Logg inn med Facebook eller Google!

Svindlet i Hellas

Started by kari, 30. Aug 08, 06:49:49

Previous topic - Next topic

kari

Ett vennepar av oss kom akkurat hjem fra 14 dager på Naxos og Santorini. Da de kom ned til flyplassen på Santorini skulle han ta ut penger i minibanken før de skulle ta taxi ned til havna. Så tenkt og så gjort.

Etter 5 dager på Naxos får de plutselig SMS fra banken hjemme om at visakortet kortet deres var blitt brukt til store uttak; bl a kjøp av flybilletter i Aeroflot. Spørsmålet var om dette var deres uttak.

De ringte selvfølgelig banken og fikk beskjed om at det var tatt ut ca kr 16 000.-. Kortet blei umiddelbart stengt og penger overført til konas kort slik at de hadde penger resten av ferien.

Det var mest sannsynlig minibanken på Santorini som det var gjort noe med slik at det var mulig for andre \"å lese\" av kortnummeret man har behov for når man kjøper ting med kort. I tillegg til minibanken på Santorini hadde de brukt kortet hos en mopedutleier på Naxos, men dette var kjentfolk, så de hadde liten tro på at det var der svindelen skjedde.

Men når de nå en gang blei svindlet, så virker i alle fall systemet. Noen her hjemme har reagert på uttakene, og satt igang nødvendige reaksjoner. Og det er jo flott.

De vil få igjen pengene fra Visa, og får også en sikker beskjed om hvor svindelen skjedde; om det var i minibanken på Santorini eller mopedutleieren på Naxos.

Men det er jo råsmart av svindlerene og gjøre noe med en minibank på en flyplass der det er mange ferierende. Kontoen er jo somregel forholdsvis velfylt når man drar på ferie.

Mannen forteller i etterkant at han hadde reagert litt ubevisst på at det var ett eller annet som han stusset på da han var i minibanken, men kan i etterkant ikke sette fingeren på hva det var. Noe med tastaturet eller noe med en liten lampe som vanligvis lyser grønt? Men det var i alle fall ikke noe ved minibanken som gjorde at han burde ha reagert. Alt fungerte som vanlig.  

Så det kan skje i Hellas også; dessverre. Men det skjer jo i Norge også, så det forandrer ikke verden så mye. Men kanskje lurt å være ekstra oppmerksom når man skal ta uttak fra minibank; uansett hvor minibanken er.
Snille jenter kommer til himmelen, slemme jenter får det som de vil.

Liv

Så uheldige de var.

Jeg hadde noen ærend i banken min forrige dagen, en av funskjonærene der anbefalte meg  å ikke bruke Pireusbanken sine minibanker når hun hørte jeg skulle til Kreta. Når kortet settes inn, får man ikke ut penger etter å ha trykket summen. Flere har da prøvd igjen flere ganger uten resultat. Men kortet blir belastet for disse uttakene. Hun sa de har hatt flere kunder som har klaget på dette ved hjemkomst.Jeg vil tro at dette ikke bare gjelder Kreta,men ellers i Hellas også.
 Hun anbefalte også å ikke betale i norske kroner,hvis de spør om det ved bruk av kredittkort. De tar gjerne da akkurat den kursen de selv vil.Bare nevner dette, selv om dette er \'\'gammelt\'\' nytt.

Lite koselig at man må være på vakt overalt for å ikke bli svindlet og lurt.Men dette er vel en del av den utviklingen i samfunnet man ser alle steder. :-(
Men dette er et diskusjonstema i seg selv......

bengalow

Exakt detsamma hände oss i Atén, också på Pireusbankens minibank, på Athinasgatan. Det stod \"error\" så vi försökte igen, med samma resultat. När vi kom hem så fanns det 2 uttag på samma belopp, men några pengar hade vi inte fått. Efter klagan hos vår bank härhemma så strök man uttagen....!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frappe

Quote from: \"bengalow\"Exakt detsamma hände oss i Atén, också på Pireusbankens minibank, på Athinasgatan. Det stod \"error\" så vi försökte igen, med samma resultat. När vi kom hem så fanns det 2 uttag på samma belopp, men några pengar hade vi inte fått. Efter klagan hos vår bank härhemma så strök man uttagen....!!

HM har hört flera som haft problem just med denna bank...?

Camilla

brit

Her paa Skiathos har det gaatt greit  med denne banken

Måne

Vi hadde også problemer med Pireus bank når vi var på ferie på Kos i juli, men har aldri hatt problemer med denne banken tidligere (gjennom 5 år). I juli hadde vi noen uttak der vi fikk en feilmelding, og ingen penger utlevert, men disse pengene ble reservert på kontoen min i Norge. Det tok rundt 1mnd før alle pengene var tilbakeført til kontoen.

Pireus skal være en helt \"trygg\" bank - mao. den sjekker hva minibanken har registrert som utlevert av penger og tilbakebetaler det den ikke har gitt deg. Dette kan gå kjappere hvis man klager til banken sin, men skal så vidt jeg vet gå automatisk, det bare tar tid. Samtidig så hadde mange skandinavere akkuratt denne problemet med Pireus bank denne sommeren. Om det er et vanlig problem eller ikke, vet jeg ikke, men det er ikke snakk om svindel fra Pireus bank. (Så ingen misforstår dette) :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...