Logg inn med Facebook eller Google!

En god kronikk om All Inclusive

Started by Kritios, 25. Jun 14, 09:14:54

Previous topic - Next topic

Kritios

Jeg kom over denne kronikken i Adressa forleden.
Den beskriver meget godt situasjonen i Hellas etter den store All-Innclusive boomen de siste åra.
Les og styr helst unna :
http://www.adressa.no/meninger/kronikker/article9813409.ece
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

bengalow

   Jag har själv aldrig upplevt "all-inclusive", mer än på kryssningar, men tror inte det är hela sanningen. Sedan den grekiska ekonomin gått i botten, så är det grekerna själva, som har slutat att gå ut och äta, och jag vill nog påstå, att deras livsstil ändrats mer radikalt än turisternas.
   Sedan inträdet i EU, som verkar för att alla länder skall ha utjämnade/lika "kostnader" och intäkter, så har priserna flerdubblats på bl.a. mat i Grekland. Det kostar nästan detsamma att äta i Sverige som i "syden", med undantag av att restauranger hos oss tar betalt för den dyra och eleganta inredningen. Den slags restaurangen, som vi har, finns knappt utanför Aten. När vi går ut och äter här hemma, så är det för att fira något, och då får det kosta lite mer.
   Grekerna själva älskade allt vad som var utländskt. Det inhemska var bara "billigt" lort. Se på t.ex. FIX-ölen, som kursade på 90-talet. Det var den godaste öl som fanns, och turisterna älskade den - men grekerna ville ha Amstel och Heineken. Resultatet?
   Nej, skyll inte på all-inclusive...det är bara så naivt. Man söker alltid en enkel förklaring, och det har man fått här. Att sätta fingret på en punkt, och svartmåla detta enda fenomen som orsak till eländet är enfaldigt. Det finns turister, som aldrig hade åkt till Grekland, om dessa inte hade funnits.
Jag var i Grekland första gången, som 18-åring, 1962, och har naturligtvis sett en enorm förändring. Då var landet närmast att förklara som U-land. Jag hade 1000 kronor (lite mer än en månadslön) med mig på en 14-dagars resa med halvpension, och hade 500 kronor med mig hem...
   Jag trivs inte på stora flotta hotellkomplex, så för mig är valet lätt, och eftersom jag kan tala med greker på deras eget språk, så ger det mig mer, att gå ut och äta , där jag ser (ett fåtal) greker som gäster. Visst har hotellen av den typen satt sina spår, men inte så stora som artikelförfattaren påstår. Jag ber honom komma med lite fler synpunkter än bara denna, för att finna hans essä trovärdig.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

JohnS

Jeg er absolutt ingen tilhenger av AI, og kunne ikke tenke meg en slik ferie.  Likevel er jeg langt på vei enig med bengalow i at det blir for enkelt å se på AI som selve forklaringen på problemer som er mye mer komplekse. 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

mouche

Takk til bengalow for et reflektert og informativt innlegg!

tovenor

Synes artikkelen i Adressa beskriver veldig godt situasjonen i Hellas nå. Å spise ute i Hellas er fremdeles mye billigere enn i Skandinavia, vil også påstå at råvarene og maten er bedre og grekerne kan fremdeles spise god og billig mat ute, noe som de også gjør....selv om det selvsagt har blitt dyrere de siste årene...

Anders

Jeg syns den kronikken var ganske "to-the-point", jeg? Både reflektert og informativ.... men AI står fortsatt for Artificial Intelligence i mine øyne :-)

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...