Logg inn med Facebook eller Google!

Korrigering av skjev horisont på bilder

Started by Tjorven, 02. Apr 14, 17:38:25

Previous topic - Next topic

Tjorven

 Jeg vet at det er mulig å "rette" opp skjeve horisonter i et billedprogram, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan det gjøres i PhotoFiltre, som er det programmet jeg har. Jeg kan nok ikke bare skylde på mitt dårlige syn når jeg tar bilder der resultatet ikke blir helt som venta, men like irriterende uansett  :-\   Er det noen som kan hjelpe meg med dette, uten at jeg må innstallere et nytt ukjent program?
Dette skulle jeg ha spurt om for lenge siden, men bedre sent enn aldri  :-[
There are no strangers, only friends we haven't met.

JohnS

Jeg pleier alltid servere Hellas-bildene med skjev horisont jeg, og forklarer det med at Hellas er så langt sør at horisonten så smått begynner å helle nedover mot Ekvator.  Er det ikke det som gjør det nesten umulig å få rett horisont da?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

kaka

Jeg liker JohnS`forklaring  :)
Men, ellers er det vel noe med å "vri" litt på bildet (rotate by degree), hvis du har en slik funksjon, - og deretter beskjære bildet så du ikke få lyse kanter rundt omkring.

Mulig dette er et helt-på-jordet-svar ifht hva du tenkte på, Tjorven
KariK

IngeS

Quote from: Tjorven on 02. Apr 14, 17:38:25
Jeg vet at det er mulig å "rette" opp skjeve horisonter i et billedprogram, men jeg har ikke klart å finne ut hvordan det gjøres i PhotoFiltre, som er det programmet jeg har. Jeg kan nok ikke bare skylde på mitt dårlige syn når jeg tar bilder der resultatet ikke blir helt som venta, men like irriterende uansett  :-\   Er det noen som kan hjelpe meg med dette, uten at jeg må innstallere et nytt ukjent program?
Dette skulle jeg ha spurt om for lenge siden, men bedre sent enn aldri  :-[


Picasa er et snedig gratisprogram til slike justeringer av bilder
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Tjorven

Takker for svar, men ingen av dem hjalp meg dessverre. Jeg bruker som sagt PHOTOFILTRE, og vil gjerne fortsatt bruke det programmet hvis mulig, i stedet for å hoppe fra program til program mens jeg forminsker bildene mine.
Godt forslag kaka, men hos meg finner jeg kun "rotate" som funksjon når man ønsker å snu hele bildet horisontalt eller vertikalt, og det blir ikke helt det samme  ;)
There are no strangers, only friends we haven't met.

karri

Jeg kan dessverre ikke hjelpe, jeg har et annet program og der er det bare å trykke "automatisk justering", og vips så er bildet rettet opp.

Må det være helt i vater da? Kan jo se på det som en liten Tjorven-vri.  ;) Og vi som ser, kan jo bare skakke litt på hodet hvis skjevheten er et problem. ;)
KARRI

ingaberentine

02. Apr 14, 20:27:47 #6 Last Edit: 02. Apr 14, 20:31:24 by ingaberentine
Fant en video på nettet, på norsk. som forklarer hvordan man gjør dette i PhotoFiltre


http://iktvideo.no/Photofiltre-horisont.html



Ellers har, som før nevnte, Picasa en funksjon som gjør dette mye enklere og raskere. Picasa er et glimrende gratis program til å forta enkle bildejusteringer i en fart med, bruker det veldig mye.

Tjorven

Tusen takk for hjelpen, Ingaberentine  ;D  Nå har jeg prøvd det, og det funker til en viss grad. Problemet er at man må "regne ut" selv hvor stor % skjevhet det er, uten at det kommer fram hvilken % bildet allerede ligger på  ??? Ren gjettelek altså, ut fra hva jeg fikk med meg på videoen. Da ta slike ting tid, så jeg får vel kanskje krype til korset og installere Picasa likevel  ;) Det er bare jeg som har litt aversjon mot alt nytt mht data, men det høres jo veldig greit ut med en sånn automatisk opprettingsfunksjon der da  :)

Takk for trøstende ord, karri, men den Tjorven-vrien blir en for mye etter min smak  :-\  Og jeg husker ennå det første og eneste innlegget til et forummedlem som klaga over at han ble så skjeiv i nakken av å se på bildene mine, det var visst ikke måte på  :-[  Vel, det vil nok fortsatt bli litt skevt og skakt her og der  ;) Er ikke ute etter det "perfekte" heller, men vil gjerne rette opp sånne tydelige skjevheter som bare er irriterende.

There are no strangers, only friends we haven't met.

Tjorven

Javel. Nå har jeg installert Picasa, og sittet og glodd ei stund. Alt er totalt forskjellig fra Photofiltre selvfølgelig  :o  men jeg fikk da dratt fram et bilde for å eksperimentere på. Og der stoppa det, for jeg fant ikke ut hvordan man forminsker bilder til "forumformatet" (800x600 pix) På PF ligger dette under Images (alt er på engelsk der) men finner det ikke på Picasa noe sted. HJELP  ???  Og det blir nok ikke det første jeg kommer til å spørre om  :-[  Huff, jeg er SÅ dårlig på sånne nye ting!
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Når du har fått et bilde til å bli slik du ønsker det og vil lagre det i Hellasforum-størrelse (største bredde/lengde på 800 pixel), så velger du under fanen File, Export Picture to Folder og i fanen som nå kommer opp velger du Image size - Recize to og så drar i markøren til høyre for denne til 800 står i feltet, eller enda lettere du skriver bare 800 i feltet med benevningen pixel bak seg. Image Quality kan du sette til Maximum. Det er sjelden at filene hos meg blir over 400kb da selv om utgangspunktet kan være opp mot 30MB

Håper dette hjelper........


Tjorven

Takk igjen. Jeg fant ut av det ved å lese gamle tråder her også, og da jeg førte inn 800 kom rette format opp. Men hva med "høydestående" bilder, der må man vil skrive 600 og så kommer bredden automatisk? Og hvordan forminsker man flere bilder i slengen? Nå driver jeg å forminsker ett og ett bilde, noe som tar mye tid. Vet ikke om det går an å forminske flere samtidig i PhotoFiltre, det hadde jo vært det beste for meg.
Vanligvis må jeg deretter justere på skarpheten i bildet tilpassa ny størrelse, justeres den også automatisk? Jeg fant ikke noe skarphetssymbol på redigeringsoversikten, men jeg fant iallfall ut hordan man enklere kan rette opp skjevheter  :)
En annen ting jeg syns var litt rart, var at de to bildene jeg prøvde ut på, automatisk la seg i en egen Picasamappe under Mine bilder, selv om de også ligger nyredigert i eksisterende mappe samme sted. Da blir det jo fort fullt der, når alt kommer dobbelt opp.

Vel, jeg får nok bare prøve meg fram, eller bruke begge program til forskjellig bruk.
There are no strangers, only friends we haven't met.

ingaberentine

Når det gjelder bildestørrelse så skriver man 800 og programmet reduserer bildet til at lengste lengde ikke blir mer enn 800 pixel, samme om det er et høydeformat eller liggende bilde..........

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...