Logg inn med Facebook eller Google!

Kirkebesøk i Hellas

Started by kari, 07. Jun 07, 16:33:29

Previous topic - Next topic

kari

Petter hadde om den gresk- ortodokse trosretningen på skolen, og vi kunne derfor tenkt oss å overvære deler av ,eller en hel gresk- ortodoks gudstjeneste, men er ikke sikker på skikk og bruk i denne forbindelse. Vi vil jo gjerne oppføre oss ordentlig, samt ha litt kjennskap til skikker og vaner i denne forbindelse. Har forstått det slik at religionen og troen er viktig for grekere, og vi vil derfor trå ekstra varsomt. Er det greit for oss ikke ortodokse å være med på en gudstjeneste? Har forstått at gresk- ortodokse gudstjenester kan være nokså lange og at meningheten står hele gudstjenesten. Er det mulig å være med på kun deler av den? Er det noe spesielt vi må være oppmerksom på (foruten påkledning som vi er kjent med)?

Noen som veit noe??
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Liv

Quote from: \"kari\"Petter hadde om den gresk- ortodokse trosretningen på skolen, og vi kunne derfor tenkt oss å overvære deler av ,eller en hel gresk- ortodoks gudstjeneste, men er ikke sikker på skikk og bruk i denne forbindelse. Vi vil jo gjerne oppføre oss ordentlig, samt ha litt kjennskap til skikker og vaner i denne forbindelse. Har forstått det slik at religionen og troen er viktig for grekere, og vi vil derfor trå ekstra varsomt.

Er det greit for oss ikke ortodokse å være med på en gudstjeneste? Har forstått at gresk- ortodokse gudstjenester kan være nokså lange og at meningheten står hele gudstjenesten. Er det mulig å være med på kun deler av den? Er det noe spesielt vi må være oppmerksom på (foruten påkledning som vi er kjent med)?
Noen som veit noe??

Helt greitt at dere blir med på gudstjenesten.
Messene kan være svært lange. Det er vanlig å gå inn og ut som det passer. Helt ok at dere derfor bare stikker litt innom.Det er ei kvinne og mannsside.Ved bryllup står man samlet.
Grekerne kysser et ikon som står like innenfor inngangen når de kommer inn i kirka.Dere kan jo passe på at dere ikke blir stående rett foran det.(Som mange turister har en tendens til å gjøre,fordi man er litt forsiktig,og bare blir stående og ikke helt vet hvor man skal gjøre av seg.) Det er vanlig å tenne et lys,oftest er dette også plassert ved inngangen. Penger legges på en boks like ved,eller en person sitter der og tar i mot.Gjør gjerne det,hvis det faller naturlig for dere.  
Hvis dere har bare tenkt å stå ei liten stund,så ville jeg blitt stående litt bak.
Grekerne korser seg 3 ganger når de kommer inn i kirka.
En ikke-orthodoks kan ikke gå til nattverd,men kan ta i mot brødet som deles ut.Hvis dere skulle overvære nattverden,og noen skulle gi dere et stykke av brødet som er velsignet av presten,kan dere ta i mot det. Folk gir gjerne bort litt brød til \"gjester\"i kirka som de ser er ikke-ortodokse.
Vet ikke om det er så mye mer som kan informeres om.Se litt hvordan de andre \"ter\"seg,og med den respekten jeg syns du viser i spørsmålet ditt,så kan du/dere ikke gjøre så mye galt.
Men,ikke gå inn i det aller \"helligste\". Selv om dere kommer til ei tom kirke.Husker ikke i farten hva det heter på gresk. Det er et rom lengst inn i kirka.

Spør gjerne hvis noe er uklart.Jeg kan i hvertfall prøve å svare,andre kan sikkert også.

kari

Takk for svaret anemone.

Når er det gudstjenester i hellas? Er det slik som hos oss at det stort sett er til bestemte dager og tider? Kan vi bare gå inn dersom det er et bryllup eller en barnedåp? Hos oss er jo dette ofte mer
lukkede sermonier; i alle fall bryllup.

Har virkelig lyst til å overvære deler av en gudstjeneste, og er derfor nysgjerrig.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

marjana

For å følge opp litt på Anemones tråd, så kan dere ikke gjøre mye feil i kirken, alle er velkommen, men med klær som dekker knær og skuldre.
Alle feiringer og kirkefester er for \"gud og hvermann\" og ofte fine fester etterpå. Da er det fest for hele \"sognet\".

Bryllup er stort sett for alle å se på i kirken, og etterpå for de mange som er inviterte, vanligvis tar de med seg også de som er kirken, så 250-400 gjester er vanlig. Jeg visste ikke at en av \"familien\" skulle gifte seg den våren, jeg syntes ikke jeg hadde penkjole for å gå dit så jeg sto over, så de ble litt fornærmet på meg som ikke stilte opp i bryllupet siden jeg var der og alt! Så det ble feil også...

Si ja er tingen!
Glika i zoi

Unni

Jeg tok en liten tur til søndagsgudstjenesten i Parga forrige uke. Den varte fra halv 7 til halv 11 og jeg gikk kl 9 for at det ikke skulle være så fullt. Jeg forhørte meg først med husverten.  zxzaxxxxxxxxxx

Folk kom og gikk hele tiden. Jeg tok et lys ved inngangen og puttet 50 cent i en kasse, tente det for en person jeg er glad i og stillte meg bakerst sammen med noen damer. Der var både menn og kvinner på samme halvdel i denne kirka.
Tre menn stod og sang hele tiden og jeg så presten og to andre menn som kom og gjorde noe (jeg så ikke allt).

Veldig spesiell og fin opplevelse en søndags morgen i Parga  :grin:

Siste innlegg i forumet

Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 29. Mar 24, 09:48:51
Håper vi kan følge deg i Kardamili! Det er minst...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...