Logg inn med Facebook eller Google!

Aegiali 2016

Started by Ole, 31. Jan 17, 00:13:42

Previous topic - Next topic

Ole

Det ble en dagstur til Aegiali da vi var på Amorgos. Vi tok bussen fra Katapola, via Chora, og turen tok en times tid. Aegiali er en liten, koselig, badelandsby med fin strand, tavernaer og noen butikker. Vi likte oss godt der, men likevel angret vi ikke på at vi bodde i Katapola.

Riitta

Vi bodde i Egiali 2 nätter innan vi flyttade till Katapola  :) Båten kom ju till Egiali mitt i natten, så vi tyckte att vi kan stanna där ett par dagar. Vi tyckte att det var fint där och besökte bergsbyarna i närheten.  I Katapola trivdes vi bra också. Lite mer liv och rörelse där i hamnen  :) Amorgos är en härlig ö !

Riitta

filhellener

Vi synes det er en god løsning å dele Amorgosferien mellom Aegiali og Katapola😊
Kari

Lous

31. Jan 17, 13:47:39 #3 Last Edit: 31. Jan 17, 14:12:11 by Lous
Kan enes om at Amorgos er ei fin øy. Vi sverger til Egiali. Bor da på Flioxenia .(Jeg tror alle rommene har utsikt over sjø/kai/strand) Trasker bort til stranda på Oles bilder. Frokost der i skyggen. Lunch samme sted. Stranda er helt uten solsenger eller parasoller. Trenger ikke parasoller heller. Tre-alleen ordner det. Sanden er god og myk å ligge på. Flytte underlag til sol/ikke sol. Sjøen perfekt.
Middag spises på Limani (gata er mest kjent). Takterassen er enda bedre. Google Limani for å se. Fantastisk der oppe.
M.a.o. Egiali er en perfekt by å lade batteriene opp igjen. Du må ha ei god bok. Det skjer jo ikke noe der, men du løper maraton på 2 timer etterpå.

filhellener

Vi har og bodd på Filoxenia :)
Kjempefin beliggenhet og utsikt 👍
Kari

marjana

Jeg tror jammen at jeg skal ta en tur til Amorgos i september, i kombinasjon med Danoussa, og så tilbake til Syros. Ble veldig inspirert her!
Det er så mange jeg kjenner fra Syros som anbefaler både Danoussa og Amorgos, og her i forumet er det jo også tydelig at Amorgos er en øy man blir glad i.

Jeg har sett en del på rutetider, og ser at det blir en ukes runde med to netter på Danoussa. Jeg tenkte å ha to netter i Aegiali, og kanskje flytte til Katapola og ha de siste tre nettene der. Retur med Aqua Spirit tilbake til Syros.

Hva er det jeg MÅ gjøre og se på Amorgos? Er det langt å gå opp til de små landsbyene opp bak Aegiali? Er det fint å gå opp dit og spise om kvelden og så gå ned igjen, eller er det veldig mørkt langs veien. Taxi ned kanskje?

Og hvor ofte går det buss rundt på øya i september? Vil jo rundt så mye som mulig.

Hva med strendene litt utenfor Aegiali?

Jeg vil gjerne se masse flere bilder og få mange tips!
Glika i zoi

Ole

Chora og Panagia Hozoviotissa er vel de to viktigste stedene. Katapola og Aegiali får du jo med deg likevel i og med at du skal bo der.

Men hvor lang tid tar Aqua Spirit fra Amorgos til Syros (etter rutetidene - uten forsinkelser)? Ser for meg at det er en laaaang tur.

marjana

31. Jan 17, 21:27:59 #7 Last Edit: 31. Jan 17, 23:59:22 by marjana
Ja, Ole, det er en lang tur, ca 8 timer. Den kan jo være fin likevel siden båten går innom alle øyene i Småkykladene. Hvis Aqua Spirit er veldig forsinket, eller jeg synes det blir litt for lang tur, så kan jeg jo finne en annen løsning.
Kanskje dra til Naxos eller Paros og bli der en natt- eller to, eller stoppe på en av øyene i Småkykladene. Det er mange muligheter.

Jeg fant en annen mulighet også: Ta Blue Star fra Katapola kl 06.00, fremme på Paros kl 10.00. Finne et hotell i Parikia for å kunne sove, dusje og være på Paros til Aqua Spirit ankommer kl 21, (muligvis senere hvis den er forsinket). Da blir det en hel dag på Paros i stedet for på båten.
Hvis jeg synes det blir for sent, så må jeg bli over to netter på Paros og vente på neste forbindelse til Syros. Alt må jo "syes" sammen med fergerutene.
Glika i zoi

Ole

Tusen takk for kommentarer og likes!
Vi fortsetter den lille turen i Aegiali. Etter et par timer på stranda ble det en tur bort til "byen". Her var det trivelig, men veldig varmt! Landsbyen har ikke mange gater, men noen av dem var veldig koselige.

Takk for følget! :)

Svein~B

01. Feb 17, 07:54:19 #9 Last Edit: 02. Feb 17, 07:53:43 by Svein~B
Quote from: marjana on 31. Jan 17, 20:05:37
Hva er det jeg MÅ gjøre og se på Amorgos? Er det langt å gå opp til de små landsbyene opp bak Aegiali? Er det fint å gå opp dit og spise om kvelden og så gå ned igjen, eller er det veldig mørkt langs veien. Taxi ned kanskje?



Jeg har bare besøkt Tholaria og vi hadde leiebil. Det går buss opp midt på sommeren, men jeg tviler på at den går i september. Det er 2,4 kilometer den korteste veien, men det er bratt, som du ser på vedlagte kart. Jeg tror ikke jeg ville gått i mørket.

Jeg vil i hvert fall anbefale turen til Tholaria, blant annet på grunn av utsikten. Jeg tviler på at det er like fin utsikt fra de andre byene, fordi de er på samme side som Aegiali mens Tholaria har mer utsikt mot Aegiali.

Quote from: marjana on 31. Jan 17, 20:05:37

Og hvor ofte går det buss rundt på øya i september? Vil jo rundt så mye som mulig.




Det går mange flere busser midt på sommeren enn i forsesongen i hvert fall, så jeg går ut fra at det også går færre busser i september. Jeg finner bare bussruter fram til august i fjor.

Quote from: marjana on 31. Jan 17, 20:05:37

Hva med strendene litt utenfor Aegiali?



Stranda i Aegali er jo så fin i seg selv, så derfor går det ikke noen badebåter eller noe sånt, men det er stier du kan gå (se vedlagte kart). Bussene til Chora og Katapola stopper ved Agios Pavlos. Der er det fin strand og så kan du ta båt derfra til den ubebodde øya Nikouria.

http://rolfgross.dreamhosters.com/Amorgos-GE/AmorgosMapVeryLargeNorth.jpg

Jeg prøver å laste opp busstabellen i et eget innlegg.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Lous

En ting du kan gjøre er å gå opp til Ano Potamos. Sånn for å få litt trim. Det er kanskje 1 km. Fin utsikt derfra.

TOMS

01. Feb 17, 16:25:32 #11 Last Edit: 01. Feb 17, 16:28:03 by TOMS
Flott å sjå bilder frå Aegiali - ein flott by - der vi budde for første gong. Det er som regel Katapola for oss, men det var ein fin opplevelse å bu i Potamos. Som Lous seie så må de opp dit. Og til tavernaen Kamar - sjå bilder. Ligg øverst oppe der grenda slutter!
Fantastisk stemning og utsikt og veldig god mat. Der går det an å gå på kvelden, frå Aegiali. Litt bratt opp, men verdt turen.

Bilde øverst - skjarmerande veg opp til Kamara.
Bilde nederst - utsikten frå tavernaen med Scopolitisen på veg inn




Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...