Logg inn med Facebook eller Google!

Kardamili og området rundt, på vinteren.

Started by Thera, 21. Oct 14, 18:06:03

Previous topic - Next topic

kaka

KariK

Katherina

Hei Thera! Jeg vet jo ikke hvor erfaren sjåfør du er eller om du har kjørt fra flyplassen i Athen tidligere. Jeg har tatt taxi fra flyplassen noen ganger og kjørt både på motorveien og den gamle veien mellom Kalamata og Korintkanalen flere ganger. Min erfaring er at hvis man er vant til å kjøre på motorveiene inn til Oslo, så vil man også mestre ut av Athen. Trafikken synes ikke så tett, men tempoet er jo bra, men det er jo flere filer. Etter Korintkanalen er det veldig greit. Veien har bra standard. Den er bare to - tre år gammel og i forhold til norske motorveier mindre trafikk. Men det er mange bomstasjoner. Vi kjørte den gamle veien i september og den har fortsatt grei standard. Langs motorveien er det flere nye servicestasjoner. Buss har du sikkert undersøkt. Det er bra standard på bussene. Det går direkte buss til Ag. Nikolaos på ettermiddagen (tror det er i tre-tida). Bilene du kan få leid i Kardamili (My Car) har bra standard. Flere er nesten nye.  Lykke til. Til slutt: En tur til Milea er veldig fint. Nydelig natur og koselig landsby. Den beste veien går fra Platsa, men veien fra Stoupa er også grei. Parker på nedre del av landsbyen og gå oppover. På det øvre torget er det en liten taverna. Kjøre opp anbefales ikke. Jeg har gjort det en gang og det ble med den. Gleder meg til åhøre hvordan du har hatt det.

bengalow

29. Oct 14, 21:14:33 #14 Last Edit: 29. Oct 14, 21:16:07 by bengalow
Vi landade kl 12 på natten i Aten, och körde bil till Nafplion i mörkret. Det var inte kul. Fram till Korint var det bara att susa på, men sedan...Vi kom fram strax före 3 på morgonen. Att köra i mörker är inte min grej. Jag hade tagit bussen, om du når den, för att sedan hyra bil på platsen.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Thera

Takk, Kaka!

Hei Katherina! Jeg har kjørt i endel år, men ikke på fastlandet i Hellas. Det blir spennende å se hvordan det går å kjøre i nesten 3,5 timer. Jeg kjører stort sett bare korte strekninger hjemme. Alt over èn time føles laangt.. :P Men det skal nok gå greit. Hvor mange bomstasjoner er det? Og hvor mye betaler man til sammen èn vei? Takk for info om veiene. Veldig kjekt at du skrev at man ikke bør kjøre helt opp i Milea.

Bestilte leiebil i går. Hentes og leveres på flyplassen. Mye billigere enn å levere i f.eks. Kalamata, og så leie en igjen et par dager i Kardamili.

Det hørtes strevsomt ut, Bengalow. Å kjøre i mørket er ikke noe for meg heller. Kjører jeg straka vegen, er jeg fremme rundt kl. 16.30.
Mot Athen igjen har jeg lyst til å kjøre fjellveien mellom Kalamata og Sparta, og stikke innom Mistras. Har også notert meg Apollontempelet i Korint.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Katherina

 :) Vi har bare kjørt på bomveien mellom Athen og Kalamata med taxi, så jeg er ikke sikker på hvor mange stasjoner det er, men det er mange. Minst 6-7 stykker. Prisen varierer. Tenkte jeg skulle foreslå å kjøre via Sparta for deg. Fram til Gythio kjører du mye langs kysten. Riktignok i høyden, men utsikten er nydelig og veien bra. Pass på å ta av før Gythio. Da slipper du å kjøre gjennom byen. Mistras er absolutt verd et besøk, men beregn god tid for det er mye å se. Gamle Korint byr også på en del mer enn Apollo templet.

Et annet tips: Når du kommer inn i Kalamata, pass på å kjøre langs havneområdet og strandpromenaden. Det er mer trafikk og letre å rote seg bort hvis du kommer inn i sentrum. Kjør i retning Areopoli.

Skal se etter i notatene mine hvor det lønner seg å ta av mot Sparta. Får høre fra meg igjen.



Thera

Takk for tips! Leste at det var tre bomstasjoner, og at det koster ca 15 euro. Kan vel regne med at det koster litt mer nå enn da det ble skrevet..
Blir ca en halvtimes ekstra kjøring via Gythio, så tror jeg velger veien innom Kalamata uansett..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Thera

Apropos landsbyer man ikke bør kjøre i.. Hvor er det best å parkere i/utenfor Exochori og Pigi f.eks.?
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

03. Nov 14, 18:47:14 #19 Last Edit: 05. Nov 14, 20:16:58 by kaka
I Eksoxori tror jeg du lett finner parkering. Det er jo et område med flere landsbyer som nesten henger sammen, og vel verdt å gå rundt og se.
I Pigi er det litt vanskeligere. Veldig trangt å komme ned i byen, så jeg tror jeg ville satt fra meg bilen ganske høyt oppe/på vei ned, ved hovedveien.
Legger ved et par bilder som kanskje gir et inntrykk av hvor smalt det er inn/ned i byen, fra hovedveien
KariK

Thera

Der var det veldig smalt ja!
Kjekt at noen av stedene er veldig nært hverandre..
..Don`t dream your life, live your dreams..

Magnolia


Jeg fikk lyst å vise deg noen bilder fra Pigi. Disse bildene er tatt fra baksetet i drosjen for mange år siden. Det var så smalt at det føltes som vi kunne komme bort i husveggene ved hver bevegelse. Nikos er en dyktig sjåfør, så selvsagt gikk det bra. Forrige gang jeg var i Pigi ville han ikke kjøre inn, for bilen han har nå er et par cm bredere...........Det er en fin liten spasertur før du kommer til platien.
Det er trafikklys i begge ender av veistubben, så det er ingen fare for møtende trafikk. :) En herlig liten landsby som er vel verdt et besøk.









Dagen i dag er morgendagen du drømte om i går.

Thera

Hadde ikke vært aktuelt for meg å kjøre der nei, Magnolia. I dag parkerte jeg ved "campingen" og gikk opp til Pigi. For et nydelig sted! Veldig varmt, men turen gikk greit :)
Nå skal jeg spise kleftiko på Ellis taverna.
..Don`t dream your life, live your dreams..

kaka

Så moro at du er der nå, Thera! Fortsatt godt opphold!
KariK

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...