Logg inn med Facebook eller Google!

Minibanken i Kardamili

Started by reiseglad, 16. Jun 15, 21:51:12

Previous topic - Next topic

reiseglad

Vi har nettopp kommet hjem et 14 flotte dager i Kardamili med bosted Pierides. Det ble mange fine fotturer, men også tid til bading osv.
Jeg brukte den "nye" minibanken en gang i løpet av ferien. Vet ikke hva som har skjedd, men banken har trukket meg direkte i norske kroner. Jeg bruker alltid å passe på hvis jeg får  spørsmålet om det ved bruk av kort i utlandet. Her så jeg ikke (eller er det noe jeg ikke har forstått) at det var noe spørsmål om det skulle trekkes i norske kroner eller Euro. I alle fall mitt uttak på 500 Euro ble 500kr dyrere enn det skulle vært.
Dette er bare et tips om å være ekstra på vakt ved bruk av minibanken.

kaka

Det der høres veldig kjedelig ut!! + 500 kr!! :(
En av grunnene til at jeg er tilbakeholden med å bruke minibanker.
KariK

Katherina

 :) Koselig å høre at dere har hatt en fin ferie i Karamili og hos Pierides!  :)
:(Men kjedelig med minibanken!

filhellener

Jeg har aldri hørt om minibanker som tar uttaket i Norske kroner direkte, man bruker i tilfelle å få et valg!
Vet ikke om dere kunne overse det? Hvis ikke d e t er tilfelle er det frekt! BRA dere advarer!

- jeg ble blendet av sola og så displayet dårlig en gang i Chania, da ble jeg lurt!
Kari

reiseglad

Ja vi trivdes veldig godt hos Anna og co.😊. De var alltid i godt humør og ville hele tiden det beste for gjestene sine😊. Kardamili var  like trivelig som vi mintes fra våre turer dit i 2002 og 2006. 😊

Frynse

I Lassi på Kefalonia fikk jeg valget mellom uttak med fastsatt kurs eller uttak der man ikke kunne garantere vekslingskursen.
Har ikke vært borti noe sånt andre steder.
Går ut fra at det er en måte å få inn noen ekstra kroner på ved å få folk til å velge "safe", og det fins sikkert flere varianter.
Den garanterte kursen er ikke bedre enn den normale, regner jeg med...
Jeg valgte konsekvent uten garantert kurs.

filhellener

Quote from: Frynse on 17. Jun 15, 16:36:02
I Lassi på Kefalonia fikk jeg valget mellom uttak med fastsatt kurs eller uttak der man ikke kunne garantere vekslingskursen.
Har ikke vært borti noe sånt andre steder.
Går ut fra at det er en måte å få inn noen ekstra kroner på ved å få folk til å velge "safe", og det fins sikkert flere varianter.
Den garanterte kursen er ikke bedre enn den normale, regner jeg med...
Jeg valgte konsekvent uten garantert kurs.


Ja, det er ingen tvil om hva som lønner seg :)

- men det er blitt ganske vanlig med disse to valgene, flere banker bruker det, bl a Pireus Bank, som jeg unngår hvis jeg har alternativer!
Kari

mouche

Brukte Piraeus Bank i går for uttak av penger på flyplassen i Chania og instruksen er veldig klar etter mitt syn med hensyn til valg; fast/kjent kurs eller ta sjansen på ukjent kurs. Ved fast kurs får du 11 cent for en krone som gir en kurs på 9,09 og den velger ikke jeg. Har også konto her i Piraeus Bank og får utmerket hjelp og service så for egen del vil jeg anbefale banken, trolig den mest solide av de greske bankene i øyeblikket ( iden grad man kan si noe slikt om en gresk bank i dag!). Hvorfor vil du unngå Piraeus Bank filhellener?

filhellener


Mouche, jeg har ikke annen grunn til det enn at det var der jeg møtte disse valgene første gang!
- jeg er enig i at de e r godt forklart. - men o m Pireus Bank var
f ø r s t, føles de litt griskere enn de andre....
J e g ser ingen hederligere  grunner til det ( for oss) ulønnsomme valget enn at de vil tjene penger..., få evt usikre brukere til å velge noe som h ø r e s trygt ut.
Kari

mouche

Det jeg lurer litt på er om ikke den kursen man faktisk får hvis man velger "sikkerhet" ved bruk av kortet er omtrent akkrat den samme som hvis man selger norske kroner (som man har med seg) og kjøper euro fra banken på stedet? Og hva skal banken leve av/tjene på hvis de ikke kjøper og selger valuta til forskjellige kurser (priser) på samme måte som Rimi selger deg melk til en høyere pris enn de selv betaler for denne. Så rart det enn kan hører ut så er ikke penger noe annet enn en helt vanlig handelsvare.

filhellener

Quote from: mouche on 19. Jun 15, 07:25:25
Det jeg lurer litt på er om ikke den kursen man faktisk får hvis man velger "sikkerhet" ved bruk av kortet er omtrent akkrat den samme som hvis man selger norske kroner (som man har med seg) og kjøper euro fra banken på stedet? Og hva skal banken leve av/tjene på hvis de ikke kjøper og selger valuta til forskjellige kurser (priser) på samme måte som Rimi selger deg melk til en høyere pris enn de selv betaler for denne. Så rart det enn kan hører ut så er ikke penger noe annet enn en helt vanlig handelsvare.


Jeg er enig i at det kan stemme at det er vekslingskursen som er det "sikre"alternativet i de ( foreløpig få ) bankene som har to valg ved uttak i minibanken sin.
Og det er klart at det er på forskjell mellom kjøp og salg av valuta som gir inntekt, jeg har solgt valuta i mange år og er klar over det.

Men manuelle tjenester og elektroniske koster ikke det samme noen steder, jeg tenker, etter å ha lest det du skriver her, er at de har flyttet en manuell tjeneste ut i minibanken, er det OK?.

Idealistisk, slik det står til i Hellas, burde vi velge det "sikre" da, for å støtte dem? - er det det du gjør?
Jeg vil  heller være  rausere med driks, fortsette å handle "ekstra" for å  legge varene i kasser ( ved kassen i supermarkeder) tiltenkt vanskeligstilte familier, som vi gjør feks i Paleochora.




Kari

mouche

Nei, det er ikke snakk om å ha flyttet en manuell tjeneste ut i en minibank da man (fortsatt) ikke kan putte norske kontanter inn i minibanken og få ut euro i bytte så den skjønte jeg ikke.
Gir alltid godt med tips på tavernaer, handler lokalt, kjøper alltid en del ekstra tørrvarer og legger i de røde kassene, kjøper lodd av lokale charities, reiser rundt ig bor ppå små steder/hoteller/overnattingssteder (selv om vi har hus her), prver å kjøpoe mest mulig av greskproduserte varer (ikke så helt enkelt det, dessverre!) og putter mynter på mange bøsser i løpet av de nokså mange dagene (ukene) jeg er her i Hellas, men slår meg ikke på brystet av den grunn!

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...