Logg inn med Facebook eller Google!

Vourliotes eller Manolates - eller begge?

Started by Minerva, 24. Jun 13, 20:53:37

Previous topic - Next topic

Minerva

Vi har lyst til å besøke både Vourliotes og Manolates, både fordi de ser vakre ut og fordi det visstnok er mye keramikk å kjøpe der. Det ser imidlertid ut for at det blir mye kjøring langs de samme veiene fra Pythagorion (der vi skal bo). Det er dessverre ingen enkel tverrforbindelse mellom de to landsbyene, så vi lurer på: er den ene landsbyen mer verdt å besøke enn den andre?

Fordelen med å besøke Manolates er at vi kan kjøre gjennom sommerfugldalen, mens fordelen med Vourliotes er at den er større, og vi kan se om Moni Vronta-klosteret i nærheten er åpen. Drar vi til Manolates, ser jeg at vi kan kjøre tilbake via Pirgos, men det ser ut for at denne veien bare er endeløs skog. Eller: går det greit å besøke begge landsbyene på en dag? (gjerne med tid til et bad etterpå - vi har ikke lyst til å bruke en hel dag på to landsbyer)

På forhånd takk for synspunkter!

IngeS

24. Jun 13, 22:14:04 #1 Last Edit: 24. Jun 13, 22:40:14 by IngeS
Det du skriver om her er det jeg kaller turistløypa. Alle turister som er ute og kjører skal dit. Dette har resultert i at begge byene har høye priser. Jeg anbefaler å besøke begge byene på grunn av kjøringen opp i to forskjellige topografier. Nattergaldalen opp til Manolatis er veldig frodig på grunn av et bekkesik som renner hele året. Vil du høre nattergalen bør du vøre der tidlig om morgenen før trafikken kommer i gang.

Det går en vandringsled mellom Vourliotis, Manolates og Stavrinides som alle ligger vel 300 moh. Det er ingen bilvei fra Manolates til Pirgos. Du må ned samme veien som du kom. Det gjelder også Vourliotis. Begge veiene er krokete med en rekke 180 graders svinger, og som ellers på øya uten trafikkskilt som varsler svingene. Bare hold sakte fart så går det bra.

I begge byene må du parkere i utkanten av byen på grunn av de trange gatene. Dermed bør det beregnes god tid for å få sett noe av byen.

Her finner du avstandstabell slik at du kan se avstanden fra Pythagorion: http://www.pithagorio.net/distances_on_samos.htm

En annen rute er denne:

Pythagorion - Mili hvor det er keramikkverksted - Megali Panagia (det store jomfru Mariaklosteret) - Koumeradei hvor det også er keramikkverksteder - Timios Stavros (korsets kloster) - Xhora - Mitilini - hovedveien mellom Vathy og Pythagorion - ta av i stor rundkjøring - Paleokastro - klosteret Zoodochos Pigi - lunsj i Poseidonio med ypperlig fiskerestaurant og en flott badestrand - tilbake samme vei - Pythagorion.
Starter dere 09:00 vil dere være tilbake i Pythagorion ca kl 16:00 om dere ikke bruker all verdens tid i klostrene.
Klosteret Panagia Spilliani ovenfor Pythagorion kan dere ta en dag senere. Det samme gjelder Agia Triada mellom Samos Marina og Mitilinii.
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Minerva

Oops, visst heter det nattergaldalen!  :) Takk for tipset om å kjøre tidlig om morgenen.

På Google-kartet ser det ut for at det er mulig å kjøre sørover fra Manolates. Bra jeg nevnte dette, så slipper vi å kjøre feil! Vi er vant med å kjøre på smale, svingete veier i i Hellas, så det går nok bra.

Ruten du foreslår, ser interessant ut. Takk skal du ha! Vi skal studere den nærmere.

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Minerva

Vi besøkte både Vourliotes og Manolates, men droppet turen opp til Moni Vronta-klosteret. Vi var skuffet over Vourliotes - synes ikke landsbyen var spesielt fin, og ikke fant vi noen butikker med kunsthåndverk, bare en ordinær suvenirbutikk på torget. Den blå/hvite kafeen er kjempefin, men etter å ha inntatt en frappe der, hadde vi fått nok.
Manolates derimot var vi veldig begeistret for. Nydelig natur opp nattergaldalen, koselig, blomstrende landsby med mange fine kunsthåndverkbutikker. Smykkebutikken tjente noen penger på meg, likeledes han som har den kombinerte kunstbutikken/museet. Han var veldig hyggelig og pratsom, og en fin maler.
I Manolates fant vi kafeen Despina med "innebygd" fontene. Vi syntes det var rart at ingen satt der, og oppdaget fort grunnen: en stund etter at vi satte oss ned, kom verdens sureste dame ut og plasserte menyer foran oss uten å verken hilse eller smile. Gjett om vi kom oss vekk derfra! Istedenfor spiste vi lunsj på en hyggelig familiedrevet kafe der vi faktisk fikk lokal søtvin da vi ba om regningen.

karri

Takk for at du kommer med tilbakemeldinger, på hva dere valgte og hvordan det var og ble.  :-*
KARRI

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...