Logg inn med Facebook eller Google!

Reise med barn ut fra Athen eller thessaloniki

Started by 2voksne4barn, 09. Apr 15, 09:21:02

Previous topic - Next topic

2voksne4barn

Vi er en familie med 4 barn på 3, 6, 7, 8 år.
Trenger tips til øyer(evt fastland) utenfor enten thessaloniki eller Athen. Tenkte 15-20 dager, så kombinerer gjerne flere steder. Barnevennlige sandstrender er alltid et pluss. Barna er reisevante og flinke på tur så litt båt og bussing er ikke noe problem. Venter spent på tips!

Et spørsmål til. Noen som vet om det går ferger fra patra/killini til kefalonia/ithaca? Link?

Stigra

Hei !
Bor på Østlandet og de siste gangene har vi brukt Ryanair via Thessaloniki. (lav pris)  Fra Thess. har dere godt utvalg. Østover eller vestover som vi gjør. Tar buss til Volos. http://www.greeka.com/thessaly/pelion/pelion-map.htm  Vika i fra Volos og østover er et fantastisk område å feriere i feks  Cato Negra - legger ved noen bilder.    Herlige strender, barnevennlig med lekeplasser på stranda. Buss fra Thessaloniki  hver 2 time.  Cato Negra er bare den første bukta ,- Flere hyggelige små bukter videre  - Færre og færre folk desto lenger dere sitter på bussen i fra Volos. 
Eller - ta fergene ut i Sporadene -  (Skiathos -Skopelos - Alonissos.)    Vi gjør det.   Herlige steder som det står mere om under andre faner her i forumet.
StiGra

Stigra

flere bilder
StiGra

Stigra

2 til
StiGra

Tjorven

Det solnegangsbildet var helt lekkert, Stigra. Sukk  :-*

Velkommen til Hellasforum, 2 voksne 4 barn  :)  Dersom dere flyr til Thessaloniki, kan jeg også anbefale Pelionhalvøya. Jeg bodde helt i sør, og kjørte bil langs østkysten opp til fjellbyen Makrinitza ovenfor Volos, og tilbake dagen etter. Mye variert og vakker natur, mange koselige småbyer med fine strender å se hele veien. Kanskje dere kan leie bil å farte litt rundt omkring? Ellers er Thassos ei øy jeg varmt kan anbefale, som også har mye å tilby for både liten og stor. Ferjeturen fra fastlandet til Thassos tar ikke lang tid, men vet ikke hvor lang tid det tar med buss fra Thessaloniki, da vi landa ved Kavala, der ferja over til Thassos går fra. Ellers har jeg hørt mye fint om halvøya rett "nedenfor" (litt sørvest for Thessaloniki) med de 3 "fingrene" som stikker ut. Nå står det helt stilt for meg hva den heter, men en av "fingrene" heter iallfall Kassandra  ;)

Dersom dere lander i Athen, har dere bokstavelig talt et helt hav av Kykladiske små, og litt større, øyer å velge mellom. Selv har jeg mest sansen for de mindre øyene, og Koufonissi (Småkykladene) og lille Antiparos er perfekte for småbarnsfamilier. På disse to øyene er det mest sol og bad det dreier seg om, men begge er veldig idylliske  :-*  Det er en fryd å bare rusle rundt i små trange gater om kvelden, og bare zooooome inn stemninga. For voksne er det litt mer livlig kveldsliv på Antiparos, om man ønsker det. Disse øyene kan også lett kombineres med de litt større øyene i nærheten, henholdsvis  Naxos og Paros.
Milos, Sifnos og Serifos er også øyer som ligger nært hverandre, og har greie båtforbindelser seg imellom.

Anbefaler dere å ta en titt i Kykladene-tråden med undertemaer, og Reiseskildringer. Her fins det massevis av inspirasjon i tekst og bilder  ;D
Lykke til med planlegginga  :)


There are no strangers, only friends we haven't met.

talrto

Har reist til Syros, og et hotel som heter Dolphin Bay Hotel. Fantastisk fin og rolig plass for barn. Skal ned igjen i Juni og har og 4 barn på 2,4,9 og 12. Fjerde gangen vi besøker stedet  :)
Women like silent men, they think they listen

2voksne4barn

Hei igjen, og takk for mange gode tips!
Vi endte opp med fly til thess, og buss rett sydover til en liten plass som heter Afitos.
Fikk et tips om dette stedet som visstnok skal være veldig fint. Har booket 14 dager, så blir sikkert en dag eller to inn til Thess, og en dag eller to med leiebil for å utforske halvøya.
Dersom noen har noen gode tips i området så mottas de med stor takk :)
Reiser om 10 dager

kaka

Afytos var "min første kjærlighet", da jeg begynte å reise alene til Hellas. Jeg var der mange ganger gjennom flere år.
Det har skjedd en del forandringer siden jeg første gang kom ned, men byen har fortsatt sin sjarm.

Mulig du kan finne noen tips i trådene her:?
http://hellasforum.net/index.php?topic=3461.0
http://hellasforum.net/index.php?topic=6468.0
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...