Logg inn med Facebook eller Google!

Presentasjon av medlemmene

Started by Ole, 03. Jun 10, 19:40:45

Previous topic - Next topic

Ole

Her kan medlemmene av Hellasforum skrive litt om seg selv. Hva, og hvor mye, en vil skrive, er opp til hver enkelt.

Ole

Da prøver jeg meg på en liten presentasjon.

-Brukernavn: Ole
-Startet Hellasforum 19. februar 2006. Den gangen het det Diskuter Hellas.
-1970-modell
-Gift og to barn
-Bor i Ålesund
-Lærer på en barneskole
-Interesser: Nesten all idrett...spesielt fotball, musikk (spesielt fra 60 og 70-tallet), fjellturer, reise til Hellas.
-Var første gang i Hellas i 1985. Den gangen ble det 2 uker sammen med familien på Rhodos.
-Prøver nå å reise til Hellas minst en gang i året, men helst to.
-Har ingen favorittsteder i Hellas, men ønsker å oppleve Patmos, Naxos, Kreta, Sifnos og Milos mange ganger i framtida. Av de stedene jeg ikke har vært, står Serifos og Peloponnes høyt på lista.

That\'s it, folks!

marjana

Hei alle forumister, og andre som er innom.
Hellas har blitt mitt andre hjem, og jeg vet egentlig ikke helt hvorfor.
Det er noe med å være norsk og snakke med greske kapteiner om fisk og hav og sånn, som er så fint.
Over mange år så er det godt og ærlig med greske venner. Vi deler alt.
Første gangen jeg var i Hellas, så var det som om jeg har alltid har vært der, deja vu. Merkelig, men sterkt.
Glika i zoi

Greece-Traveller

Hei,

Her er litt om meg:

- Brukernavn: Greece-Traveller; riktig navn Erik
- Blir 65 i august; er pensjonist på tredje året, bor i Oslo
- Mange interesser: Foto, bøker, musikk, sport - og HELLAS
- Har hoppet rundt på øyene og fastlandet siden 1983; oftest 2-3 ganger pr. år og opptil 4 uker av gangen. Etter at jeg ble pensjonist er det blitt både 4 og 5 ganger årlig, og jeg planlegger så smått å slå meg ned der for vinteren
- Er de siste 12 årene \"adoptert\" inn i en familie på Naxos; men har også gode greske venner rundt de fleste steder i Hellas
- Er såkalt Destination Expert i TripAdvisor for Naxos og Oslo (med brukernavn greek-traveller), men er også veldig aktiv for Hellas generelt
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

Mokkimokki

Siden jeg etterlyste en presentasjonstråd så kan jeg jo legge inn meg selv her også :)

Jeg er 38 år en stund til i alle fall, nordlenning som har bodd mange år i Trondheim. Samboer, ingen barn - men har hage og to fjærkre som innbiller seg at de er mennesker. Diller med flere hobbyer og kjenner igjen en del av brukernavene her inne fra andre forum jeg ofte er inne på :)

Hellas er et lett sted å komme seg til når man er litt lat og drar charter som meg, og jeg har vært på noen av øyene i løpet av årene (ikke så mange som noen av dere andre ser jeg;)).

Første gang i Hellas var jeg på Skopelos, det må ha vært på begynnelsen av 90 tallet. Kreta, Santorini (det var et høydepunkt - dit vil jeg igjen en gang) og nå i august skal jeg til Rhodos.

Gleder meg vilt til en uke med sol, strand og gammel stein - så tips til ting å se og gjøre på Rhodos tas ivrig imot :)

brit

Brukernavn:brit
Mitt egentlige navn er det samme bare at forbokstaven  er stor...Brit.
Bor i Buskerud,men har bodd mange år i Moss. Opprinnelig ækt trønder fra det som egentlig skulle vært Norges hovedstad.
Har vært pensjonist noen år (utdannet fysioterapeut) og synes at jeg og mannen (ERIK) begynte alt for sent å reise til Hellas. Første gang var 1999 og stedet var Skiathos.
Ble superforelsket!
Siden har det blitt turer til denne herlige øya hvert år ,noen ganger 2 i året.
Vi deler oss nå litt mellom Skiathos og Skopelos...og vi har nettopp vært en tur til Kardamili på Peloponnes.
Ønsker å se mere av Peloponnes, men kommer alltid til å dra tilbake til Sporadene,med trykk på Skiathos!
Patmos står også høyt på ønskelista.
Har ellers også vært på Alonissos og i Athen.

Katherina

Hei!
Katherina her.  :cheers:
Jeg blir 62 i august. Bor i Horten sammen med Sverre og jobber på Tjøme. Er opprinnelig Oslojente, men har også 17 år i Levanger i Nord-Trøndelag bak meg. Har tre voksne barn og herlige Inga Marie som vi ble besteforeldre til Lillejulaften.

Vi har ikke feriert så mange år i Hellas, første turen var til Lesvos i 2003. Vi ble fullstendig henført, bergtatt. Det var så mye som tiltrakk oss: Naturen, menneskene, kulturen, maten, strendene...... Samme sommer ble det ny tur til Paros og etter dette har det gått slag i slag. 2 turer hvert år: Chios, Lesvos på nytt og aller mest til Kardamili på Peloponnes. Dette er blitt \"Hjemme i Hellas\" for oss. I august går turen til Samos for første gang. Vi leier gjerne bil og farter rundt og synes slev at vi begynner å bli litt kjent på Peloponnes. Det er mye flott og spennende å oppleve over alt og sannelig er vi ikke blitt interessert i antikken også. Leser og forbereder før turene og bearbeider og leser enda mer etterpå. Også tar jeg sevfølgelig bilder. Knipser i vei. Må på en måte ha det med meg hjem. Spennende og artig er det også å treffe forumister her og der i Hellas. Joda, Hellasferiene gjør noe med oss.

Vi har fått en helt ny interesse som beriker livet. Og jeg skriver i VI-form, fordi dette har Sverre og jeg i sammen.  :cheers:

bengalow

Jag kallar mig Bengalow, och är pensionär sedan 3 år tillbaka. Namnet kommer sig av en spanjor på Skyros, som frågade efter Bengt-Olof, mitt riktiga namn, men med den sydeuropeiska brytningen, så blev det till mitt nick.

Första gången i Grekland var 1962, och jag blev t.o.m. förlovad med en grekisk flicka året efter, och skulle gifta mig där nere. Det blev inte av, men intresset för Grekland har hållit i sig, och jag älskar att gå omkring bland ruiner och historiska monument, och se tillbaka på en kultur, som var så framsynt. Att \"känna till\" atomstrukturen på 400-talet f.Kr. med bara sunt förnuft som grund! Att förstå och påvisa, att jorden var rund, att forma geometrins regler, läkekonstens etik, att bygga tempel med stenar på över 10 ton, och sedan få upp dessa på pelare med en sådan prescision...Jag beundrar det som en gång var i Grekland, Därför mitt levande intresse för \"de gamla grekerna\". Jag är medlem i \"Föreningen Svenska Athenistitutets vänner\"(se Internet!), vilket jag gärna rekommenderar andra intresserade att anmäla sig till.
 
Jag gjorde ett uppehåll i besöken från 1965 till 1984, men sedan har det blivit en eller två resor varje år, med få undantag. Vi reser helst till fastlandet nuförtiden, men upptäckte Peloponnessos för ett par år sedan. En pärla! Vår favoritö är Chios, där vi också har grekiska bekanta, men Skyros kommer inte långt bakom. De är väldigt grekiska bägge två, men ur helt olika aspekter, Skyros är inte alls utvecklat för turism, utanför stråken, som det ligger.

Vad vi nu vill är att besöka Makedonien och Thrakien. Vi är inte längre så badbenägna. Att ligga på stranden är skönt, men att gå i skuggan är skönare! Naturens skönhet i de norra delarna är helt unik, och jag har sett många program på grekisk TV, som visar detta, så det lockar, i synnerhet som inte många reserapporter kommer därifrån. Vi är lite av upptäckare, men gärna i andras fotspår.

Jag har ett mycket stort intresse av grekisk musik, speciellt laika, och har fler än 1000 CD hemma med sådant. På TV ser vi på \"Stin ygeia mas\"(Skål!) på ERT varje lördag.

Ja, det var \"lite \" om mig och min fru Anitas erfarenheter från vårt andra hemland. Jag pratar lite grekiska, som resultat av otaliga kurser, och vill slå ett slag för den utbildningen som kontaktmedel vid besök i Grekland. Umgänget med befolkningen blir helt annorlunda, positiv sett.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

IreneB

Hei!
Jeg er en dame på 46 år som holder til litt både på Møre og i Sør Trøndelag.
Har vært 2 ganger på Kreta....og liker veldig godt å være der.
Mine interesser ellers er Quilting,strikking,turer i naturen.
Drømmen min er å kunne bodd i Hellas....funnet noe å jobbe med der:-)

eijukka

Hilsen fra Finland! Det är bäst att skriva nu strax denna presentation, annars glömmer jag det. Har alltså varit pensionär tre år ( :cheers:  Bengalow!) från mitt älskade yrke, lärarinna på lågstadiet. Har just firat 35 års bröllopsdag, på vår \"egen\" finsk ö, maken är ingen speciell grekofil. Dock reste vi tillsammans till Santorini för att ha vår 20 års bröllopsdag där. Och naturligtvis har hela familjen haft semester tillsammans i Grekland när barnen var små och jag har rest där några gånger med barnen.

Vi har alltså tre fullvuxna barn, två av dom har ärvt denna reselust, den äldsta dottern har levt två år i Tokio, före detta rest nästan världen runt, sonen har varit i studentväxeln (?) ett halvt år i Slovenien,  han ska fara med sin sambo till  Serbien som voluntär i slutet av juli. Den yngsta dottern studerar i vår stad Jyväskylä och lever med sin Rambo (hunden) här.

Mitt paradis  har redan länge(över tjugo år) varit Thassos, men denna ö har nu fått en viktig konkurrent, Peloponnesos. Såsom Bengalow skriver här är P verkligen en pärla.
Jag har besökt nästan alla kykladiska öar och många andra också, senast nu i juni en ny ö, Kefallonia. Men efter att ha bott en månad för två år sen på Peloponnesos, i en mycket liten by och efter att ha rest där omkring några gånger har jag nu ett mycket svårt val: Thassos eller kanske Kardamili på Peloponnesos eller Koroni trakten.

Jag tycker hemskt mycket om

- Greklands natur, klimat på våren/hösten
- språket (studerar lite mera varje år, men är väl på 1. klassen tills vidare)
- grekisk folk men inte sent på kvällen när jag ville sova
- musik, litteratur, historia
- grekisk mat, tavernor och kafeér
och framför allt grekisk livsattityd och -glädje

Det finns många saker jag inte alls tycker om, men det är en annan sak!

Det blev en lite för lång presentation, men ni måste ursäkta mig. Jag har ju varit tre veckor utan internet i skogen :flower: !!

gogirl

Hei,
jeg er jo rimelig ny her, og burde vel startet her inne, men når man er ivrig, er det ikke alltid man tenker på å presentere seg først :)

- GoGirl
- kvinnelig 1971-modell
- to små barn (4 og 6) og står i en skilsmisse nå
- nylig flyttet tilbake til Nord-Vestlandet


Har reist mest charter, og mest til Hellas. Elsker den litt \"rufsete\" greske stilen, de oppriktige smilene, at de elsker småunger og katter :) Elsker backgammon, ouzo, tsatziki, iskald mythos, frappé. Elsker at det er en nasjon av øyer med ulik karakter, at det er en sjøfartsnasjon, en historisk nasjon. Hmmm....

Favorittsted: Naxos, men kun vært der to dager, men da hadde vi Agia Anna praktisk talt for oss selv, krystallklart vann med nesten for mange småfisker svømmende rundt føttene. Vært tre ganger på Kreta: Rakk Agios Nikolaos på Kreta før den ble ødelagt av storutbygning, hadde veldig sansen for Rethymnon, mens vi sist gang prøvde Ving-landsby, huffa, det var jo ikke gresk, men skandinavisk, det er trist. Naoussa på Paros var også flott. Zakyntos gjorde ikke helt inntrykk, men var da også veldig gravid og \"stasjonær\" da vi var der. Dagstur over til Kefalonia ga mersmak dog. Rhodos var også bra, en gang skal jeg bo i Rhodos by, Ixia var litt sjarmløst. Lesvos (Ag. Isodoros) og Plomari likte jeg veldig godt, reiser gjerne tilbake dit. Stoupa på Peleponnes var et veldig vakkert sted, men nesten litt for lite, og Halkidiki ble for... pregløst. Var en god del timer på Mykonos da vi ventet der på båten til Paros, det jeg så likte jeg veldig godt.

Drømmer om: Chios, Skiathos, Santorini, Karpathos, Hydra. Og mer Naxos!  :love10:  Og en vakker dag skal jeg, når barna mine er store nok, ta de med på en laaaaaaaaang loffetur der vi reiser til de små øyene. :flux:

kassja

Hei

Jeg er ei Dame på 46 år, gift og som holder til i Buskerud.
Jeg er halvt Greker, men har vokst opp med mine foreldre i Norge. Derfor har jeg feriet rundt i Hellas siden jeg var 6 år. De fleste av våre ferier har vi hatt i og rundt peloponnes, Athen, samt noen øyer. De siste fem årene jeg har feriert i Hellas har jeg sittet i rullestol, noe som gjør at det blir en litt annen ferie enn det var tidligere. Men jeg har på ingen måte fått noe dårligere inntrykk av Grekerne for det. Faktisk er det mange plasser som er bedre tirettlagt i Hellas enn her hjemme.

Jeg/ Vi elsker den greske maten, folket,klima Ja for å si det enkelt det meste som har med Hellas og gjøre.

Ønsker å lære meg flytende gresk, og ha muligheten til å bo der halve året.
Evig opptimist !

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...