Logg inn med Facebook eller Google!

Russere på ferie

Started by kari, 08. Aug 13, 18:09:33

Previous topic - Next topic

kari

Har i løpet av de siste dagene snakket med tre personer som overhodet ikke kjenner hverandre. Alle tre forteller om nyrike russere på ferie som overhodet ikke oppfører seg, og ødelegger ferieopplevelsene.

Min venninne har funnet sitt ferieparadis i tunisia - der har hun vært mange, mange ganger. Etter ferien hennes i år fikk jeg mail om at nå var hun ikke så sikkert på om hun vil tilbake. Når hun drar på ferie, ferierer hun på all inclusive - og også i år var hun på det. Men i år delte hun hoteller med mange russere, og de oppførte seg slik at hun skjemtes. De var høyrøstede, "tok stor plass", utakknemlige til betjeningen, rotete, forsynte seg av buffeen for så så finne ut at man heller ville ha noe annet, skjøv maten til side og hentet nytt som heller ikke falt i smak. Når de var ferdige så var bordet et fjell av uspist mat. Hun kjenner også en del tunisiere etter mange år der, og de er heller ikke fornøyd med dette besøket, men penger er penger - uansett hvor det kommer fra.

Ei anna venninne var på Rhodos og beskrev mye av det samme som over. De bodde ikke på AI.

En tredje familie hadde vært i Tyrkia, og opplevde også russerne som ufine og brautete. Denne familien hadde tatt båten over til Kos en dag og opplevde i følge de en helt annen verden. Trivelige og blide folk. Aldri mer tyrkia var tilbakemeldinga. Men det var ikke tyrkia det var noe galt med, men opplevelsen med alle russerne.

Har noen av dere opplevd noe slik i hellas?? Vi har ikke det, men kanskje dette har forandret seg de siste årene? Vi var på rhodos for 4-5 år siden, og opplevde ikke noe sånt.

Dette er ikke ment som et angrep på russere generelt - det er variasjoner der som i alle andre land. Men alle disse tre tilbakemeldingene gjaldt russere.

Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

mouche

Det er mange, svært mange, pålitelige rapporter om tilsvarende opplevelser som blir nevnt her, for mange til at det ikke er noe i det. Jeg tror dog at det ikke bare er snakk om russere, men om folk fra de mange tidligere sovjetrepublikkene inklusive de baltiske landene.

Riitta

Jag har inte upplevt detta ännu :o Dom kanske håller sig till dom större öarna!

Riitta

kari

Nei, det er nok kanskje ikke bare russere, men folk fra øst europa eller tidligere sovjetstater. For et utrent øre er det ikke så godt å høre forskjell  :)

Jeg har og tentk som deg Riitta, kanskje de i hovedsak ønsker å dra til litt større øyer.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

kaka

- ikke bare øyer, tror jeg.

Jeg har ikke opplevd det du beskriver i det første innlegget, Kari, men har vel hørt lignenede beskrivelser ved matbordet om folk fra andre land også.
Det er ganske "uspiselig" når folk ikke oppfører seg som gjester, men som, jeg vet ikke helt hva...

Men, - jeg synes nok jeg opplevde en gradvis kulturendring på et av mine hjertesteder. Fra å være en relativt rolig og uberørt plass, skjedde det utvidelser og endringer som jeg ikke likte.
Men jeg vil vel egentlig ikke, si noe særlig om det "offenltig", for ikke å støte grupper eller generalisere.
KariK

Sjøløve

Bortsett fra at jeg så en bil med russiske skilter på Naxos i sommer, kan jeg ikke huske å ha lagt merke til russisktalende turister noe sted i Hellas.
Men det du forteller Kari, er en nøyaktig gjentakelse av hva min svigerinne fra England satt og fortalte ved frokostbordet i morges (hun er på Norgesbesøk)
Hun og mannen var en uke i Limmasol på Kypros i sommer, og bodde på et hotell med overvekt av russere som oppførte seg akkurat slik du beskriver.  De har vært på Kypros mange ganger, men aldri opplevd noe tilsvarende.  De kommer aldri til å feriere på det samme hotellet igjen, og vil for framtiden forhøre seg om at hotellet de velger ikke har overvekt av denne nasjonaliteten.
Det er jo lett å generalisere, og alle russere oppfører seg helt sikkert ikke på samme måten, men jeg skjønner jo at det ikke er fristende å risikere en gjentakelse av hva man har opplevd tidligere. 
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

mouche

Kypros har vel vært et fristed for rike/nyrike russere som har plassert sine penger i bankene der uten innsyn fra andre så den øya kommer i et liott annet lys enn Hellas og de greske øyene vil jeg tro.

Tommy

Det finns människor och så finns det människor vart man sig än i världen vänder. Många reser om man har råd till andra länder för att visa att man har råd och kan ta del av överflödet, andra reser för att försöka skapa sig ett annat liv som är bättre än det hemmavid.

Vi som har levt och lever i den delen av världen där man är van vid överflöd och semesterfirande utomlands ska kanske ikke förfasa oss så mycket över hur andra folk uppför sig som"nyrika", ty så har också vi bettet oss som grupp utomlands på charterferie. Till exempel grisfester på mallorca, eller tyroleraftnar i österrike unt so weiter"¦.  Unt so weiter"¦.

Jag har aldrig semestrat på all inclusive, men det har hänt att jag burit mig illa åt på charterferie"¦ och därmed bidragit till svenskars dåliga rykte som charterferierande turister.. Nu är jag ju ingen dålig människa för det, eller var ens då faktiskt"¦ men med tiden har jag ju kommit till insikt om annat,,, och så tror jag det förhåller sig med folk i allmänhet varifrån man än kommer, och som plötsligt fått råd och möjlighet att fritt göra det man inte kunnat göra tidigare.

Vi ska nog inte vara så snara att döma andra eller att klappa oss själva för bröstet och se oss som några (själv-) goda exempel på goda turister. I övrigt så har jag mest träffat på folk från forna öststater under mitt ferierande i form av städerskor eller i andra lågbetalda yrken på restauranter med mera"¦ med mera"¦ och de har aldrig gjort så mycket väsen av sig. Sanningen att säga så märker man knappt att de finns.
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mina

Har også opplevd å møte på uspiselige øst-europeere. Blandt annet på Kypros og i Pefkos på Rhodos. Ikke noe særlig trivelig når de kommer inn på et sted, og oppfører seg som om de eier stedet.

marjana

Enig med Tommy. De russerne jeg har truffet i Hellas har alle enten jobbet på hotellene, på restaurantene eller vært prostituerte. Kun en gang traff jeg et par fra Russland på en fege som var på ferie. De ville bare småprate om hvor jeg var fra osv. Jeg er kanskje heldig som ikke har vært hvor de "hordene" av russere drar?

Glika i zoi

polyanna

08. Aug 13, 22:32:33 #10 Last Edit: 08. Aug 13, 22:34:26 by polyanna
Quote from: Tommy on 08. Aug 13, 21:13:53
Det finns människor och så finns det människor vart man sig än i världen vänder.


Så sant. Kanskje vi hadde likt de 'nyrike' bedre om de var fattige og beskjedne ikke hadde råd til å feriere på AI. 

Jeg har på min side kjent på fordommer når de greske familiene bestiller et stort antall retter, og så lar mye av maten stå igjen urørt. Det går vel i søpla. Har tenkt at det kanskje er en måte å vise omverdenen sin velstand på? 

Ole

Det var to russiske par ved kirka på toppen av Chora på Serifos da jeg var der i sommer. De oppførte bra! Men så¨var muligens ikke dette stedet til å gjøre så mye annet enn å fotografere heller. :)

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...