Logg inn med Facebook eller Google!

Några bilder från Skopelos

Started by Tommy, 02. Jul 07, 14:47:55

Previous topic - Next topic

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"Øhh, forstår ikke helt det svenske nu. Eller som jeg må sige... så godt kender jeg ikke klostret.

Jeg har netop \"Google\" klosteret. Det hedder Evangalista cxssssssssss . Sorry Sir  zxzaxxxxxxxxxx

Oky doky Mette, dau taur vij de pau skaunska  , jau gidder ikke traggla meir me nauvn, himlau vakkurt vau de i vikke fall  :grin:

 som sau mye annad pau Skåpelås  :wink:  :



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Riitta

Vackert ser det ut och vara vad den än heter :wink:

Riitta

ouzolina

Quote from: \"TommyOky doky Mette, dau taur vij de pau skaunska  , jau gidder ikke traggla meir me nauvn, himlau vakkurt vau de i vikke fall  :grin:

 som sau mye annad pau Skåpelås  :wink:  :


Hahaha  zqr2333222222 , tak for det
Skopelit på deltid

Tommy

Quote from: \"ouzolina\"
Quote from: \"TommyOky doky Mette, dau taur vij de pau skaunska  , jau gidder ikke traggla meir me nauvn, himlau vakkurt vau de i vikke fall  :grin:

 som sau mye annad pau Skåpelås  :wink:  :


Hahaha  zqr2333222222 , tak for det

Jo ar welkamm  :smile:



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

brit

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"ouzolina\"Britt, du har ret... Det hedder Evagalistra. Kun et bogstav fejl.

 Va ???? Pau min karta står det Evangelismou som namn på klostret jag företog mig en fot-tur till  zxzaxxxxxxxxxx  ???

Det syns som en liten vit diffus byggnad till vänster om huset här tror jag ???? Eller är jag helt vilse i pannkakan  zqvvvvvvddddd  ????



  zqr2333222222  Tommy

Jeg skrev Evangelismos etter hukommelsen fordi jeg husker en taxisjåfør ved navn Johannes eller Jannis  kalte det det en gang han kjørte oss opp i klosteråsen. På vårt kart står det også Evangelismou.
Men nok om det, bildene dine er så flotte og Skopelos er fantastisk. Tusen takk fordi du deler dem med oss Tommy. zqr2333222222
Synd at du ikke kom lenger opp i åsen, men det får bli neste gang ......
Det er jo fnt å ha noe tilgode. zxzaxxxxxxxxx

brit

Dette er klosteret Prodhromos som ligger oppe i åsen.



Her bor det 2-3 nonner og kirken er fantastisk fin....Tror man må ha en avtale for å komme inn. Vi hadde det i alle fall.

Barbro

Vakre bilder zqr2333222222 !
Med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise..

Mixelite

Quote from: \"ouzolina\"Jeg har netop \"Google\" klosteret. Det hedder Evangalista cxssssssssss . Sorry Sir  zxzaxxxxxxxxxx

Unnskyld meg for å blande meg inn i tråden, men det er så morsomt å google og spørsmålet var jo hva heter klosteret, så jeg er nesten ikke off topic en gang  zqr2eeeeeeff

Søk på Google;
Evangelismou 43 treff,
Evangelismos 209 treff,
Evangalistra(jeg stavet feil) 8 treff,
Evangelistra 174 treff,
Evangalista 1 treff - og det er danske Apollo som går av med seieren over hvem som staver navnet på klosteret rett  zqr2eeeeeeff

Tommy

Quote from: \"Mixelite\"
Quote from: \"ouzolina\"Jeg har netop \"Google\" klosteret. Det hedder Evangalista cxssssssssss . Sorry Sir  zxzaxxxxxxxxxx

Unnskyld meg for å blande meg inn i tråden, men det er så morsomt å google og spørsmålet var jo hva heter klosteret, så jeg er nesten ikke off topic en gang  zqr2eeeeeeff

Søk på Google;
Evangelismou 43 treff,
Evangelismos 209 treff,
Evangalistra(jeg stavet feil) 8 treff,
Evangelistra 174 treff,
Evangalista 1 treff - og det er danske Apollo som går av med seieren over hvem som staver navnet på klosteret rett  zqr2eeeeeeff

Kärt barn har som bekant många namn  zxzaxxxxxxxxx

Men vi som varit där vet var klostret ligger o vilket kloster det är som jag fotat, o så är det med den saken  :wink:

O du har helt rätt i att det är gott o ha något tillgodo till en annan gång Brit, o det blir nog till att ta sig opp på klosteråsen också. Fast det tror jag blir lite tidigare på sommaren eller våren, då temperaturen garanterat är mer vandrarvänlig.



 zqr2333222222  Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ouzolina

Tommy, i år var det meget, meget varmt. Det plejer at være ca. 25 grader først i juni. Nogle år har jeg endda oplevet at det var mindre.
Skopelit på deltid

brit

Eller velg september som også er meget vandrervennlig. zxzaxxxxxxxxx

Tommy

Ja, det var för himla ovanligt hett för att vara den tiden på året Mette, jag vet det, men för att inte chansa på att det opprepas en annan gång jag är sugen på att ta mig till Skopelos för att vandra, så tror jag att jag vill resa dit tidigare. Eller göra som Brit o Erik nu gör, resa lite senare på sommaren.

Den sista veckan gick temperaturen i alla fall ner något en dag, så jag bestämde mig för att nästa dag på morgonen ta 7-bussen till Glosa i hopp om att få se lite av den delen av Skopelos innan det blev för varmt, jag fick ju en del tips åt det hållet av dig Mette innan du avslutade din semester och for hem. Jag minns var i Glosatrakten det var jag var, men inte vad det heter  :wink:  .

Jag var opp på ett ställe ovanför Glosa där fanns ett litet egensinnigt ihopsnickrat akropolis, och en himla massa utsmyckade stenar och naturskulpturer eller vad man ska kalla det, verkade vara gjort av någon konstnärs-själ eller i varje fall av någon med ett utpräglat originellt sinnelag  :smile:

Hann dock inte så mycket längre innan jag gav opp, för det blev redan vid nio-tiden opp mot 40 grader varmt i skuggan igen, o inte ens en åsna rör ju i onödan på sig i den värmen, så jag tog mig tillbaks till Glosa och tog bussen till Panormos och slängde mig i vattnet där, och blev i stort sett liggande till sena eftermiddan. Ett par engelsmän hade en digital termometer placerad under parasollet och med jämna mellanrum meddelade dom omgivningen temperaturen, den kom opp i 47 grader i skuggan som mest  zwwhhhhaaaxxxx



En av bussarna på Skopelos, en gammal volvo var det faktiskt, skulle tro av 60- eller tidig 70-talsmodell som stretade på tur och retur mellan Skopelos stad och Glosa.
Bilden är från ett annat tillfälle än nämda dag, då var det bara morgontrötta greker på väg till sina arbeten någon stans som var med förutom jag, den galne vandraren från sweden.



Utsikt mot hamnen i Glosa.



Ett stycke av vägen mot \"akropolis\" var det som att gå i en lövsal.




Och plötsligt dök det opp, Glosa´s eget \"akropolis\".



Den galne vandraren från sweden.



Vid stranden i Panormos.



Det förnuftigaste sättet att tillbringa dagen i hettan.


 zqr2333222222   Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...