Logg inn med Facebook eller Google!

Gresk påske

Started by nille, 24. Jan 08, 10:22:35

Previous topic - Next topic

MaFi

... og i dag er det 1. påskedag ifølge den ortodokse kalenderen! ΧΡΟΝΙÎ' ΠΟΛΛÎ'! God påske, alle sammen! (Jeg koser meg med gresk påskemusikk og videoen fra YouTube som Katarina tipset om, http://www.hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1958&finish=15&start=0...)
 :flower:  :flower:  :flower:

MaFi

... og i Kveldsnytt i går (NRK), lørdag 18. april, viste de hvordan grekerne feirer påsken på Chios... Jeg la ut lenken i tråden \"Hellas i norsk presse\", men den fortjerner å nevnes her også, tenker jeg...!   :cyclopsani:
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/167780

ofriis

En stund siden påske nå, men av og til stopper det opp for en stakkar (som sitter foran pc\'en hele dagen og prøver å motivere seg til å sitte der på fritida også).
Vi ankom Rethymno på ettermiddagen den 18. april, på påskeaften altså, og fikk dermed med oss avslutningen på påskefeiringa. En stund før midnatt gikk vi til \"den store Jomfru Maria kirken\" som noen kalte den for, for å delta i feiringen. Det var stappfullt av folk utenfor, og flere unger gikk rundt og solgte lys til de som ennå ikke hadde skaffet seg det (oss inkludert). En militæravdeling på rundt 20 mann sto oppstilt utenfor kirken og musikkorps var der også.
Handlingen fulgte vanlig beskrevet mønster med spent venting på at presten skulle komme ut og forkynne at \"Kristus er oppstanden\". Etter at det skjedde fikk alle tent lysene sine før de lykkeønsket og hilste på alle kjente. Så gikk de vel hjem til sin Mageritsa-suppe, med tente lys for å tegne kors over dørene sine.
1. påskedag gikk vi rundt omkring i gamlebyen og snuste inn grillduften fra utallige kullgriller på balkonger og ute i gatene. Ved restaurant Kaliston stoppet vi og betraktet lammet som roterte sakte på grillen. \"This is my grandfather\" sa kelneren Petro, så vi slo oss like godt til der for en lunch.
Lammeretten besto kun av kjøtt, med potetchips som tilbehør, og smakte utrolig godt.
Senere gikk vi bortover strandpromenaden for å spise middag hos gamle kjente på Giorgio, men de hadde ikke åpnet for sesongen. Vi havnet derfor på Birais, selv om det var bryllupsfeiring der. Vi fikk sitte ute og betrakte bryllupsfeiringen som foregikk inne bak glassveggene. Ingen danset på bordet og det så riktig så avslappet ut. Våre forestillinger om et heidundrende gresk bryllup fikk en liten knekk, men de er vel som oss, og feirer hver på sin måte. En gruppe på 4 unge menn med parykker og kostymer hoppet fram og tilbake forbi restauranten et par ganger, og bruden og andre var ute med en mugge vin til de glade gjøglerne. Dette var forresten et av flere bryllup vi registrerte de nærmeste dagene, fordi grekerne ikke gifter seg under fasten.
Menyen var begrenset, men de kunne lage svinekoteletter til fruen, siden hun ikke er så begeistret for lam (forstå det, dere !).
Vlastou, vår faste kelner, kunngjorde at de også hadde Mageritsa-suppe, kun denne ene dagen i året. Så hva gjør man da? Jo, bestiller Mageritsa-suppe. Var bare nødt til å gripe sjansen.
For å si det rett ut: smaken var ganske spesiell, men med litt sitronsaft og raki som følge gikk det greit. Ingrediensene var ganske finhakket, så det var ikke så innlysende hva de hadde hatt i suppen. Jeg fant ut at det beste var å ikke studere så nøye på det som havnet i skjeen, og heller ikke fundere så mye over den underlige fargen på suppen. Alt ble spist og jeg lever i beste velgående. Det var blitt en misforståelse med hensyn til bestillingen, så jeg fikk en porsjon grillede lammekoteletter som jeg ikke hadde ment å bestille. Før de tok den inn igjen fikk jeg ta en kotelett og smake. Gratis, men det ble litt ekstra tips som takk.
Jeg har forresten hørt tre forskjellige uttaler av ordet Mageritsa: Mageritsa, Majeritsa og Madzeritsa, og alle er kanskje riktige?
Vi får prøve å få med oss hele påskefeiringen et annet år (de to neste årene faller den greske påsken sammen med vår).
The farther one travels / The less one knows

Gro

Takk for enda et nytt fint kapittel om livet ditt når du er på Kreta. Koselig lesning:-)
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

MaFi

Jeg tar fram denne igjen, jeg...! Fortsatt god påske til alle forumister! :flower:  :flower:

IngeS

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kaka

Jeg har forsøkt å finne stoff om gresk feiring av palmesøndag, κÏ...ριακή Ï,,ων βαΐων. Når \"vi\" kommer ut i gatene, virker det som det er flere elementer enn palmesøndag som er med i ritualene.
 
- og det kan virke som denne dagen feires med på Korfu enn andre steder i Hellas. Det er ihvertfall mange videoer fra Korfu.

Her er en helt fersk fra i dag.

Ganske stor forskjell på musikken her (nesten ltt 17. mai-aktig),

 - og musikken i den kirkelige liturgien
KariK

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...