Logg inn med Facebook eller Google!

Kjøpe leilighet i Chania

Started by Lovis, 03. Jun 18, 17:20:37

Previous topic - Next topic

Lovis

03. Jun 18, 17:20:37 Last Edit: 03. Jun 18, 17:42:02 by Lovis
Håper jeg ikke har lagt dette på feil sted....
Er det noen her som har erfaring med å kjøpe leilighet/bolig i en av de større byene på Kreta? Jeg leker med tanken på å kjøpe noe i Chania (feriebolig, ikke, permanent  :) ) gjerne sentralt - Koum Kapi, Nea Chora eller eventuelt inne i byen. Har surfa litt rundt på ulike greske eiendomsmeglere, og synes ikke prisene er så ille. Da ser jeg på boliger som må gjøres noe med for å komme opp i en bra standard, men ikke totalrenoveringsprosjekter.
Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hva det koster å leie håndverkere der. Jeg vil også ha behov for å leie ut i perioder - er det vanskelig å få EOT - lisens?

Kritios

Quote from: Lovis on 03. Jun 18, 17:20:37
Håper jeg ikke har lagt dette på feil sted....
Er det noen her som har erfaring med å kjøpe leilighet/bolig i en av de større byene på Kreta? Jeg leker med tanken på å kjøpe noe i Chania (feriebolig, ikke, permanent  :) ) gjerne sentralt - Koum Kapi, Nea Chora eller eventuelt inne i byen. Har surfa litt rundt på ulike greske eiendomsmeglere, og synes ikke prisene er så ille. Da ser jeg på boliger som må gjøres noe med for å komme opp i en bra standard, men ikke totalrenoveringsprosjekter.
Det jeg lurer på er om noen kan si noe om hva det koster å leie håndverkere der. Jeg vil også ha behov for å leie ut i perioder - er det vanskelig å få EOT - lisens?

Velkommen til forumet Lovis  :D
Håndverkere er ganske rimelig på Kreta men husk at du skal ha kvittering av dem; det er fortsatt veldig vanlig med svart arbeid der nede.
Leie ut kan du gjøre gjennom AirBNB uten EOT-lisens. Men i max 90 dager.
Legre tids utleie vil kreve EOT-lisens.
En EOT-lisens er ganske dyr, 1000 Euro er vanlig pris.
For å skaffe deg en EOT-lisens må du ta kontakt med en bygningsingeniør som gjør alt arbeidet for deg.
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

mouche

Spennende tanker. Har selv et hus i området som vi bygget for 6-7 år siden og litt erfaring med en slik prosess. Viktig å skaffe seg en god advokat som et første steg på veien. Det er myyyye byråkrati og dette maler saaakte, men det går seg til.
Man må være svært nøye i en slik prosess mht alle tillatelser, dokumentasjon osv

Etter hva jeg hører, og ser, så har prisene på den type leilighet/hus du trolig kikker etter gått kraftig opp og for egen del er jeg overrasket over hvor lite man får for pengene i selve byen Chania sammenlignet med områder som ikke er så bypreget.

Kritios har nevnt flere gode råd, og i utgangspunktet helt enig i edtte med kvittering, ikke minst hvis noe av arneidet som gjøres trenger dokumentasjon/tillatelse. Forøvrig er det ikke min oppgave å være skattepoliti så forlanger ikke kvittering for en del tjenester vi får utført her. Dette vil trolig uansett bare være en håndskrevet papirlapp helt uten verdi.

Kan bistå med konkret forslag til håndverker vi selv har benyttet og som gjør/har gjort renovasjon/er av hus/leiligheter i Chania. Mjulkigens ikke den billigste (vet ikke), men meget grundig og pålitelig og med førsteklasses arbeid utført på alt vi har fått gjort.

Generelt sies det at det er vanskelig for både lokale og utlendinger som ønsker å leie å langtideleie og "skyldes" gir til nettop AIR-BnB.

Spennende prosjekt du indikerer og vil være morsomt å følge deg i en slik prosess.

marjana

Første tanken som slår meg er å dra til stedet der du har tenkt å kjøpe hus. Man må jo være der en del og kjenne etter om det er trivelig der, og ikke minst bli kjent med lokalbefolkningen. De kan bidra med masse hjelp med håndverkere og alt mulig annet.
Nå har Kritios og muche lagt inn en del gode råd, og det er en flott tråd her i forumet fra Ofris om hvordan de pusset opp et hus i Retymnon på Kreta.

Det er jo helt greit å leie rom/hus her i Hellas også. Jeg er her på Syros ca fem måneder per år, både vår og høst. Jeg leier et rom per måned for 300 euro. Jeg har en flott takterrasse med en fantastisk utsikt, og jeg er "under vingene" til hotellet som eier disse studioene. Og de har jo blitt mine venner/familie nå, og hjelper meg med hva som helst, når som helst!
Glika i zoi

Lovis

Takk for mange gode svar. Må først og fremst få si at Kreta er besøkt på kryss og tvers flere ganger. Først som charterturist mens ungene var små, seinere har det blitt turer hvor bare flybilletter har vært bestillt på forhånd. Grunnen til at Chania er aktuell er enkel - jeg (vi) ender alltid opp der. Som oftest i Nea Chora, men også i Koum kapi. Planen kan være å bo et annet sted, men..... Har kanskje noe med det at jeg bor langt ute på landet, men egentlig elsker byliv å gjøre .😎

Synes det virker enda mer interessant når jeg ser at utleie kan løses med Air B&B. Har lest i gamle tråder her på forumet,  og funnet linker til annonsetorg som har boliger til en mer fornuftig pris. Blir nok et par runder med visning når vi drar nedover.


mouche

Skjønner godt at du vurderer å kjøpe noe i Chania og begge de nevnte områdene er områder jeg også selv ville ha søkt etter det rette objektet i, kanskje spesielt Nea Chora grunet selve området, kort avstand til sentrum og fine områder den andre veien, vestover.

Et almengyldig (godt) råd er jo alltid å leie først, bli kjent i området og søke rette objektet deretter. Mange velger også å leie for da slipper man problemene med utleie, vedlikehold osv

Så hva gjorde vi? Vel vi ankom Kreta på en torsdag, første gang i Hellas og aldri vært på Kreta. Det var i slutten av februar, overskyet med lett regn og ingen fjell å se. Så huset (tomt og en grunnmur) på fredag og signerte kontrakt samme dag. Med andre ord akkurat slik man "ikke skal gjøre". Har vi angret? Nei, ikke et sekund!

Heidrun

05. Jun 18, 12:01:22 #6 Last Edit: 05. Jun 18, 12:05:14 by Heidrun
Driver selv å ser på leilighet med tanke på å kjøpe. Leier i Stavros og kan nok slå meg til ro med det. Men det er usikkerheten om hva som skjer om feks 10 år. Hva om det skjer noe og de som eier må selge på grunn av de trenger penger. Hva om jeg da ikke finner meg en like god leilighet å leie, men må ta til takke med et område og en leilighet jeg ikke trives like godt i, som jeg gjør nå i denne i Stavros. Hva om leia går opp. Ja det er mye å tenke på, og jeg trekker nok nedover mot Hania om ikke for lang tid. Og da i områdene Nea Hora evt Koum Kapi.
Dette fordi det er områdene jeg trives best i. Og da gjerne med en glimt av havet fra en relativt stor nok balkong. Har kontakter der nede som jeg stoler på, og som kan bakveier her og der i papirmølja. Så hvis jeg finner en stor nok leilighet med minimum 2 soverom og kjøkken i eget rom, samt rett beliggenhet der nede, ja da går jeg får kjøp istedenfor å leie.
For uansett åssen jeg vrir på det. Litt oppussing blir det nok ikke. Til det er boligene for dårlig i stand, og skal jeg ha en som er i god stand, ja da blir det dyrere enn å renovere en billig leilighet selv. Til og med vinylbelegg fåes der nede nå.
Og så kommer det aller viktigste med  tanke på kjøp. Jeg velger selv beliggenheten. Leier jeg så må jeg faktisk ofte ta til takke med en beliggenhet som kan være litt for langt unna, og dermed så er det lenger dit jeg vil, enn jeg vil få når jeg finner den perfekte leilighet til salgs
Yamas til livet og til

mouche

Hva om husleien går opp? Det vil den helt sikkert gjøre! Hva om huseier vil bruke leiligheten selv eller selge den? Vei, hvem vet, men det er en usikkerhet som jeg for egen del ikke ville leve (greit) med. Hvis man investerer i en leilighet vil verdien da gå opp? Vel, kommer an på tidsperspektiv, men skal godt gjøres om den IKKE vil gjøre det. Egen eiet leilighet kan man gjøre hva man vil med hva angår innredning, farger osv Ikke sikket man kan gjløre det med leiet husvære. For meg er det å skulle leve resten av mine dager i annen manns hus en utenkelighet. Men, vi gjør alle våre valg og mitt valg er det riktige for meg, mens for andre er det andre valg som er det riktige.

Tassen123

Marjana

Kan du sette meg i kontakt med noen.
Ønsker å leie på Kreta.

marjana

23. Jul 19, 20:58:18 #9 Last Edit: 23. Jul 19, 21:04:46 by marjana
Som jeg har skrevet tidligere i tråden så er jeg på Syros, og har dessverre ingen kontakter på Kreta.
Men det har sikkert de andre her i forumet som holder til på Kreta! Det er vel lurt å kontakte lokale eiendomsmeglere på Kreta, og søke generelt på nettet som du tydeligvis har gjort. Lykke til!
Glika i zoi

Kritios

Quote from: Tassen123 on 23. Jul 19, 01:00:46
Marjana

Kan du sette meg i kontakt med noen.
Ønsker å leie på Kreta.

Hei Tassen.
Ta kontakt med han her, den største og beste eiendomsmegleren på Kreta:
http://ktimatoemporiki.gr/search.php
Ønsker du et trivelig, stille og rolig feriested med panoramautsikt over Kretahavet ?
Velkommen til våre nyoppussede ferieleiligheter i Villa Marella i Tavronitis på Kreta:
http://www.villamarella.no
http://www.facebook.com/villamarella

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...