Logg inn med Facebook eller Google!

1.500 trenger økonomisk hjelp på Samos

Started by IngeS, 15. Nov 12, 13:46:09

Previous topic - Next topic

IngeS

Den økonomiske krisen gir seg selvsagt utslag på øyene også. 12. november skriver lokalavisen at de økonomiske innstramningene i Hellas har ført til at rundt 1.500 mennesker på Samos trenger økonomisk hjelp til det daglige.



Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

Jeg har fått oversatt artikkelen.

Bortsett fra en del statistikk skrives det at rundt 1.500 mennesker på Samos er avhengige av frivilliges hjelp og veldedige innsamlinger for å ha mat nok å leve av. Den vanligste form for innsamling er den vi tok utgangspunktet i da vi startet innsamlingen sist vår, esker ved kassadisken i supermarkeder hvor de som handler kan legge i matvarer.

Oversetteren gikk selv gjennom gatene i Samos by en dag og forteller at prisene på bl. a. sko er på samme nivå som tidligere. Det tyder på at de aller fleste har råd til å betale for seg.

Jeg er glad for og stolt av den innsamlingen vi har på gang i de skandinaviske land. Så langt har vi brakt ut matvarer for rundt 35.000 norske kroner til 14 husstander her i Pythagorion. Vil du være med å hjelpe så send meg en e-post om du ikke har numrene på bankkonti i Danmark, Sverige og Norge.

inge.stroemsnes@gmail.com
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

IngeS

http://hellas.teipir.gr/Thesis/Samos/english/tdk315.html

Denne siden kom jeg over når jeg satt og funderte på hvem som rammest hardest av de økonomiske innstramningene. Institusjonene som omtales har eksistert i flere år og har vel ikke noe med den økonomiske krisen å gjøre. Jeg vet ikke om det gjøres noe for å utvide institusjonene, men man skal ikke se bort fra at det kan bli nødvendig.

Reduksjonen i pensjonsutbetalingene slår hardt ut for eldre mennesker uten annen inntekt eller noen familie som kan bistå. I mange landsbyer på Samos består majoriteten av innbyggerne av pensjonister. Eksempler er Manolates med ca  120 innbyggere og Stavrinides med rundt 60. Hva med slike landsbyer om 10 år så lenge det ikke skjer noen tilflytning?
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

bengalow

16. Nov 12, 22:04:54 #3 Last Edit: 16. Nov 12, 22:18:41 by bengalow
Man kan se svart på allting, IngeS. Om en by som du påpekar, bara består av pensionister, så kommer den att självdö inom några år. Så sker i varenda land i hela världen, och har alltid gjort. Vi har avfolkningbygder i Sverige, ni har det också i Norge. Folk flyttar dit där dom får arbete och försörjning. Hur skulle man göra för att få byn att överleva - tvångsinflyttning? Ungdomar vill inte bo i en landsby, dom vill ha liv och rörelse omkring sig. Nostalgin kommer aldrig att få Manolates levande igen - fakta. Det finns hundratals landsbyar som jag sett som bara är ruiner - vackra men med sorglig historia. Utveckling? Tja...
Beträffande matinsamlingspengar, så finns problemet inte bara på Samos, det finns i Aten, Volos, Kerkyra, Stockholm, Oslo m.fl. Jag är ingen anhängare av insamlingar via stora organisationer som Röda Korset, Rädda Barnen o.s.v. där 85% av medlen går till administration, så därför har jag som princip att inte ge indirekt hjälp. Gärna på gatan till någon behövande, men idag finns det organiserade "tiggarligor" som drar in stor summor på geschäftet. Därför drar jag mig för det senare alternativet oftare och oftare.
I Saigon var tiggeriet annorlunda. En gammal gumma, säkert utan mat för dagen till sig själv, hade en badrumsvåg med sig på trottoaren. Hon bad oss väga oss och "tog betalt" för det. Det blev den dyraste vägning jag gjort...men med glädje. Gitarr/fiol/dragspelare eller guldfärgade "statyer" (s.k. artister)har jag dock ingen sans för. Dom går jag bara förbi...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...