Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes / Kardamili med mere .

Started by dagstaalesen@hotmail.com, 26. Jan 16, 12:59:36

Previous topic - Next topic

filhellener

22. Aug 16, 23:18:05 #84 Last Edit: 22. Aug 16, 23:24:35 by filhellener
Quote from: Ikaros on 22. Aug 16, 20:33:50
.......men det å komme seg til dette området på egenhånd er da verken vanskelig eller dyrt!!!  :D
Det går massevis av fly til Athen året rundt, og noen går sogar direkte fra Oslo! Det er ca 10-12 bussavganger pr dag fra Athen til Kalamata, og
ekspressbusene tar snaue 3 timer. Det er flott motorvei hele veien og bussturen går "som en drøm"!  :D
I år (sommerrute) går Aegean også DIREKTE til Kalamata fra Stockholm og København, og jeg håper virkelig de vil fly disse rutene neste år også!
Så om det ikke går charter er det veldig enkelt å komme seg til dette flotte området av Hellas!!!


Jeg "likte" innlegget ditt :)
Håper det blir direkte ruter både fra Oslo og Stockholm til Kalamata i 2017👍

Men jeg synes nok du bagatelliserer bussreisen fra Athen litt..., vi er blant dem som har reist til Kardamili via Athen flere ggr.

Først er det buss fra flyplassen til Bussterminalen, den tar ca 1 time, så er det de 3 timene, og om man skal f eks til Kardamili, ca 1 time til med buss fra Kalamata.
Og man må ha et tidlig fly fra Oslo for å rekke en buss i Athen som kommer tidlig nok til Kalamata, til å rekke siste buss videre!

Vi har reist hjemmefra midt på natta, kl 2/ 2.30  og har vært framme i Kardamili kl 19.15, ei reise på 17 timer!
- og man skal tilbake samme ruta, d a må nan ha et fhv seint fly for å rekke å komme til Athen tidsnok!
Å bruke to lange dager på reise er uaktuelt med en ferieuke, med to uker,  eller mer, er det OK, når reisemålet frister :)

Vi var fristet til å leie bil fra flyplassen i Athen i vår, men tanken på at vi kunne bli for trøtte, gjorde at vi slo det i fra oss :)
Kari

dagstaalesen@hotmail.com

Den turen Oslo / Athen / Kalamata - Kardamili og tilbake blir vanskelig for oss to.  :(
Dag.

Ikaros

Nei, jeg ville heller ikke ha funnet på å ta en ukestur på egenhånd til Kardamili hvis jeg bare hadde denne ene uken til rådighet. Det går nok en dag bort til reising i hver ende, så det blir ikke stort igjen å feriere på.  :(

Imidlertid vil jeg bare konstatere at den direkte flytiden Oslo-Athen er ca 3:45, og om man velger en mellomlanding i Europa (Sverige, Danmark, Tyskland, m.fl.) avhenger den totale flytiden veldig av hvor "romslig" tid man vil ha til mellomlandingen.

Hvis jeg ikke flyr direkte så velger jeg normalt en reise som lander i Athen 12:30-13 tiden (gresk tid) og jeg har da hatt en flyreise fra Gardermoen på ca 6,5-7 timer, .....totalt (inkl. tidsforskjellen)!!!
Tar jeg da en taxi fra flyplassen er jeg på busstasjonen i god tid før bussen går (kl 14:30), og rekker man ikke denne går neste buss en time etterpå.

Med 3 timer på en behagelig buss er man riktignok bare i Kalamata, men det er en god stund til at man har brukt 17 timer på reisen. :)


filhellener

23. Aug 16, 22:46:38 #87 Last Edit: 23. Aug 16, 22:48:14 by filhellener
Quote from: Ikaros on 23. Aug 16, 18:54:06
Nei, jeg ville heller ikke ha funnet på å ta en ukestur på egenhånd til Kardamili hvis jeg bare hadde denne ene uken til rådighet. Det går nok en dag bort til reising i hver ende, så det blir ikke stort igjen å feriere på.  :(

Imidlertid vil jeg bare konstatere at den direkte flytiden Oslo-Athen er ca 3:45, og om man velger en mellomlanding i Europa (Sverige, Danmark, Tyskland, m.fl.) avhenger den totale flytiden veldig av hvor "romslig" tid man vil ha til mellomlandingen.

Hvis jeg ikke flyr direkte så velger jeg normalt en reise som lander i Athen 12:30-13 tiden (gresk tid) og jeg har da hatt en flyreise fra Gardermoen på ca 6,5-7 timer, .....totalt (inkl. tidsforskjellen)!!!
Tar jeg da en taxi fra flyplassen er jeg på busstasjonen i god tid før bussen går (kl 14:30), og rekker man ikke denne går neste buss en time etterpå.

Med 3 timer på en behagelig buss er man riktignok bare i Kalamata, men det er en god stund til at man har brukt 17 timer på reisen. :)


Du bor kanskje i veldig nær Gardermoen?
Alle gjør ikke det, mange har mye lenger vei til G.moen enn meg og...
- siden jeg skrev at vi reiste hjemmefra to - halv tre om natten trodde jeg du forsto at det var fra d e t kl.slettet jeg kom fram til 17 timer!
De gangene vi har reist via Athen til Kardamili har vi reist tidlig med Norwegians direktefly.

Man k a n selvsagt ta taxi til bussterminalen i Athen, vi har hatt så god tid til bussen at det har vært unødvendig, bortkastede penger.

Det er ikke noen vits i å komme tidligere til Kalamata, siden det ikke går busser til Kardamili mellom kl 13.15 og 18.15!

Du, som ikke skal lenger enn til Kalamata kan jo ta neste buss , eller neste der igjen, om du ikke rekker 14.30
-  de som skal til Mani m å i tilfelle ta taxi da og...




Kari

dagstaalesen@hotmail.com

For de som er glade i å sykle , om det er rolig på en vanlig  sykkel, eller om det er mere profesjonelt utstyr man bruker, er dette område helt fantastisk syntes vi. Harde turer opp i fjellet med mye fantastisk natur og utsikt, noen herlige landsbyer hvor du alltid treffer på noen hyggelige beboere å prate med, eller sykle langs havet der man kan bade, spise og kose seg under veis.
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

04. Sep 16, 09:40:59 #89 Last Edit: 04. Sep 16, 09:44:45 by dagstaalesen@hotmail.com
Å sykle fra Kardamili til Thalames med sine mange tårnhus er en fin dagstur for oss, som tar det med ro under veis. Vi må innom konditoriet i Stoupa en tur. Og en lunsj nede ved havet i Agios Nicolaos. Etter en god pause starter vi på turen opp til Talahmes, det er hovedsakelig bakker men en fin tur med nydelig utsikt på turen. Thalames er en fin liten landsby med en lang interessant historie, med disse tårnhusa med sin historie. Dette er et sted som burde besøkes.
Dag.

filhellener

Fine bilder, Dag😊 Thalames er en fin "by"👍
Men..for å komme dit...,  er det bil som gjelder for oss☺️
Kari

dagstaalesen@hotmail.com

Ute å går langs promenaden i Agios Nicolaos.
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

Med tanke på hva som har skjedd blant anna i Stoupa og hvordan det så ut, føler vi sterkt for å vise noen bilder av stranda når alt er på stell.
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

Å gå langs brygger se på båtene i alle fasonger og farger, ja da koser jeg meg.
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

Søte detaljer er de flinke til, da er det godt med gresk kaffe .
Dag.

dagstaalesen@hotmail.com

Er man glad i farger /blomster ja da er dette område å anbefale .
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...