Logg inn med Facebook eller Google!

Å reise alene til Hellas

Started by Ole, 11. May 08, 14:21:12

Previous topic - Next topic

Ole

I år skal jeg reise alene de to første ukene av Hellas-turen. Dette er helt nytt for meg, og jeg lurer derfor litt på hva som møter meg. Hvordan er det å reise alene i den greske øyverdenen? F. eks. pris på overnatting sammenlignet med om man er to. Blir man plassert innerst i en krok på tavernaene? Er det lett å komme i kontakt med andre? etc etc

Hva er erfaringene til dere som har reist alene?

Mixelite

Quote from: \"Ole\"I år skal jeg reise alene de to første ukene av Hellas-turen. Dette er helt nytt for meg, og jeg lurer derfor litt på hva som møter meg. Hvordan er det å reise alene i den greske øyverdenen? F. eks. pris på overnatting sammenlignet med om man er to. Blir man plassert innerst i en krok på tavernaene? Er det lett å komme i kontakt med andre? etc etc

Hva er erfaringene til dere som har reist alene?

Jeg mener prisen som oppgis er pr. rom, slik at det er samme pris enten man er en eller to på rommet. Det er ikke noe problem å komme i kontakt med andre hvis man inviterer til det. Når det gjelder tavernaer plasserer man vel seg selv, nesten?

Et tips jeg leste på nettet er at det for grekere er helt utenkelig å gå ut og spise alene, så når man kommer alene går de automatisk ut fra at man venter på noen. Når man ikke får betjening er det ikke fordi de er uhøflige, snarere det motsatte. Et lite vink på servitøren er tingen da :-) Vil jo nesten tro at det er såpass mange turister som reiser alene at dette kanskje ikke er noe problem på steder med mye turister?

Tommy

Quote from: \"Ole\"I år skal jeg reise alene de to første ukene av Hellas-turen. Dette er helt nytt for meg, og jeg lurer derfor litt på hva som møter meg. Hvordan er det å reise alene i den greske øyverdenen? F. eks. pris på overnatting sammenlignet med om man er to. Blir man plassert innerst i en krok på tavernaene? Er det lett å komme i kontakt med andre? etc etc

Hva er erfaringene til dere som har reist alene?

Jag har erfarenheten att det slås av några euro på priset när du bor själv, inte alltid men ofta. Att bli \"undanskuffat\" till en mörk hörna på en taverna har jag aldrig varit med om, men har väl ibland själv valt ett bord lite för själv så att säja.

Hur det är i kontakt med andra beror ju mycket på en själv och om man vill ha kontakt, så det är inte annorlunda med det i Grekland än någon annan stans tycker jag. Oftast har jag kommit i kontakt med andra som också reser själva, och greker tycker ju om att prata i allmänhet så där har jag aldrig känt att det är annorlunda för att jag rest själv. Sen är det skönt att kunna göra saker precis när det passar en själv utan att behöva tänka på vad ressällskapet har lust med, bara göra det som faller en själv in. Så passa på o njut Ole, av att resa på egen hand också :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tjorven

Jeg har reist alene noen ganger, og syns det er helt greit. Det eneste jeg ikke liker er å spise middag alene, men har vent meg til det også. (Mulig dette er fordi jeg er kvinne, vet ikke jeg)Som regel blir man kjent med andre, så man slipper å gå ut alene hver kveld. Ellers bør man være utadvendt, og tørre å ta kontakt med andre. Fordelen er jo å ha friheten til å gjøre det man vil når man vil. God alenetur, Ole :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

polyanna

Å reise alene i øyverdenen betyr - i hvert fall for meg - en spesiell og flott opplevelse. Man er bare seg selv og seg selv nok, i motsetning til i hverdagen forøvrig. Man sanser annerledes, opplever annerledes. Kan følge egen rytme. - Det er utrolig lett å komme i kontakt med andre, lettere enn om man reiser som familie, og man bestemmer selv om man vil begrense kontakten. Pussige folk og \'limere\' finnes overalt. Har selv tendens til å begrense, nyte roen og alene-reise-tilværelsen. La livet sige innpå og holde seg unna nettet og telefon. - Hotellrom er ikke noe problem, normalt reduseres prisen på øyene med minst 5 Euro for single-reisere - i vanlige dobbeltrom eller studios. I hvert fall på de mange øyene jeg reiser til. For den som skal til dodokanesene er prisene svært behagelige, men noen unntak. - Å gå ut og spise alene er også uproblematisk (selv om grekere gjerne går i flokk). Grekerne er vant med turister og det spiller ingen rolle om man kommer alene. Er du i tvil, styr rett bort til det bordet du har lyst til å sitte ved. Mest sannsynlig får du ekstra-service. - Heldige du, Ole - nyt ferien. Eia var det meg....

Dessuten, min erfaring er at de mindre øyene med få turister er minst like single-vennlige som de store.

Riitta

Jag har också rest själv några gånger,men då har det varit till Kalymnos, där jag känner många så det har känts naturligt och vara där :bom:
Det är lite spännande och ge sig ut på resa själv :bom:

Riitta

Ole

Takk for mange gode råd! Nå er det fortsatt over en måned til jeg reiser, men tida går jo så fort.

Hva gjør dere som reiser alene på da?
Selv er jeg ganske sikker på at jeg ikke gidder å ligge på stranda en hel dag. Til det er jeg for rastløs. Jeg ser for meg mye mopedleie, og dager som er oppstykket med litt strandliv, oppdagelser, Mythos i skyggen og masse fotografering.

Og så er jeg litt usikker på hvor lenge jeg skal være på hver øy. Men det får jo tiden vise. Når jeg føler for det sjekker jeg ferjerutene, pakker sekken og drar for å oppleve noe nytt. Å så herlig!! :smile:

Marit

Jeg har bare gode erfaringer med å reise alene (noe jeg gjør ganske ofte til Hellas, selv om det på Kos gjerne er noen kjente fra Norge der samtidig med meg). Det er nok lettere å bli kjent med andre som reiser alene eller ikke alt for mange i et følge. Hva en gjør når en reiser alene - akkurat det du måtte ha lyst til å gjøre. Har du fått nok av stranda etter 10 minutt, gjør noe annet. Kaffepauser, Mythos-pauser, rusle rundt og se på livet osv.
It ain't no sin to be glad you're alive

If I should fall behind, wait for me

Tjorven

Det eneste jeg savner når jeg reiser alene, er å leie bil. Det blir for dyrt, og er litt utrygt alene, syns jeg. Moped har jeg aldri turt å kjøre, vingler nok som det er på vanlig to-hjuling :) Men det må jo være helt topp å farte rundt på den måten, og få se så mye som mulig. Ellers er jo ferie det gode liv, å få gjøre akkurat det man har lyst til i sitt eget tempo :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Mixelite

Quote from: \"Tjorven\"Det eneste jeg savner når jeg reiser alene, er å leie bil. Det blir for dyrt, og er litt utrygt alene, syns jeg.

Jeg hadde ikke leid bil alene før jeg leide da jeg var på Chios nå i mars. Skulle ønske jeg hadde gjort det mye før! Jeg kunne ha frest rundt i bil hele dagen, det var helt superdupert!  :cheers:

operafantomet

Quote from: \"Ole\"Selv er jeg ganske sikker på at jeg ikke gidder å ligge på stranda en hel dag. Til det er jeg for rastløs. Jeg ser for meg mye mopedleie, og dager som er oppstykket med litt strandliv, oppdagelser, Mythos i skyggen og masse fotografering.

Og så er jeg litt usikker på hvor lenge jeg skal være på hver øy. Men det får jo tiden vise. Når jeg føler for det sjekker jeg ferjerutene, pakker sekken og drar for å oppleve noe nytt. Å så herlig!! :smile:
Ååååh, nå merker jeg at jeg ble bittelitt sjalu.... Høres perfekt ut!

Når jeg reiser alene, pleier jeg å bevege meg mye rundt. Kan gjerne leie transport av noe slag, men synes det er grådig gøy å prøve ut lokaltransporten også (type buss, trikk, ferjer, tbane). Har ikke reist i den greske øyverdenen, men har reist mye alene i Europa generelt.

Hva angår restaurantbesøk, så er det lettere for menn enn for kvinner å gå alene, har jeg inntrykk av. Det er en merkelig holdning i syd at det er mannen som SKAL bestille, og jeg får konsekvent dårligere service når jeg spiser alene på restaurant (med mindre jeg velger å flørte med kelneren for å få oppmerksomhet, men hallo...  :? ). Har ikke opplevd å få noe dårligere bord p.g.a. dette, bare dårligere oppfølging, og må gjerne spørre om mer å drikke/regningen/whatever tre ganger før det skjer noe. Dog mer til irritasjon enn et problem.

Men utover det har jeg svært positive erfaringer med å reise alene, både i møte med andre og i forhold til meg selv. Det er utrolig deilig å finne sin egen rytme og bare... flyte.

Ha en super tur!

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Bennyboy

Jeg kommer til å ta første tur i år alene, dette blir for andre gang jeg drar alene til Hellas.
Jeg drar da til ett sted jeg har vært før og kjenner litt folk, da har du ihvertfall noen å prate med.
Da vet jeg også hvilke steder det kan være greit å sette seg alene, hvor det feks er litt å se på og som du ikke har så stort behov for å dele det du ser med andre osv.

Så kjører jeg rundt og besøker folk jeg har møtt før, ser litt nærmere på ting vi har tittet på før som jeg føler trenger litt nærmere undersøkelser ;)
Utforsker veier osv som ikke er like lett når man er 2 stk på kjøretøyet.
Tar en tur til tannlegen.
Prøver liksom å samle sammen litt løse tråder, og bruker litt lengre tid på ting som kanskje ikke andre syntes er like interesant :)

Egentlig så er det vel mest middagen som er det værste med å dra alene, resten av døgnet er det lett å finne andre å prate med osv.
Så det jeg har funnet ut er at jeg dropper likegodt hele middagen, tar en større sen lunch og så litt snacks på kvelden hvis jeg føler for det.
Så går jeg også å legger meg litt tidligere enn når jeg reiser sammen med noen, hvis ikke jeg har noen å gå ut sammen med da.
Funket veldig greit for meg sist.

Siste innlegg i forumet

Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...