Logg inn med Facebook eller Google!

Kulturelle og sosiale forskjeller mellom nordmenn og grekere

Started by IngeS, 08. Jul 11, 16:37:20

Previous topic - Next topic

IngeS

Takk for et meget godt innlegg Admirala. Jeg kjenner meg igjen.

Jeg ferierte her to ganger i året fra våren 2001 til jeg flyttet hit i 2007 og jeg har ennå ikke sett en full greker. Heller ikke grekere som har tyllet i seg glass etter glass med vin eller brennevin. De må ha en form for fast føde til.

En meget god beskrivelse du gjorde.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Quote from: \"Måne\"... fordi \"alle andre som kjører bil har jo drikki, så om du kjører edru så er sjansjen like stor for at du skal havne i en ulykke allikevel\" Gresk logikk på sitt beste. :cool:
:mrgreen:  :mrgreen:  :mrgreen:
Joda, jeg har også hørt den. I tillegg finnes det vel ikke den greske mannen som vil innrømme at han blir en dårligere sjåfør etter et par whisky  :roll:
Snarere tvert imot: \"I am more careful, then, you know, so I drive more safe.\"
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

stein

Fyllekjøring er helt forkastelig. Høres nesten ut som dere synes at det er greit at grekerne kjører i fylla. Får tro jeg tar feil. For det er fyllekjøring dere snakker om. Får håpe det blir en bedring på dette området etter hvert. Har ikke studert noen statistikk, men det skulle ikke forundre meg om svært mange ulykker i Hellas skyldes alkohol.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Admirala

Quote from: \"IngeS\"Takk for et meget godt innlegg Admirala. Jeg kjenner meg igjen.

Jeg ferierte her to ganger i året fra våren 2001 til jeg flyttet hit i 2007 og jeg har ennå ikke sett en full greker. Heller ikke grekere som har tyllet i seg glass etter glass med vin eller brennevin. De må ha en form for fast føde til.

En meget god beskrivelse du gjorde.

Takk, Inge! Spennende tråd!

I samme ånd tenkte jeg at jeg skulle fortsette med å fortelle om en diskusjon jeg hadde i går med en god nafpliotisk venn, Kostas. Vi satt på bar og drakk (tilsammen to glass vin hver, faktisk  :wink: ), og jeg kommenterte det faktum at selv om det er økonomiske nedgangstider (for å si det mildt) var byen - og spise- og drikkestedene - fulle av folk.

- Hva ellers kan vi gjøre, sa Kostas, - sitte hjemme og synes synd på oss selv?

- Spare til husleie/-lån og mat, foreslo jeg (det ville nordmenn gjort)

- Ela re, sånn tenker ikke grekerne. Hvis en greker har 50 euro igjen i lommeboken, går han på bouzoukia og kjøper en whiskyflaske til 40 euro til seg og vennene sine, og blomster (til å kaste på sangerne) for resten.

- Og hvordan lever han fram til han får lønn?

- På gammelt brød og oliven fra farmen (til familien). Og forresten tenker ikke grekerne sånn. Det ordner seg alltid, tenker vi, og det gjør jo som regel det.

I Norge ville den som brukte sine sine siste penger på \"å gå ut\" blitt karakterisert som et fryktelig ødeland, og i følge Kostas er det vår protestantiske oppdragelse som gjør at de aller, aller fleste av oss ville spart våre siste kroner til \"noe fornuftig\".

I tillegg synes jeg det er interessant det han sier om at \"det ordner seg alltid\". Jeg ser en dualisme hos grekerne der. De har på mange vis et pessimistisk syn på de store linjene i livet (og en nylig undersøkelse viser at de er blant Europas mest pessimistiske folkeslag, hvis ikke det mest pessimistiske), samtidig har jeg ofte møtt denne Det ordner seg på et vis-holdningen, som jo egentlig er ganske optimistisk. Jeg tror kanskje at det har med de sterke (stor-)familiebåndene å gjøre, hvis man er skikkelig ute å kjøre er det alltid en eller flere i familien som trår til. Med andre ord, pessimisme på makroplan, optimisme på mikroplan. Eller?

PS: Jeg sier ikke at alle grekere ville gått på bouzoukia og brukt sine siste 50 euro på det. Vil ikke bli beskyldt for generalisering her!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Admirala

Quote from: \"stein\"Fyllekjøring er helt forkastelig. Høres nesten ut som dere synes at det er greit at grekerne kjører i fylla. Får tro jeg tar feil. For det er fyllekjøring dere snakker om. Får håpe det blir en bedring på dette området etter hvert. Har ikke studert noen statistikk, men det skulle ikke forundre meg om svært mange ulykker i Hellas skyldes alkohol.

Vi snakker om ulikheter i holdninger, samfunn, kultur. Og det må vi da vel kunne gjøre uten at vi bejubler fyllekjøring?
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Pjokken

Quote from: \"stein\"Fyllekjøring er helt forkastelig. Høres nesten ut som dere synes at det er greit at grekerne kjører i fylla. Får tro jeg tar feil. For det er fyllekjøring dere snakker om. Får håpe det blir en bedring på dette området etter hvert. Har ikke studert noen statistikk, men det skulle ikke forundre meg om svært mange ulykker i Hellas skyldes alkohol.

Stiller meg fullt å helt bak dine meninger Stein.... fyllekjøring er forkastelig
uansett hvor, og når det skjer... At fyllekjøring er mer \"akseptert\" i Hellas,
gjør det ikke mindre forkastelig.

I helgene og etter mørkets frembrudd, forholder jeg meg til enhver trafikk
med største varsomhet, når jeg kjører til og fra med scooter...etter bedre føre
var, enn etter snar prinsippet....

At man ikke har sett en full Greker på 10 år i Hellas, ja det finner jeg for
utrolig til å være sant.. da kan man ikke ha beveget seg mye ute på
kveldstid i helgene....Man trenger ikke rave rundt for å være full !

IngeS

Familiebedrifter finner du lite av i Norge. Her på Samos er det fortsatt en del, også innen handelsnæringen. Grekerne er flinke til å bruk butikker som eies av slektninger, naboer eller venner. Man kan på en måte si de er proteksjonistiske.
 
Vi har fire såkalte supermarkeder i Pythagorion. Som i Norge er de tilsluttet større kjeder som Dias, Dia, Proton og Dimaz. Forskjellen er at her driver de på mye mindre areal hvor det ikke er mulig å kjøre trillevogner. De har det aller meste av det du trenger, men det flommer ikke over av alskens varer.  Lidl har en avdeling ved veien mot Vathi. Den virker ikke særlig populær blant grekerne men mange innflyttere fra andre land handler der.

Det har ploppet opp noen forretninger langs hovedveien her, men slike varehus som du finner utenfor bysentra i Norge finner du ikke. Grekerne kjører altså ikke bil ut for å fordrive tiden på varehus, for å treffe naboen eller spontanhandle noe.

Slik jeg opplever det handler ikke grekerne annet enn det de har behov for, og det får de vanligvis i nærbutikkene. I stedet for å handle i stort som man sier så handler de heller litt hver dag til kjøleskapet og familiens behov. Å samle opp i frysebokser er ikke vanlig.

Når det gjelder klær, kjøretøy, møbler og annet utstyr til huset kjøper de det inn nesten "en gang for alle". De skifter ikke ut ting bare for at de har gått lei av dem. Den vanlige greker velter seg jo heller ikke i penger, men jeg har et inntrykk av at fornuften rår mer enn i visse andre land.

Jeg regner med at også her kan andre ha andre opplevelser fra større byer
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Admirala

Quote from: \"Pjokken\"At man ikke har sett en full Greker på 10 år i Hellas, ja det finner jeg for
utrolig til å være sant.. da kan man ikke ha beveget seg mye ute på
kveldstid i helgene....Man trenger ikke rave rundt for å være full !

Så det er bare i Norge fulle folk raver? For det gjør de jo, iallfall en del av dem. (Kanskje burde vi definere hva det vil si å være full?)

Og bare så det er sagt, jeg beveger meg mye ute på kveldstid både helger og andre dager. Uten å ha sett grekere rave eller være \"dridas\" som vi sier i Stavanger. Men fortell gjerne hvordan grekerne raver på Chios!
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Pjokken

Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Pjokken\"At man ikke har sett en full Greker på 10 år i Hellas, ja det finner jeg for
utrolig til å være sant.. da kan man ikke ha beveget seg mye ute på
kveldstid i helgene....Man trenger ikke rave rundt for å være full !

Så det er bare i Norge fulle folk raver? For det gjør de jo, iallfall en del av dem. (Kanskje burde vi definere hva det vil si å være full?)

Og bare så det er sagt, jeg beveger meg mye ute på kveldstid både helger og andre dager. Uten å ha sett grekere rave eller være \"dridas\" som vi sier i Stavanger. Men fortell gjerne hvordan grekerne raver på Chios!

Hvor i all verden ser du jeg skriver at Grekerne raver.. Jeg skrev at man
trenger IKKE å rave for å være full.

Admirala

Quote from: \"Pjokken\"
Quote from: \"Admirala\"
Quote from: \"Pjokken\"At man ikke har sett en full Greker på 10 år i Hellas, ja det finner jeg for
utrolig til å være sant.. da kan man ikke ha beveget seg mye ute på
kveldstid i helgene....Man trenger ikke rave rundt for å være full !

Så det er bare i Norge fulle folk raver? For det gjør de jo, iallfall en del av dem. (Kanskje burde vi definere hva det vil si å være full?)

Og bare så det er sagt, jeg beveger meg mye ute på kveldstid både helger og andre dager. Uten å ha sett grekere rave eller være \"dridas\" som vi sier i Stavanger. Men fortell gjerne hvordan grekerne raver på Chios!

Hvor i all verden ser du jeg skriver at Grekerne raver.. Jeg skrev at man
trenger IKKE å rave for å være full.

Hm, les det jeg skriver en gang til, så skjønner du kanskje hva jeg mener? Og ikka ta alt så alvorlig, da!

Vil forresten, før jeg logger av for dagen, fortelle om en gresk venn, som kom til Stavanger. Han er 33, bodde i Athen til han var 26 og deretter i Nafplio. Etter hans første lørdagskveld i Stavanger var han fullstendig sjokkert over all fylla. Han sa f eks at \"Dette ville aldri skjedd i Hellas\" og \"Hvorfor er det så om å gjøre å bli så full?\"
Og han er ingen avholdsmann, på langt nær, bare så det er sagt.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Pjokken

Selvfølgelig er fyllekjøring alvorlig, og bør tas alvorlig...
Dette er ikke ett tema man fleiper bort med kulturelle forskjeller...

En promillegrense for sjåfører er ikke satt for moro skyld, men for å
verne andre trafikanter mot uvettig kjøring etter for stort alkoholinntak...

Tommy

Nu har jag bara skumläst igenom denna tråden så jag är ikke helt säker på att någon annan reflekterat över det faktum att där generellt sett är mycket skitigare i Grekland än här, man ser ju ofta skräp o avfall utslängt lite hursomhelst i markerna, för att inte tala om alla gamla bilvrak o sånt. Jag menar att en social skillnad är att vi är mer miljömedvetna ( jag utgår ifrån att förhållandena är ungefär desamma i Norge som i Sverige ) och hyser än större respekt för skog o mark o dess naturella värden än vad man gör i Grekland i allmänhet.

 Nu kanske jag svor i kyrkan, men det må så vara i såfall :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...