Logg inn med Facebook eller Google!

Peloponnes / Kardamili med mere .

Started by dagstaalesen@hotmail.com, 26. Jan 16, 12:59:36

Previous topic - Next topic

kaka

Quote from: kaka on 15. Feb 16, 15:07:32
Det er nok dyrere under jazz-uka, ja.


En liten misforståelse her,skjønner jeg: jeg mente med reiseselskapet, men det skal jo ikke du bruke, H
KariK

Ikaros

Fra Tripoli til Korint tar det ikke lange tiden på motorveien (snaut en time), og som du sier fillhelener: Det er få bussavganger mellom Tripoli og Napflion!
Det er bedre og oftere avganger fra Korint!!! Men, - hvis man ikke prioriterer fleksibilitet er det greit nok å reise fra Tripoli.

"Studentbussen" fra Kalamata til Nafplion ville jeg ikke anbefale, fordi man blir bundet til fredag eller søndag, - hvis den går da! Det diskuteres om dette tilbudet skal fortsette!!!


hakon57

Jeg sammen lignet overnatting i Kardamilia med øyer og ikke andre steder på Peleponnes - har ingen erfaring med Peloponnes.
Har reist til Alonissos flere år i mai og betalt EUR 20-30.
Reiste fire uker rundt på Ikaria, Fourni, Lipsi og Patmos i september og betalte EUR 40 inkl. frokost i fire netter - ellers lå det på EUR 25-35, noen med frokost og noen uten.
September i 2014 var jeg på Skyros og Evvia og betalte EUR 25-30 uten frokost. På Skyros bodde jeg rett på stranden - enkelt, men veldig rent og trivelig.
Tenker at det generelt er mye samme priser i mai og september og heller litt billigere i mai.
Har sett på diverse steder på Peloponnes og ser at det er vanskelig å komme under EUR 40.
Har sett på prislisten for der jeg skal bo i Kardamilia og det ser ikke ut som det er noe dyrere i uken med jazzfestival.
Så kan jo være at Peloponnes rett og slett er litt dyrere. Uansett, så må en betale det det koster hvis en ønsker å gjøre noe :)

filhellener

Quote from: Ikaros on 15. Feb 16, 18:16:59
Fra Tripoli til Korint tar det ikke lange tiden på motorveien (snaut en time), og som du sier fillhelener: Det er få bussavganger mellom Tripoli og Napflion!
Det er bedre og oftere avganger fra Korint!!! Men, - hvis man ikke prioriterer fleksibilitet er det greit nok å reise fra Tripoli.

"Studentbussen" fra Kalamata til Nafplion ville jeg ikke anbefale, fordi man blir bundet til fredag eller søndag, - hvis den går da! Det diskuteres om dette tilbudet skal fortsette!!!


Jeg kommenterte det ikke, men vet selvsagt at det er m y e bedre kontakt Korinth - Napflio, men fleksibilitet???
- hvis jeg bor  i nærheten av Kalamata og skal videre til Napflio, trenger jeg ikke mer fleksibilitet enn å vite hvilken buss jeg skal ta fra Kalamata for å komme til Napflio raskest , helst uten å kjøre ca 8 mil mer enn nødvendig.

Når det gjelder studentbussen, gjør det jo ingenting om den går kun fredag og søndag, om det passer å reise de dagene/tidene..., men TAKK for at du fortalte at "det er usikkert om tilbudet fortsetter",
det skal jeg sjekke videre/ følge med på :)

Kari

dagstaalesen@hotmail.com

Da er vi godt i gang med planlegging av vårens tur til Kardamili, dette blir en liten jubileums tur og min datter som aldri har reist med Lilleputt skal være med til Kardamili for første gang. En ting vi lurer på er hvor lang tid det tar å kjøre til Olympia fra Kardamili (km) å hva man kan oppleve under veis dit.
Hilsen en med kraftig deilig reisefeber :)
Dag.

Katherina

 :) Hei Dag! Her i huset kjenner vi også at den rette Kardamilikriblinga begynner å komme. Så koselig at datteren deres skal være med.

:) Jeg er ikke noe god på å beregne kjøretid. Dertil blir det for mange stopp og uforutsette ting under veis. Vi har heller aldri kjørt direkte Kardamili - Olympia, men når det er sagt, så har vi tross alt kjør mye rundt i dette området. Tror nok at den raskeste veien er å kjøre motorveien fra Kalamata til dere kommer til avkjørselen til Kalo Nero. Fra Kalo Nero kjører dere videre nordover langs kysten og Det joniske hav. Her er det kilometer på kilometer med fine sandstrender. Det er gode veier på hele strekningen. De siste bildene jeg har lagt inn er fra dette området. Litt nord for Zacharo går veien langs en liten innsjø,Kaiafas, som ligger rett innenfor kysten. Da vi kjørte her for ett par år siden tok vi en pause her og parkerte ved et relativt stort hotell anlegg. Kanskje et spa. Det er skal være rikt på mineraler og ha oppkommer av varmekilder. Naturen rundt er vakker og området egner seg godt for en liten beinstrekk under en biltur. Men det var spesielt å gå rundt her og bli minnet om tidligere tider med liv og røre. Nå var alt forlatt og stille. Her var det både to relativt store hotellbygninger, moteller, en liten kirke og bygninger som en gang hadde rommet forskjellige tilbud for gjestene.

Vi har vært i museumsområdet i Olympia bare en gang og det var sammen med Lilleput, som hadde tur dit den gangen. Lurer litt på å ta en ny tur i år.

Et annet område som de hadde idrettsleker i antikken, var i Nemea nord på Peloponnes.

Legger med noen bilder fra Kaiafas.
















dagstaalesen@hotmail.com

Takker for all informasjon og fine bilder så langt , dette hjelper oss godt i planlegginga.
Er det noen som har bilder fra innsiden av Vathia ? For noen år tilbake leste vi et sted at de var i ferd med å pusse opp den lille byen og at det var mulighet for overnatting der, vet noen noe om dette?
Dag.

Ikaros

Fra Olympia til Kalamata (via Kalo Nero og motorveien inn til Kalamata) er det ca 10-11 mil, og du bruker ca 2 timer, litt avhengig av hvor mye du stopper! Som det allerede er informert om er det mye å se og oppleve på den turen, så det har lett for å gå mere tid!  8)

Ikaros

Når det gjelder Vathia var jeg sist innom der vinteren 2012.
Da var det IKKE muligheter for overnatting i landsbyen. Men mange av tårnhusene var pusset opp og jeg har i ettertid sett at det foregår mye arbeid (oppussing?) der.
Litt lengre syd kommer du imidlertid til Marmaris, - et fint turistanlegg med både mat og drikke, - og plenty med husrom.  De gangene jeg har vært der har det vært lite med folk og stranden der er fantastisk!  8)

wilnil

Her er noen bilder vi tok i juni 2012.
Det var ikke et menneske å se der mens vi var der, men da vi dro derfra kom det en busslast med turister dit.


Katherina

Ble nysgjerrig på det hotellet, Marmaris, som du nevner og som ligger sør på Mani. I mai 2013 var vi på denne stranda.






dagstaalesen@hotmail.com

Takk for mange fine forslag opplysninger å bilder ikke minst.
Nå har denne helgen gått med til og grov planlegge,  ja for vi vil alltid være åpne for forandringer under veis.
Vi håper andre også kan fortelle litt om sine planer / ønsker de har for årets ferie i dette vakre område.
P.S. Hvordan er muligheten for en båttur fra Kardamili til Trachilla tro?
Dag.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...