. Det åttkantiga marmortornet är tolv meter högt och åtta meter i diameter. Det är inriktat efter de åtta atenska kardinalpunkterna. Runt överkanten av tornet löper friser som föreställer de olika vindarna: Boreas (norr), Skiron (nordväst), Sefyros (väster), Lips (sydväst), Notos (söder), Euros (sydost), Apeliotes (öster) och Kaikias ( nordost).

På tornets tak stod en vindflöjel, i brons, i form av en triton. Den är nu försvunnen. Nedanför varje fris finns ett solur inristat\"


http://kosmografiskaarkivet.blogspot.com/2008/08/vindarnas-torn.html

Sedan en bild av ett Cafeneion där jag tyckte om att ta mig en sängfösare då jag bodde på Hotel Carolina i närheten.


\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Kvällsliv på Plateia Iroon i Psirri.



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Katta

Herlige bilder Tommy!  :flower:

Tommy

Tack Katta :-)

Tillbaka i saluhallen, en tjusig oppläggning på denna fiskdisk tycker jag. Rena rama konstverket, eller hur  ?

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Ja, Tommy. Du har noget at kigge frem til, og jeg har noget at kigge tilbage på. Tak for opfriskningen af minderne fra Athen.
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Ja, Tommy. Du har noget at kigge frem til, og jeg har noget at kigge tilbage på. Tak for opfriskningen af minderne fra Athen.

Tack själv Mette, nöjet är helt på min sida :-)
O du har säkert också något att se fram till, för du återvänder nokk till Athen nån gång framöver...... Eller ?

Mat må man ju ha ibland, man blir lätt hungrig i storstan. Grillad Octopus är inte fel, kanske på restaurant Plaka vid det lilla torget just innan Kydatheneion möter Adrianou.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Efter en bit mat kan det kanske vara skönt med en spatsertur oppemot Anafioatika, dit kan man ta sig via denna gränd som heter Thespidos ( tror jag  :bom:  ) o ta till höger en bit längre opp i backen. Oppifrån Anafiotika kan man njuta av utsikten utöver hustaken o där har man rätt bra koll på läget, något dessa kissemisse opptäckt :-)



\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

kaka

Herlige bilder, spesielt katten på taket! Men jeg hadde gjerne satt meg ned på en stol på øverste bilde og nytt en stille stund.
KariK

Tommy

Tack Kaka :-)

Ikke Athen detta, men en välbekant city-siluett för många som bara varit i Athen på genomfart  :bom:  Å den bilden avslutar denna lilla bildkavalkad för denna gången. Mer o färska bilder lär det väl bli efter semesterveckan nu i mars :-)

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Ole

Takk for en herlig reise, Tommy! Jeg gleder meg til marsbildene allerede!

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...