Logg inn med Facebook eller Google!

Ryktebørs og fakta, flyruter 2013

Started by Ole, 09. Sep 12, 12:01:46

Previous topic - Next topic

Anders

Hmpf! Har virkelig Apollo tenkt å avslutte sine Santo-ruter fra Bergen 28 august??? Eller er det bare ikke lagt ut ennå???

Marit

It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

stelios

Hmmmm
Min erfaring med SAS og Hellas  for 2013 er
1. Med  en gang salget var slutt   ble juni- prisen for Santorini - Kristiansand  satt ned med  600 kroner . Denne gangen gjaldt det også JTR-OSL
2. Skal ned en  kjapp tur i April.  Athen-Kristiansand hos  SAS koster  ca Kr 3.400. Athen - Oslo  (samme fly til CPH)  + Oslo Kristiansand  koster ca 1.500 mindre

I mitt lille hode er dette enten udugelig "revenue planning" eller så er det  forsøk på  å melke kunder som skal til flyplasser med mindre konkurranse.
Takk og pris for KLM som i mitt tilfelle skal ha 1000 kroner mindre  for  tur/retur  enn hva SAS skal ha bare for returen

Anita

04. Mar 13, 12:37:30 #135 Last Edit: 04. Mar 13, 12:43:23 by Anita
Quote from: stelios on 04. Mar 13, 12:24:58
Hmmmm
Min erfaring med SAS og Hellas  for 2013 er
1. Med  en gang salget var slutt   ble juni- prisen for Santorini - Kristiansand  satt ned med  600 kroner . Denne gangen gjaldt det også JTR-OSL
2. Skal ned en  kjapp tur i April.  Athen-Kristiansand hos  SAS koster  ca Kr 3.400. Athen - Oslo  (samme fly til CPH)  + Oslo Kristiansand  koster ca 1.500 mindre

I mitt lille hode er dette enten udugelig "revenue planning" eller så er det  forsøk på  å melke kunder som skal til flyplasser med mindre konkurranse.
Takk og pris for KLM som i mitt tilfelle skal ha 1000 kroner mindre  for  tur/retur  enn hva SAS skal ha bare for returen


Vi kjøpte billetter med SAS - Stavanger-København-Athen/tur-retur - reiser i sept. Billettene for oss begge to tur/retur kom på 4.180,- (synes jeg å huske).Samme pris fra Oslo

.... mens fra Kristiansand skulle de ha ca. 7.900,-. Synes det er helt horribelt ??? at det skal være så dyrt fra Kr.sand... også her er det akkurat samme flyet fra København til Athen.

På toppen av det hele klager de på Kjevik til media om at vi må bli flinkere til å bruke flyplassen... jo jo ... vi hiver ikke ut pengene .. kjører heller til Torp  ;D

Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

stelios

Desverre  er det nok Widerøe som er Kristiansands ulykke.  Søker man f eks ATH-KRS  på SAS sine sider  får man bare opp Widerøes fly  fra CPH til KRS, og ikke via Oslo og ned med SAS. Som jo er en ekstra flight, en mye  lengre tur, men altså koster  1.500 kroner mindre!! Resultatet er jo at vi passasjerer  gjør alle mulige krumspring. Selv skal jeg i sommer  på returen reise  Santorini-London Gatwick  med Easyjet, og videre til Stavanger med Norwegian.  Alternativt kan man reise med Norwegian til f eks Oslo.  Strålende å unngå Athen midt i sommer-rushet,  og maaaaange kroner å spare fremfor SAS

mouche

Å bestille billetter er litt av et puslespill. Opplevde eksempelvis nå at det var billigere å booke Athen til København og en separat bestilling København til Oslo enn å booke gjennomgående med SAS fra Athen til Oslo. Endte opp med å booke SAS Athen til København og deretter Norwegian fra København til Oslo! Man må også bruke diverse søkemotorer aktivt og de kommer opp med forskjellige tilbud og alternativer og også alternativer som man ikke kan booke direkte hos det, eller de, aktuelle flyselskapene!

It's a jungle out there!

Frynse

05. Mar 13, 14:35:53 #138 Last Edit: 05. Mar 13, 14:51:27 by Frynse
Det er ofte det er sånn siden flyselskapet da ikke er ansvarlig for annet enn å få deg frem til destinasjonen på akkurat den reisen, dvs. at om du kommer frem til Køben så seint at du ikke når flyet videre kan du ha et problem.
Har du bestilt gjennomgående til Oslo er flyselskapet forpliktet til å få deg helt frem til Oslo uansett forsinkelse.
Det har hendt, spesielt når det er snakk om et par timer eller mindre transfertid at jeg heller har betalt litt mer for å ha ro i sinnet.
Er prisforskjellen veldig stor, har jeg tatt en kalkulert risiko med å kanskje måtte kjøpe en flybillett der og da for å komme meg hjem.

bengalow

Nåja, Frynse, forpliktet och forpliktet...
Om flygbolaget anser att det kostar dem mer att invänta en transitpassagerare, än att åka ifrån honom/henne, så väljer de det sista. Det är ekonomi i allt...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Frynse

Jovisst, men poenget er at de da er forpliktet til å sørge for at du kommer deg videre uten å lide økonomisk.
De setter deg da opp på et senere fly, evt. besørger overnatting og mat om du ikke kommer deg videre samme dag.
Noen ganger betaler jeg litt mer for å slippe å tenke på sånt.
Om du i tillegg må bytte flyselskap trenger du ihvertfall et par timer transfertid pga. bagasje osv..., og er flyet litt forsinket, så står man der.

mouche

Selv om man kjøper separate billetter så kan man fortsatt sjekke gjennom bagasjen hele veien hvis de forskjellige selskapene f.eks er medlem av Star Alliance. Har nettop gjort det fra Kreta via Athen til Oslo med Aegean og Austrian og omvendt med Swiss og Aegean. Får alltid først til svar at det går ikke, men jo det gjør det, og det gjør faktisk det. Blir kofferten forsinket på hjemvei så er vel ikke det noe problem, og på reisen ut har man dekning på sin reiseforsikring betalt via kredittkortet ved kjøp av reisen. Det betyr en del gratis klær og utstyr og hvor mye trenger man utover det man allerede har på seg og et lite nødskift i håndbagasjen? Og hvor ofte opplever man så store forsinkelser at man ikke rekker sin connection? Selv har jeg opplevd det en eneste gang i løpet av 40 år og med til tider stor reisevirksomhet. Jeg dekker heller ikke all mulig tilleggsforsikring på leiebil selv om det er kjekt å ha, og har vel allerede spart inn fore kollisjoner.

Don'¨t worry, be happy! ;D

Marit

Easyjet skal starte med flyvninger fra Norge med Bergen som base.

http://www.dinside.no/914038/easyjet-fra-norge-for-forste-gang

Om dette inkluderer flyvninger til Hellas får vi vel se.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...