Logg inn med Facebook eller Google!

Billett til ferje i Pireus

Started by kari, 20. Aug 10, 12:57:27

Previous topic - Next topic

kari

Hei!
Drar til Hellas førstkommende tirsdag. Fly fra Værnes via Amsterdam til Aten. Flyet langer kl 1345 i Athen (gresk tid) Vi vil prøve å rekke båt fra Pireus til Naxos med avgang kl 1630. Evt båt med avgang kl 1730 fra Pireus. Håper å rekke den første da det er en hurtigbåt og at vi da kommer til Naxos i rimelig tid på kvelden (kl 2000) Vi må nemlig ordne oss bosted da vi kommer fram og det er bedre litt tidligere på kvelden.

Usikker på om vi rekker første båten, men vi prøver. Tenker å ta metroen fra flyplassen til Pireus. Innbilder oss at dette er raskere; spesielt siden vi skal gjennom byen på denne tiden av døgnet (ettermiddagsrush)

Men mitt spørsmål er:
Hvor langt innpå båtavgang selger de billetter fra billettkontorene i Pireus? Tørr ikke å kjøpe på flyplassen da vi er usikre på hvilken båt vi rekker. Kan man evt gå rett bort til båten å kjøpe billetter der (dersom vi ikke rekker noe annet)? Hvor lang tid i forveien begynner ombordstigninga?

Blir spennende om rekker dette ja? Hva tror dere?
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

IngeS

Quote from: \"kari\"Hei!
Drar til Hellas førstkommende tirsdag. Fly fra Værnes via Amsterdam til Aten. Flyet langer kl 1345 i Athen (gresk tid) Vi vil prøve å rekke båt fra Pireus til Naxos med avgang kl 1630. Evt båt med avgang kl 1730 fra Pireus. Håper å rekke den første da det er en hurtigbåt og at vi da kommer til Naxos i rimelig tid på kvelden (kl 2000) Vi må nemlig ordne oss bosted da vi kommer fram og det er bedre litt tidligere på kvelden.

Usikker på om vi rekker første båten, men vi prøver. Tenker å ta metroen fra flyplassen til Pireus. Innbilder oss at dette er raskere; spesielt siden vi skal gjennom byen på denne tiden av døgnet (ettermiddagsrush)

Men mitt spørsmål er:
Hvor langt innpå båtavgang selger de billetter fra billettkontorene i Pireus? Tørr ikke å kjøpe på flyplassen da vi er usikre på hvilken båt vi rekker. Kan man evt gå rett bort til båten å kjøpe billetter der (dersom vi ikke rekker noe annet)? Hvor lang tid i forveien begynner ombordstigninga?

Blir spennende om rekker dette ja? Hva tror dere?

Har du beregnet tiden det tar før dere får bagasjen, og tiden fra bagasjehallen til metroen?

Nei ærlig talt Kari: Legg stresset hjemme, dere skal da vel på ferie. Finn bosted på Naxos på internet og book rom der. Siden tar dere Nissos Mykonos som går halv fem fra Pireus. Kos dere og nyt båtturen ombord i stede for å hoppe opp og ned og sidelengs i en hydrofoil.

Neste gang kommer dere til Samos. Her er det ikke lov å stresse.

God ferie
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

kari

Er ikke stresset; har ikke lett for å bli stresset heller.

Vi liker turer der ting ikke er klappet og klart på forhånd; dette er ikke stress for oss, men ferie. Jeg liker faktisk flyplasser og kaoset som råder der. Liker også store ferjekaier; folk hit og dit, biler, plystrepiper og masse folk og biler. Å sitte på en terasse å bivåne dette litt fra avstand er supert, men og å være en del av det synes jeg er fint.

Og rekker vi ikke båten, så rekker vi ikke båten. Da blir det en natt i Athen før vi drar utover. Men har vi mulighet for å rekke båten kl 1630 (evt 1730), så går vi for det. Vi prøver i alle fall, så får vi sjå.

Tid for bagasje og slik er jo vanskelig å beregne. Kan jo hende flyet ikke er i rute også. Men det får vi ta som det kommer.  

Og Samos har absolutt vært med i vurderingene den og ja. men det er noe med Naxos da sjø :-)
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Anders

Blue Star 1730 når dere jo med glans, så noen overnatting i Athen burde ikke være nødvendig. Highspeed 1630 \"burde\" dere også kunne nå, men da blir det på hekta. En ting er å være i Pireus før båten går, men så har jo både Hellenic og andre selskap et krav om at man skal være der minst en halvtime før avgang, så hvorvidt de selger billetter etter klokken 16 er jo et spørsmål?
Og hvorfor Metroen? Da må dere bytte på Monastiraki, og turen tar neppe kortere tid enn ekspressbussen? X96 bruker ikke stort mer enn en time til Pireus, selv om de visstnok opererer med halvannen time i rutetabellen. Den er skikkelig \"ekspress\" for å si det sånn. :-)
Mener å huske at vi brukte ca 5o minutter sist jeg reiste den veien.

ASSA

Når vi tar fly fra Værnes reiser vi via Købemhavn og er i Athen litt over ett.
Da har vi tatt bussen X96 og hatt rimelig tid til å kjøpe billet. til 1630 ferga ;)
God tur!

kari

Ja, da var jeg tilbake på arbeid gitt. Lørdag kom vi hjem fra en kjempefin tur til hellas; nærmere bestemt til naxos, antiparos og egina. Dette skal jeg prøve å skrive litt mer om i en annen tråd.

Men vil bare avslutte tråden min her med å fortelle at vi rakk båten kl 1630......... med god margin. Vi gikk av bussen i pireus kl 1500.

Flyet fra amsterdam var i rute, vi fikk sekkene våre forholdsvis raskt. Rett ut til buss-stoppen; og 5 minutter etter gikk bussen fra flyplassen.

No problem at all.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...