Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos september 13

Started by Mikke, 09. Aug 13, 00:16:08

Previous topic - Next topic

Mikke

 Freda tjussjunde sept.
Det funkade jettebra att dra vita streck med Vasilis tuschpenna, sa jag drog streck for glatta livet.....Sen drog jag streck pa dorrkarmen oxo...Sa slapp jag gora det med pensel och min onda hand.....
Igar kvaell pep jag ner till Pelagos for en liten stund. Jag brukar sitta utanfor koket och har gaerna med mej en bok.Daer kan man oxo prata med folk, for scenen aer allra laengst bort doeau. Snakkade lite med Jakobstadgaenget och evensou med ett hollaendskt par som prexxist kommit till on. Sen bidde jag lite trutt, och scootrade hem.
I morse knackade det peau dorren, och det var (som vanligt) den snaelle och lange finnen Rolf Overstrom. Som vanligt bjudde jag peau kaffe peau balkongen. Han stannade nan timme, sen for han ivaeg for sin vanliga timme med en bok. Hans dam fran Abo kommer visst ikvaell. Roffe ska feau det kaffe som blir over plus pappersfiltren...
Sen tog jag mej i kragen och gick ut och vattnade tregarden.Den aer ganska stor och vattentillgangen aer begrensad, sa det tog ca 2 timmar.....Haer gaeller det att inte dutt-vattna, utan halla pa, och avenseau komma tillbaka till samma planta, naer jorden blivit fuktig och kan transportera vattnet ner till rotterna.....
Det regnade 3 minuter idag peau formiddan.Hade hoppats peau mer, men vad kan man gora at det....blott intet, men hellre litet aen inget.
Tempen ligger runt 25-28 och lite cumulusmoln finns peau himlen.
Mikke
Redigera/radera meddelande
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

stein

Hvordan går det ned tommelen?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mikke

Quote from: stein on 27. Sep 13, 15:08:36
Hvordan går det ned tommelen?


Lordag 28 september.
Takkar som fragar! Jo, den aer litt bleau under nageln, men smaerten aer vekk og allt aer hunky dory....Idag har jag spelat lite mandola pa Zephyros,vid poolen for trevliga gaester.
Igar kvell peu Pelagos, och Chronis o Manolis tredje brorsa Georgios sjong en stund.Aevenseau sjong Vasilis och ett par andra lokala formagor. Det aer trevligt att den som vill kan ga upp och sjunga. Jag minns for nagra ar sen naer tva unga tjejer fran Osterrike plotsligt borjade sjunga en operaduett vid bordet.....Det visade sej vara tva systrar som gick pa operaskolan i Wien....Det var grejer det !! Dom sjong ju sa klockorna stannade....
Idag ere lordag och jag sag knappt en sjael, forutom Dimitri Panaretos, som tutade peau mej vid nat hotell i langa nerforsbacken fran Alex.Han var ute och kollade el-maetare. Nu pa Zephyros och inte ett moln peau himlen. Kanske vi ska upp till Garden Villa idag och skruva upp torkstaellningar,det visar sej vael under dan.....
Daeremot fick Andreas och jag gora en insats i kaellaeren, for ett vaeggutag hade gatt sonder,sa vi bytte den och aeven kontakten pa kabeln och det gick bra.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Trevligt att läsa om dina  "öden å äventyr" samt vardagsbetraktelser Mikke, det känns nästan som om jag vore där  :)

Ha dä  8)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Kristian

Quote from: Tommy on 28. Sep 13, 17:11:04
Trevligt att läsa om dina  "öden å äventyr" samt vardagsbetraktelser Mikke, det känns nästan som om jag vore där  :)

Ha dä  8)


Så enig så enig.

Disse glimtene bak "fasaden2 er så fint å få med seg.

Jeg bærer til og med over svensken på internasjonalt keybord som betyr at jeg må lese enkelte setninger to ganger for å få norsk mening i det (eu-oe etc)
Kristian/Planer er til for å utsettes

Mikke

Sondag 29 september.
Hej hopp och tack for kommentarer!!
Angoende tangentbordet, sa gar det ganska bra att skriva utan prickarna, man vaenjer sej ganska fort.... ;D ;D ;D ;D
Igar som vanligt peau Pelagos, och nu borjar det bli mindre folk daer. Chronis pratar lite om att staenga nesta sondag, men som vanligt aer det ett mer eller mindre flexibelt datum. Just nu lite tidigare peau Zephyros, for nagra bekanta fran Holland ska resa hem. Det aer en moder med tre dottrar, och dom har varit haer manga ganger och aer vaeldigt trevliga.Igar tog jag med mandolan och lirade lite for dom vid poolen och dom var duktiga att sjunga....bl.a Pippi Langstrump...;-)
Det kom tva svenska killar och tog en snabbfika i poolbaren, som visst jobbar pa Acropolis och bor pa Garden Villa och som varit haer ca 5 manader, sa Andreas.Raett mykke svenskar pa Zephyros nu, forresten....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

Torsdag 3 oktober.
Yep, jag tror det funkar fint oxo med raki, och ju hogre alkoholhalt,desto fortare kommer smakaemnena (och bitteraemnen) loss,sa jag tycker det aer baettre med lite laegre alko-halt och ngt laengre tid....
Idag hemresa, igar sista kvellen med gaenget pa Pelagos. Jakobstadsgaenget var der, forstas, sa jag fick krama om dom en sista gang detta ar,plus alla som jobbar. Kocken Frank, eller Frangio som han heter, slutar denna saesong och kommer icke mer till Pelagos. Han och hans slaekting har oppnat en kafeneion i Aperi, som heter Aperito, och daer ska han forsatt laga mat,sa om ni har vaegarna forbi Aperi, kika till vaenster naer ni kommer fran Pigadia i forsta,skarpa hogerkurvan.Daer ska Aperito ligga..... Har jag tur,sa kanske det blir ett vykort ritat daer naesta april.... Frankobollo, som jag kallar honom, fick min fina slipmanick med tva olika storlekar pa industridiamanterna, sa jag kan kopa nagra nya och ha med naesta ar....
Att packa och staeda rummet pa Florida Studios tog naesta hela formiddan, tur att jag staellde klockan peau halv nio...........
Just naer jag var klar, sa gick spolpumpen sonder pa dass......haha.....Tur att jag hade snabblim i toalettvaeskan......
Nu pa Zephyros, ska hjaelpa Maria putta in solsaengar i ett tomt rum....
Manolis Panaretos haemtar mej halv tolv vid Pelagos....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...Maria Diakidis och jag samlade ihop sex av de solsängar av trä,och som tur är har hjul under två av benen.Sen lyfte vi in dom i rummet till höger om baren och staplade dom där.....Då jag var nordiskt klädd,d.v.s långbraller,t-shirt och skjorta,bidde jag raskt blöt,men eftersom jag skulle träffa Manolis vid Pelagos,så var jag tvungen att avvika. Han var redan där när jag lämnat av scootern hos Vasilis (även kallad Billy) på AutoMotoCenter och vi begav oss åstad mot flygplatsen....Manolis har haft samma bil (en Toyota) sen 92 och den går fortfarande bra.Sen kör Manolis lugnt och fint,och det haver ju sin betydelse,nicht war?? Väl vid aeroporto soeau var det mukke folk och en hel del bekanta.Jag hade min lilla termos med, vilket naturligtvis upptäcktes när jag checkade in handbagaget, och då hällde han (helt fräckt...) ut mitt nybryggda kaffe....(osis megalos )
Planet kom iväg lite före utsatt tid och jag hade hamnat vid en nödutgång,d.v.s bara två platser breve varann och gott om plats på sidan mot väggen. I den andra stolen satt en trevlig informatör för svenska kyrkan och vi språkade på så jag inte hann sova..... Vi landade i stort sett i tid trots motvind på 165 km/t,enligt kapten. Sen fick jag vänta lääänge på min rygga, antagligen hamnar udda förpackningar som min i en särskild kategori eller fack, och som sen läggs på bandet sist...(min teori) När den väl kom, raskt på med väst och jacka och sen ut till bussen,som gick efter fem minuter. Som ressällskap på bussen fick jag en trevlig medicinstuderande, som glatt berättade att hon var gift med en värmlänning,vilket underlättade kommunikationen märkbart. Han var dessutom snickare, så jag hann med en kort lektion i linoljans underbara värld. När väl flygbussen kom till centralen var det rask marsch till Uddevallabussen med tvenne andra Karpathosresenärer som också skulle till Uddevalla,för jag hade turen att få komma hem till Riitta och Leif idag.Tjong,så var också den bussen iväg, och ungefär nån timme senare klevs det avs på Kampenhof,där den snälle Leif väntade med bilen. Nu, mätt,trött och belåten efter att ha avnjutit Riittas moussaka sitter jag haer vid hennes läpptöpp å skriver ...
En fin dag att komma hem,sol röda löv och glitter i sjön....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tjorven

Velkommen (nesten) hjem, Mikke, og hils så mye til Riitta og Leif  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Tommy

"Yep, jag tror det funkar fint oxo med raki, och ju hogre alkoholhalt,desto fortare kommer smakaemnena (och bitteraemnen) loss,sa jag tycker det aer baettre med lite laegre alko-halt och ngt laengre tid...."

Yupp, lägre alkoholhalt och längre "lager-tid" är såklart ett rekomandum, har aldrig testat med raki och lagerblad, dock samverkade raki bra med björnbär, himla gött blev det. Men nya smaker och experioment... det är inte styrkan som avgör utan smaken.... så en en gång tack för tipset  :)

å welcommen hem  :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

04. Oct 13, 23:02:30 #58 Last Edit: 04. Oct 13, 23:04:06 by Mikke
Hej å takk alla goa mennscher !!!
Hemresan te Kallsta gick fint, jag träffade trevliga människor på tåget och blev t.o.m hämtad av en snäller granne......
Dessutom fanns det grejer att göra mat av, så nu sitter jag mätt och glad samt smuttar på min hemsmugglade ( ähum..) raki....
Jag får nog testa rakin med lagerbladen imorrn, d.v.s att ta en näve blad, slå över en näve raki och vänta en radda dar....
Har gjort en runda i trägårn och kollat båtarna, tagit en sväng med bilen, vattnat blommorna och öppnat all post.
.Gött att vara hemma igen. ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Och dessutom ha en hel ledig vecka kvar.....ack,ack,ack....
En trevlig weekend peau Er alle anbefalles venlig men bestemt !!
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...