Logg inn med Facebook eller Google!

Ferieplaner på nett?

Started by JohnS, 05. Jul 09, 08:14:30

Previous topic - Next topic

JohnS

Jeg leste nettopp at forsikringsselskapene begynner å vurdere avkortning i erstatninger ved innbrudd, hvis man har lagt ferieplaner ut på nettet til almenn beskuelse.  I en del land har forsikringsselskapene visstnok allerede innført slike forbehold i avtalene.

Dette gjelder vel i første omgang slike nettsteder hvor man bruker fullt navn ved blogging og twitring osv.  Selv om de fleste av oss ikke opererer under fullt navn her på forumet, avslører kanskje mange nok om oss selv over tid til at vi er identifiserbare for dem som måtte gå inn for å kartlegge sånt.

Jeg kommer nok til å bli mer tilbakeholden med slik info på forumet, selv om jeg synes det er for ille at man må begynne å ta slike hensyn.  Dette gjelder jo både oversikt over planlagte reiser, hilsener fra dem som er i Hellas, og alle mulige spørsmål om rutetider, hoteller, reisemål osv., der det er naturlig å nevne når man skal reise.

Jeg liker det som sagt ikke, men på den annen side er det jo nokså bortkastet å få naboer til å ta inn posten og klippe plenen, å ha tidsur på lys osv., så huset ikke skal se ubebodd ut, hvis man samtidig offentliggjør via nettet at huset står tomt.

Synspunkt?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Mixelite

Enig med deg JohnS. Selv ville jeg aldri lagt ut planer om reiser hvis huset stod ubebodd mens jeg var hjemme. Nicket mitt er etterhvert blitt så velbrukt at det ikke er noe stort problem å finne personen bak det, tror jeg.

polyanna

Jeg er også enig med JohnS. Har faktisk aldri verken her eller på andre sider skrevet noe om når reiser skal foregå, eller sendt hilsen fra feriestedet. Ikke fordi jeg er spesielt mistenksom. Har imidlertid bekjente som har opplevd overraskende \'besøk\' etter å ha annonsert fravær.

Anders

Er kanskje litt heldig jeg da, som bor slik til at kostnaden med å komme seg hit er større enn de (eventuelle?) verdier man kunne fått med seg herfra :-) :-) :-)
Bortsett fra det er jeg enig... bor man slik til at mange har lett tilgang, så er det sikkert best å ikke legge ut for all verden at nå står huset tomt i fjorten dager...

Sjøløve

Mulig jeg er litt godtroende - kanskje fordi vi til dags dato aldri har opplevd ubudne gjester hverken i heimen eller i båten.
Men samtidig tenker jeg litt sånn at det vel skal litt detektivarbeid til for å finne fram til Sjøløve\'s identitet - og deretter ribbe huset etter å
ha lest annonsert fravær på nettet.
Dessuten - yngstemann bor enda hjemme sammen med bikkja -
sistnevnte hadde iallefall sagt høylytt ifra om fremmede tok seg opp på tunet ubedt.
Men jeg skjønner jo poenget, og er ikke uenig i at en nok bør utvise litt varsomhet med å annonsere tomt hus.
Vi leser jo f.eks om de som studerer dødsannonser og drar på tyveritokt mens pårørende er i begravelse.
Det er sikkert ikke grenser for hvordan utspekulerte og uhederlige mennesker går fram for å tilegne seg tyvegods.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Admirala

Vi har boligalarm, så skulle noen i det hele tatt våge bryte seg inn er det forhåpentligvis ikke så mye de får med seg. Selv om det tar en viss tid før alarmselskapet kan være der, er lyden helt vanvittig høy, og vi bor i et område med mange andre hus. Forsikring har vi også, og det er jo uansett bare \"døde\" ting tyvene tar.

Når det er sagt vet jeg fra venner som har hatt innbrudd at det er en meget ubehagelig opplevelse, og huset føles fremmed og fiendlig en lang stund etterpå.

Så nei, jeg \"annonserer\" ikke at jeg er bortreist, men jeg er ikke helt hysterisk heller. Det som skjer det skjer, det kan like gjerne skje en lørdagskveld mens vi er på vennebesøk eller en mandags formiddag når vi er på jobb. Jeg mener, det skal ikke så mye research til for å finne ut hvem som bor i et hus og når de er på jobb heller.
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Tjorven

Jeg tror nok også at innbruddstyver \"spaner\" på en tenkt bolig før de bryter seg inn, og har man noen til å se etter huset, har alarm osv, er det ikke så mye man kan gjøre om uhellet er ute. Det kan skje hvor og når som helst, så man kan aldri gardere seg fullt ut.

Siden jeg tar de forholdsregler jeg kan ta, og ikke bruker navnet mitt nett, så håper jeg det holder, selv om jeg planlegger og forteller her på forumet hvor jeg skal.

Og hvis noen skulle føle seg frista og oppspore meg etter dette, så:
vil vedkommende få seg en kraftig overraskelse ;) ;) ;)
og ikke finne særlig av verdi.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Jeg har ikke heller noe av verdi og tror ikke noen ville finne mye å bære med seg ut herfra, men rote og balere kan de nok, slik at det kan bli kostbart å ha \"besøk\" likevel og når forsikringsselskapene vurderer avkorting av erstatningen hvis man har \"annonsert\" sitt fravær på nett, så synes jeg det er verdt å vurdere om man f.eks bør la være å legge tilrette ved å lage liste over hvem som er bortreist når. At man under anonymt nick nevner en reise i baren eller andre tråder er en ting, men en liste er jo mye mer tilgjengelig enn slike enkeltinnlegg.

Tjorven

Tja, det er jo litt surt om man ikke skal få igjen på forsikringa om man setter seg opp på ferielista her. Det får være opp til dere moderatorer og admin hva som er best, syns jeg.
Bra tips fra JohnS forresten, dette var ikke jeg klar over iallfall :(
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Nå var det vel først og fremst facebook og twitter de snakket om. Nettsteder hvor man registrerer seg med fullt navn, så jeg ville ikke være så veldig bekymret Tjorven. For meg er det litt annerledes, for jeg bruker nicket mitt i mailadressen også og bruker mailadressen når jeg poster med fullt navn, så jeg er ikke så veldig vanskelig å identifisere. -Bortsett fra at det finnes en million av oss i Norge, sånn ca. Faktisk har jeg en navnesøster ikke langt herfra som jeg stadig får mailen til. Jeg kan jo satse på at tyvene slår opp i katalogen og finner henne i stedet... Hahaha.

Tjorven

Ja, man får satse på galgenhumoren og håpe det beste, Mix :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...