Logg inn med Facebook eller Google!

Borta bra men hemma bäst ?

Started by ROLLE, 13. Oct 13, 11:32:27

Previous topic - Next topic

ROLLE


Efter en resa som varade i ar 6 uger är jag helt nöjd med att vara hemma i trygga Suomi trots "trevliga" Karpathos. Det hinner handla en hel del under dessa fina veckor vilket jag försöker minnas för att överleva vintern. Kan konstatera efter mina manga besök att det egentligen inte hander srörre namnbara förandringar på ön, om man frånser bytet av restaurang- och cafeägare i gamla lokaliteter ? Men tyvarr störs hela öns ekonomi av dessa två stora "all included" hotell vilka fått tillåtelse (av vem) bli byggda, på bekosnad av de små trevliga familjedrivna hotell som nu står tomma eller nastan. Samma gäller cafer och tavernor vilka upphört eller flyttat bort fran narheten från narheten av dessa kolosser  !!!!



Riitta

Välkommen hem :) Det var trevligt och träffas som vanligt :)


JohnS

Funderer på Karpathos til våren.  Ligger disse AI-hotellene så nær Pigadia at det ødelegger mye i byen?
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ROLLE

Pigadia, byn dar hotellen finns domineras med sin exictens stora delar av stranden norrut. Och har tillsammans ca 300-500 rum med varierande mangd turister vilka inte spenderar en euro på något av de narliggande tavernorna eller kafenionerna vilka dessa turister ej behöver anlita ?
Talade med bla en krögare som varit tvungen att flytta denna säsong då han inte senaste sommar längre haft kunder, vilka han tror berodde på att gästerna ej gick ur hotellen för att spisa, och han har ändå varit krogare på samma plats i ca 10 år ? Och han är inte den enda som kommit till samma slutsats. Tex luchrestauranger vid bägge sidor om vagen till ett av hotellen tål inte en liknande sasong längre.
Men det hjälper inte gnalla då man redan har sk..ten i byxorna !! Inget kan längre göras utom låta bli anlita dessa hotell ?

JohnS

Når man ser på diskusjonene her på forumet (og på andre), skulle man jo tro at gjestene på AI-hotellene kommmer i tillegg til tidligere besøkende, og ikke konkurrerer ut eksisrterende hotell.  "Alle" tar jo avstand fra AI-hotellene, og lovpriser de små hoteller og tavernaer, og virker som de er trofaste mot disse.  Er det så lite politisk korrekt å si noe positivt om AI her at folk som foretrekker denne formen for ferie, ikke tør å skrive det her?  Når man slår opp hotellene og leser gjestenes vurderinger, finner man jo en god del gjester som skryter dem opp i skyene, både norske og svenske  ???....... 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

ROLLE

I de flesta fall av småhotell och sk. studion som vi finner på de grekiska öarna har blivit subventionerade med lån upp till 80% av staten, för att främja turismen med småbyggen och samtidigt sysselsätta befolkningen med turism. Jag i alla fall personligen anse det oakseptabelt bevilja tillstånd till dessa hotellkolosser, som också får lån på samma villkor ? Då dessutom ägaren till ett av hotellen tidigare varit den som sålt byggnadsmaterialet till hotell som nu är i knipa ekonomiskt då återbetalning blir aktuellt  !!!!
Att bo på dessa all included, om det inte fanns några andtra alternativ ar säkert helt ok, men på Karpathos föredrar jag nog hellre små familjeägda härbärgen ?   :o :o

Tommy

Sug på de goa minnena Rolle så överlever du tryggheten i Suomi till nästa år. Å vem vet, då ses vi kanske  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

ROLLE

Hej Tommy
Det jag tycker, betyder att jag ändå föredrar Karpathos fram om mången annan ort i Grekland. En annan ö jag åkte till men kun för ett blixtbesök som varade endast en dag ligger på ett par timmars avstånd är Kassos. Vilket visade sej vara det Grekland som jag trodde inte fanns längre ?
Ön är toppen ! Vi var 12 per ombord på förbindelsebåten som lade till i Fri som jag minns byn hette ? Om man vill ha en lungn fridfull dag från det "mindre" lugna Karpathos så är ön att rekommenderas ! Inget bil eller moppesurr dag o natt ! Som man nog kan hyra om man vill, god mat, också nötkött !!! Inte bara broiler med pommes frittes, grissouvlaki, saganaki o till efterrätt lukumedes vilka du får välja från ett färgfoto taget för några år sen ? Vaför de kallar maten grekisk vete fan ?

ROLLE

 Dessutom hann vi, jag och min kara vän med Athen och Pireus. Bägge orterna var sej lik,  smutsiga med en massa jobb för gatsoparna ogjort. Men liker pladserna mycket tack vare just dessa omständigheter ! Massor med "skrothandlare" där man ännu kan göra fina fynd ifall man får studera objekten man tittar på i lungn och ro,  vilket vi fick ! Fann bla ett porclinsägg från Ungerska Herend´s för 1,- euro utan defecter och ett gammalt franskt proffs-färgfoto inramat i ek, föreställande en harlekin med ett ljus i handen, också 1,- euro ! Båda tingen fanns att upphitta i Pireus skrotloppis. Ifall jag skulle förstå mej på att forografera skulle jag lägga in bilder på klenoderna, då kan jag föreställa hur någon ser dem grön av avund ? Tror jag ?  ;D

ROLLE

Nu om någonsin önskar jag vore på Karpathos, som jag sade i ett tidigare inlägg, med September o varmt !  Det var dags i Suomi o dra longkalsongerna upp över öronen då tempen också i söder gått ner under 0 c !! Tänkte då på min dagliga 2 timmars lässtund ett par - tre km: väg ut från Pigadia vid Veneziahotellets strand 10 - 11 tiden under en månad med ca 30 celsius !!!! Lugn och ro inget som stör konsentrationen, endast en 10 minuters pratstund med Sotiris som ni säkert sett vandra längs vattenbrynet i beige shorts med tillhörande beige skjorta och ryggsäck samt samma färgs hatt ? Som sin vana troget varje morgon vid samma tidpunkt gör sin "stensamlings" promenad ut till "kraftstationen" för att skaffa material för sin konst som han målar på dessa stenar. Han begynner tydligt mer och mer ta över den hedangångne Othos naivisten Hapsis roll som allmogekonstnär på ön ? Undrar Tommy, ifall den "stenkross"(slipmaskin) du donerat honom ligger oanvänd, då ej några spår av eventuell smyckeskonst blivit sedd ? Kanske du hört av honom något, för tyckte det ej passade mej fråga om detta ?

Tommy

19. Oct 13, 19:43:26 #10 Last Edit: 19. Oct 13, 20:08:28 by Tommy
Joo men visst har jag hört av Sotiris och vad jag förstod på brevet jag fick från honom i våras så fungerade "the mechine" ålrajt  :) Tyvärr så har jag i år inte haft ekonomiska möjligheter att återkomma till ön å återse honom, eller ön i övrigt, vilket jag i mina tankar beklagar. Möjligen har jag ekonomi för det nästa år, den som lever får se hur det blir med den saken  ::) . Jag kan tänka mig att slipmedel och polermedel för stenbearbetningen är slut för Sotiris, men Andreas Diakidis har kunskaper i ämnet på ett mer storskaligt plan och borde kunna vara behjälplig  ifråga om införskaffning av behövliga ämnen för stentrumlingsprocessen. Det handlar mycket om "learning by doing" och då går det åt en del material för ändamålet, och ändå är man kanske inte nöjd i slutändan, eller så åstadkommer man något av det som det blev i alla fall. Ungefär som det kan vara med livet självt, eller nåt sånt  :)

Ha de gött i Suomi, här i skaune har det vinit om öronen av lite kyliga nordanvindar idag.

Hej å hå  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...det hände att jag smög bort till Venezia och hälsade peau Rolle, där han satt i ensamt majestät på stranden och läste Dostojevski...
Sen träffade jag bara StenSotiris en gång, när han kom förbi Zephyros, och han verkade glad och god som vanligt.Hann inte heller fråga hure gick me stentrumlingsmaskinen, men som Tommy säger, så har ju Andreas lite kläm och kan säkert bistå Sotiris ifall han behöver nåt till den.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...