Logg inn med Facebook eller Google!

Transport mellom Kavala / Thassos og Paros

Started by Karoline, 09. Apr 15, 20:31:50

Previous topic - Next topic

Karoline

Jeg lurer på om noen har erfaring med å komme seg fra Thassos eller Kavala i nord og ned til kykladene? Tenker da på øya Paros.
Om det er fullt mulig å ta båt eller om fly er beste alternativ :)

polyanna

Det er helt sikkert mulig, i hvert fall via Athen. Med fly, antar jeg. Derfra med ferge fra Pireus?, alternativt innenlandsfly Athen-Paros.
Litt uvanlig 'rute', om en øyloffer. Men hvorfor ikke? :) :) Øyloffing er ikke som før..verden forandrer seg.  :)

JanBe

10. Apr 15, 00:25:26 #2 Last Edit: 10. Apr 15, 00:29:37 by JanBe
Hei.

Du skriver ikke noe om når du har tenkt å ta denne reisen, for tidspunktet er nok ganske så avgjørende om man får billetter med fly fra Athen til Paros. Vil tro at fra Kavala og enda lettere fra Thessaloniki så får man tak i billetter også i sommer-sesongen. Selv skal jeg fly fra Thessaloniki via Athen til Paros, nå i mai måned og da var det lett å få tak i billetter (110 Euro for hele strekket).

For flere år siden skulle jeg reise same strekning og da hadde jeg god tid og reiste på følgende måte. Jeg kom til Thassos via fly fra Athen til Thessaloniki og videre med expressbuss til Kavala. Etter endt tur på Thassos tok jeg fergen tilbake til Kavala og istedenfor å dra rett tilbake til Thessaloniki, tok jeg expressbuss motsatt vei, til Alexandropolis, bare for reisen sin skyld. Etter noen timer der tok jeg toget tilbake til Thessaloniki. Det er en togtur som virkelig anbefales, spesielt strekningen langs elven Nestos, nydelig natur!!!.

Etter en natt I Thessaloniki toget videre til Athen, kan også sterkt anbefales. Har senere reist flere ganger denne strekningen med tog og skal kanskje gjøre det igjen til sommeren. Videre til Paros med båt, lettest å bruke Pireaus når man kommer med tog til Athen (hovedjernbanestasjonen Larrissa), det er bare å ta lokaltoget eller metroen videre ned til Pireaus.

Det er vel også snakk om å gjeninnføre fergen fra Thessaloniki til Kreta via Kykladene, men tror ikke noe er bestemt enda og hvilken øy det evt. blir i Kykladene vet jeg heller ikke........

Har man litt dårligere tid kan man også ta nattog fra Thessaloniki til Athen og trolig nå en morgenbåt ut til Paros

Svein~B

Thassos har kun forbindelse med de nærliggende byene Kavala og Keramoti på fastlandet. Fra Kavala går det ferje til Syros og Mykonos. Fra begge disse øyene er det daglige forbindelser med Paros. Det går også ferje fra Kavala til Lavrio på fastlandet. Derfra er det ferje til Paros én gang i uka.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | 28. Mar 24, 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...