Logg inn med Facebook eller Google!

Klostre og åpningstider

Started by Minerva, 23. Jun 13, 21:08:49

Previous topic - Next topic

Minerva

Nå nærmer vår første tur til Samos seg, vi har valgt ut mange steder vi har lyst til å besøke, og planlegger hva vi kan se på tida vi har til rådighet uten å stresse. Jeg har en del spørsmål i denne forbindelse, og skal prøve å samle dem etter emne.
Det første spørsmålet mitt angår altså klostre. Jeg har funnet motstridende informasjon - eller ingen informasjon i det hele tatt - om hvorvidt enkelte av disse er åpne for besøk, og hvilke åpningstider de evt. har. Etter en god del Hellas-ferier med bomturer til avsidesliggende klostre, vil vi gjerne sikre oss hvis mulig mot å møte stengte dører. Håper at noen kan hjelpe! Altså:
- Hva er åpningstidene til Megali Panagia-klosteret? Jeg har sett både kl. 10-12 og 10-13 om formiddagen (+ om ettermiddagen). 
- Er Agia Zoni-klosteret åpent for besøk? I så fall - hva er åpningstidene? Og er det verdt turen?
Vi har for øvrig lyst til å besøke også Moni Vronta og Timiou Stavros. Er det flere vi bør prøve å få med oss?
På forhånd tusen takk for svar!

Anders

Du får svar av Inge etter hvert... ikke akkurat slike ting han er mest opptatt av på en sen søndag :-)

IngeS

24. Jun 13, 04:28:10 #2 Last Edit: 24. Jun 13, 04:40:28 by IngeS

Hei

Jeg jobber med å få oversikt over klostrene på Samos, noe som ikke er helt enkelt. Jeg er ikke sikker på om jeg har fått med alle på listen under her.
Det som er helt sikkert er at du trenger minst to dager med bil om du skal besøke alle klostrene. De ligger spredt over hele øya. Skal du gå inn i de som er åpne for besøk kan du trygt legge til en dag ekstra eller to alt etter hvor lang tid du bruker i hvert av dem.

Åpningstider og om du kan komme inn i klostrene finner du aller best ved å besøke dem. På internett finner du det ikke, og det er heller ikke noen institusjon som har oversikt meg bekjent. De klostre jeg med sikkerhet vet er åpne for besøk er Megali Panagia monastery, Timios Stavros monastery, Monastery of Zoodochos Pigi, og Monastery of Panagia Spilianis. Kommer du til disse mellom klokken 10 og 14 er de sikkert åpne. Eventuelle åpningstider om ettermiddagen kjenner jeg dessverre ikke til.

Beklager at jeg ikke kunne svare deg mer eksakt på dine spørsmål, men det er nå en gang sånn i Hellas at grekerne ikke tar med den info turistene trenger når de publiserer noe.



Megali Panagia monastery
Det ligger to kilometer sørøst for landsbyen Koumaradei og på siden av veien som fører til Miloi.

Agia Triada

Ligger ved veien mellom Samos marina og Mitilinii

Agia Zoni monastery
Det ligger i øst for byen Samos, innen Vlamari dalen og på en høyde på 120 meter.

Timios Stavros monastery
Det ligger to kilometer sørøst for landsbyen Mavratzeoi ved siden av veien, og på høyde på 200 meter.

The Monastery of Zoodochos Pigi
Det ligger på Rampaidoni fjellet i Nordøst Samos by og på en høyde på 300 meter.

The Monastery of Panagia Spilianis
Ligger i Kastriberget ovenfor Pythagorion

Profitis Ilias Monastery

Det ligger tre kilometer sørøst for Karlovasi, ved siden av veien som fører til Konteika og på en høyde på 210 meter.

The Monastery of Panagia Vrontiani
Det ligger noen få kilometer sør for landsbyen Vourliotes i en storslått skog og på en høyde på 460 meter.

ZOODOHOS PIGI - (Hatzimanoli or Kakoperato)
Det er plassert på Mt. Kerkis, Sørøst av Kosmadei landsbyen, innenfor canyon som fører til Great Seitani stranden og på en høyde på 660 meter.

PANAGIA I SARANTASKALIOTISA - (Virgin Mary)
Det ligger på sørøstsiden av Mt. Kerkis, i "Kiourka" dalen og på en høyde på 320 meter.

ST. JOHN THE THEOLOGIAN
Den ble bygget i 1823 og ligger nær Karlovassi.

PANAGIA MAKRINI

Det er plassert over Kallithea, og ble bygget i år 800 e.Kr.

PANAGIA POTAMOU
Det ligger i området Potami, på Karlovassi. Den ble bygget i det 11. århundre og feirer den 6. august ferie av den av Kristi.

PANAGIA VANGELISTRA KERKI
Det ligger over stranden i Votsalakia innenfor rammen av en skog på Mount Kerkis. Det er et kloster og følger den gregorianske kalenderen.

PANAGIA VANGELISTRA PAGONDA
Det ligger et sted mellom Pagondas og Spatharaioi. Det er et kloster for kvinner en følger den gregorianske kalenderen.

PANAGIA ZOODOCHOU PIGIS KAKOPERATO KERKI
Det ligger en times gangavstand fra landsbyen Kosmadioi, eller en halv time å gå fra landsbygd som går fra Marathokambos mot Mavro Stephani.

AGHIOS IOANNIS THE ALMONER
Det er under den kirkelige jurisdiksjon av kirken Den hellige gravs kirke i Jerusalem. Det er under landsbyen Taliohori i området Marathokambos
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Minerva

Tusen takk for et særdeles utfyllende svar! Veldig kjekt at du har laget en liste! Her er det en del som jeg ikke har funnet på nettet (men det er jo som du påpeker ikke så lett å finne informasjon).

Jeg tror vi skal satse på klostrene som du helt sikkert vet er åpne - vil ikke bruke 2-3 dager bare på klostre når det er så mye annet fint å se.  :) Så får vi evt. kikke innom andre hvis vi er i nærheten, og melde tilbake her på forumet om de er åpne og evt. når.

Kristian

ER det med klostre (og kirker for dens skyld) at de er stengt mandager som museer etc. Eventuelt en annen dag i uka?
Kristian/Planer er til for å utsettes

Minerva

Vi endte opp med å besøke 3 klostre:
Timiou Stavros, som var en skuffelse. Vi har sett mye finere klosterkirker andre steder i Hellas, og kattene som tydeligvis bor der, var utsultet. Vi så ingen åpningstider.
Megalis Panagias: Vi var så heldige at vi ankom akkurat da en turistbuss var i ferd med å kjøre. Praktfull kirke, der veggene og taket var dekket av nydelige fresker. En av de flotteste klosterkirker vi noen gang har sett! Klosteranlegget er nydelig, og vi snakket med to unge, veldig hyggelige munker. Greske munker pleier jo å være sure ... Svært godt utvalg av alle slags håndlagde varer i butikken. Åpningstidene er 10 - 13 og 17.30 - 20.
Panagia Spiliani: Fascinerende! Vi har sett kapeller som er bygd inn i fjellsider, men aldri en hule med en lang inngang som har små altre på veien mot et kapell. Det er tydeligvis en butikk på anlegget, men den var stengt da vi var der (en søndag). Vi så ingen oppslag med åpningstider.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...