Logg inn med Facebook eller Google!

Husbygging på Ithaka/Ithaki

Started by espeno, 07. Nov 16, 10:58:30

Previous topic - Next topic

bengalow

Mouche! Var någonstans gör den inte det? T.o.m. i Norge. Jag skulle aldrig välja aluminium till fönsterluckor. Det ser "fattigt" ut...Då kan man lika gärna vara utan.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Nå vet ikke jeg hvilken erfaring du har med vedlikehold av treverk og metall i Hellas, men min erfaring, mine naboers erfaring, år utbyggers erfaring samt en rekke andre personer jeg har hatt kontakt  er helt sammenfallende. Treverket i Hellas er rett og slett noe dritt, dessverre, og medfører et evig og gjentagende vedlikehold. Aluminium holder derimot bra. Så får du velge selv mellom estetikk (subjektivt) og gleden av evig vedlikehold. Good luck!

bengalow

Nja, mouche, jag har ingen erfarenhet av underhåll av trä i Grekland, men jag är en "trägubbe", och kan en hel del om det. För det första så är målning ett skydd av trävirket mot väder och vind, om det är rätt utfört. Jag tror du kan hålla med mig om, att 90 % av dem som målar, är privatmänniskor. Deras enda ambition är att färgsätta - inte träskydda. Till det sistnämnda behövs skrapning, spackling, grundmålning och minst 2 ggr färdigstrykning. Det tar tid och kräver yrkeskunskap. Att trävirket i Grekland är undermåligt betyder intet, om det blir rätt behandlat. Trävirket i Sverige består av snabbväxande fur och gran från Sydsverige, och är lika kasserbart som i Grekland, om man bara, som jag brukar säga "färgsätter" det, vilket är det vanliga. Målade ytor håller max 3-4 säsonger. Det är dessa förb-e laserande färger som förstört för hela branschen, i händerna på "händiga hemmamålare"...jag kan berätta mer men det vill du säkert inte.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

mouche

Nå snakker ikke jeg om malingsarbeid utført av "glade amatører" eller "gjør det selv folket", men om de produkter som blir levert i Hellas og det arbeid som er utført mot betaling. Betviler ikke din kunnskap om trevirke på samme vis som jeg betviler grekeres kompetanse på treverk og vedlikehold av dette.

Og ellers kan vi bare være enige om å være uenig, også her, går helt fint det!

espeno

Vi har innimellom vært litt nervøse for at vi må finne et hotell (det er ikke mange åpne hoteller på Ithaka i desember) når vi kommer 29/12. Men så skjer det plutselig ting på huset. Karmer og skodder er nå mer eller  mindre plassert (vi kan se små kiler og annet som har med tilpassingen i åpningene å gjøre), det er også hoveddøren, og vinduer og innvendige dører er på vei:







og fra innsiden (soverommet):



Og noe vi setter veldig stor pris på fra vår meget hjelpsomme byggmester: vi har ikke kjøpt lamper ennå, hverken til inne- eller utebruk. Vår byggmester har da på eget initiativ fått satt opp midlertidige løsninger (av typen hengende lyspære) slik at det vil være lys i alle rom når vi kommer *og* utelys:





Vi har fått beskjed i dag om at OTE skal komme og sette opp telefonstolpe (for nett først og fremst) i morgen. Blir det noe kluss med det, er ikke det så farlig for disse to ukene. Selv om mobilnettet ikke er pefekt på tomten, har vi to forskjellige: Vodafone på min greske telefon og Cosmote som de norske telefonene kobler seg til, så litt nettverk har vi, og vi kan dra til Stavros noen kilometer unna og sette oss på kafé Margarita hvis vi må gjøre noe viktig på nettet. Og apropos nett: vi holder også på å bli uavhengige av lysnettet, vår generator har kommet:



Vi skal få leiebilen på flyplassen på Kefalonia selv om det er et utleieselskap fra Ithaka: paret som driver det bor nemlig på Kefalonia om vinteren. Så vi tenkte vi skulle ta en liten runde i utstyrsbutikker i Argostoli om morgenen før vi skal kjøre til Sami og ta fergen over til Ithaka.
Espen S. Ore

dagstaalesen@hotmail.com

Dere må ha vært meget heldige med byggmesteren på alle måter, og arbeidet som blir utført ser jo meget bra ut.
Dag.

espeno

Quote from: dagstaalesen@hotmail.com on 18. Dec 17, 16:56:52
Dere må ha vært meget heldige med byggmesteren på alle måter, og arbeidet som blir utført ser jo meget bra ut.


Ja, vi er meget heldige her. Han kommer opprinnelig fra Albania, men flyktet da det nærmest var borgerkrig der i 1996-97. Vi har vært hjemme hos ham og spist (hans kone som egentlig er utdannet jordmor, er en fantastisk kokk og jobber både med en egen kantina og i en lokal restaurant om sommeren), og vi har lagret vårt oppsamlete gods (campingstoler og bord, bøker, ekstra tøy, kjøkkenutstyr mm) på loftet hans. Da vi var der sist satt vi med hans foreldre og ventet på at han skulle komme:



Og vi fikk med oss granatepler fra hagen:



Og han har gjort istand foran huset vårt stedene hvor vi skal plante sitrustrær.
Espen S. Ore

ninj

Det ser utrolig flott ut  :)

espeno

17. Jan 18, 11:16:46 #212 Last Edit: 17. Jan 18, 13:24:43 by espeno
Og her kommer avslutningskapittelet om selve husbyggingen. Det kan kanskje komme en ny tråd etterhvert som vi erfarer nye ting, men vi har nå bodd 13 dager i huset fra romjulen og litt inn i det nye året. Vi skulle ha vært der 14 dager, men på grunn av nasjonal fergestreik 12/1, måtte vi dra fra Ithaka én dag tidligere og ta en natt på hotell i Argostoli før vi fløy til Athen 12/1.

Vi kom til huset fra Sami på Kefalonia 29/12:



Vi fløy til Kefalonia dagen før. Vårt faste bilutleiefirma på Ithaka drives av et ektepar der hun er fra Ithaka og han er fra Kefalonia. Deres faste bolig er på Kefalonia, men i sesongen er de stort sett på Ithaka. For å gjøre det lettere både for dem og oss avtalte vi nå at de møtte oss på flyplassen på Kefalonia og at vi avleverte bilen der. På den måten fikk vi også plass til å kjøpe en del grunnleggende uststyr som sengetøy, puter og dyne i Argostoli slik at vi visste vi hadde det vi trengte når vi kom til huset. I huset var madrassene på plass, det var fyr i peisen og Cosmote-nettet var installert. Vår byggmester og andre hjelpere kom innom etterhvert, vi fikk hjemmelaget vin og olivenolje i gave fra vår byggmester og fikk hjelp til å sette opp Wifi og få det igang.

Neste morgen sov vi lenge og ble vekket av at det banket på døren: det var våre naboer nedenfor, et engelsk par som bor i det blå huset nedenfor oss når de ikke er ute og seiler. De hadde også med en velkomstgave, en flaske olivenolje fra deres trær rett nedenfor vår tomt. Lokalt skal det være! Og så kunne vi gå ut på terrassen og se utsikten fra et ordentlig hjem (nesten, vi mangler gelender på terrassen, men det kommer):



1. nyttårsdag oppdaget vi også andre naboer:



Vi lot sauene være i fred og gikk videre på oppdagelsestur slik at vi kunne se huset nedenfra også:



Mens vi var der, fikk vi testet en del praktiske ting og fikk startet noen justeringer (retting av instillingen til vannbåret oppvarming - dette inkluderte utilsiktet test av sikkerhetsventilen, avtalt at flisene i dusjkabinettet skal justeres slik at sluket virkelig blir laveste punkt der osv.) Vi fikk også kjøpt inn mer av det vi trengte: et spisebord, noen stoler og ikke minst to skrivebord og skrivebordsstoler slik at arbeidsrommet kunne brukes etter hensikten. Og som en liten topp fikk vi hjelp til å bestille en sofa fra Ikea (fra butikken ved flyplassen i Athen), og i dag fikk vi beskjed om at den var kommet til Ithaka og vil bli flyttet opp til huset til helgen. På grunn av fergestreiken måtte vi som sagt reise fra huset 11/1:



Men vi var likevel fornøyde på fergen:



Og vi fikk tatt en dag med sightseeing på Kefalonia før vi dro til flyplassen og avleverte bilen dagen etter.

Vi har fortsatt en del ugjort med utearbeidene, men vi har lagt planer for dette og regner med at mye eller det meste er klart før vi kommer tilbake til påske. Vi går fortsatt på byggestrøm, og vi har en mistake om at dette må vår byggmester betale, så det er absolutt i hans interesse at huset blir godkjent som ferdig av byggekontrollen slik at vi kan få vanlig strøm. Når kontrollen har vært der, skal vi også få opp solceller på en del av taket - dette skal varme vann til bruk og gulvvarme, på den måten har vi tre alternative kilder for oppvaring av vanne: lysnett, peis og solceller.

I hovedsak er vi meget fornøyde med helle prosessen. Noen overraskelser og noen forsinkelser pga av byråkrati, men det kan man oppleve i Norge også. Det viktige, tror jeg, er at vi har og har hatt et godt personlig forhold til de involverte parter: eiendomsmegler, arkitekt og byggmester med full gjensidig tillit.
Espen S. Ore

dagstaalesen@hotmail.com

Det har vært fantastisk artig og følge dere her Espeno det er jo blitt så fint.
Dag.

Admirala

Det har vært så kjekt å følge dere i hele prosessen, så takk for alle oppdateringene. Gratulerer med huset, det ser så flott ut, og tomten er jo bare fantastisk. Ønsker dere alt det beste på Ithaka  :)
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Heidrun

Syns det ser kjempebra ut. Kanskje en anelse rotete med gårdsplassen og huset i slikt rot innenfor fliser ( I mangel på rett ord ) Men det er min smak, da jeg mere er for det enkle
Yamas til livet og til

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...