Logg inn med Facebook eller Google!

Hvem kan dra på øyloffing?

Started by Svein~B, 20. Jan 14, 19:38:30

Previous topic - Next topic

Svein~B

Praktisk talt alle kan dra på øyloffing, enslige, par, familier, storfamilier, flere familier, vennegjenger.

Jeg vil ikke anbefale bevegelseshemmede å legge ut på loffen, altså å reise på lykke og fromme. Det meste på øyene er ganske gammeldags med mye høye terskler og trapper. Det er også i de fleste tilfeller problematisk å komme på, av og omkring i ferjer. Det er ikke særlig utbredt med heis på ferjene. Dette betyr ikke at det ikke finnes muligheter, men jeg vil ikke anbefale dere virkelig å dra på loffen. Dere bør nok undersøke litt på forhånd og planlegge litt mer.

Når det gjelder barnefamilier, så gjelder det samme der. Det er ikke så greit å komme inn og ut av ferjer med barnevogn, heller ikke rundt på øyene. Barna bør helst kunne gå selv og de voksne bør ha minst ei hånd ledig pr. barn. Det vil si at for de som reiser med barn er ryggsekk tingen og ikke trillekoffert. At barnet bæres i sæle er det greieste for de barna som ikke kan gå selv. Det går an å ha med sammenleggbare triller, de legges sammen før ombordstigning, bæres opp trappene og slås ut igjen når du er på dekk. Barnemat og bleier fås kjøpt overalt i Hellas, stort sett de samme variantene som her. Grekerne er meget barnekjære, så barna vil få mye oppmerksomhet. Regn ikke med å finne barnestoler på tavernaer.

Enslige vil mange steder bli sett litt rart på, for grekerne er veldig sosiale og familiekjære. Du vil noen steder kanskje bli oversett på tavernaen, fordi de går ut fra at du venter på noen. Så fort de oppfatter at du er alene, så vil du få service. Mange steder vil du bli invitert til bordet av grekere. Kvinner som ligger alene på stranda, vil ofte få mye oppmerksomhet fra greske menn. De tar et nei for et nei, men mange steder vil det være sånn at så fort du er kvitt én, så dukker det opp en ny. Enslige kvinner vil i stor grad bli tatt hånd om og passet på av grekerne.

Par som vil på romantisk ferie, kan knapt finne bedre reisemål enn Hellas. På de fleste øyer går det an å finne usjenerte steder, ikke minst strender, men også klipper der dere kan se solnedgangen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Vet ikke om det er riktig plass å kommentere dette på, men i så fall får du flytte den til egnet sted, Svein.
Syns bare det er litt misvisende det du skriver om alenereisende (kvinner) Nå har jeg ganske lang fartstid som alenereisende, og jeg har aldri blitt "sett rart på" av den grunn  ???  Når man er ute for å spise er det bare å gi tegn til kelneren med det samme, for å unngå eventuelle misforståelser om at man venter på noen. Jeg kan for egen del heller ikke huske å ha blitt oversett på en taverna av den grunn. Det er flere og flere som reiser alene, og grekerne har nok også vendt seg til dette  :)

Det med å ikke få ligge i fred på stranda er nok også litt overdrevet beskrevet i forhold til hvordan det var tidligere, men det forekommer sikkert på de mest turistifiserte stedene. Likevel, jeg har ikke sett at unge kvinner blir "oppsøkt" på strendene andre steder. Og som du sier, grekerne tar et nei for et nei, så noe stort problem er det ikke, og bør iallfall ikke skremme enslige kvinner fra å reise til Hellas. Man blir derimot tatt godt vare på, som du også sier  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...