Logg inn med Facebook eller Google!

Mikke till Karpathos september 13

Started by Mikke, 09. Aug 13, 00:16:08

Previous topic - Next topic

karri

Hørtes ut som en veldig fin kveld og siste tur før båten skal opp.
Ser det for meg; en kar med flytevest skride inn pub-døren.  ;D ;D ;D
Og god tur til Karpathos.
:ferie:
KARRI

Mikke

Jo, det var en fin sista tur med Hedvig, med ett stråk av vemod,som alltid när sommarn går mot sitt slut och Hedvig ska upp....å andra sidan har jag varit ute på sjön nästan varje dag.Det blev i runda slängar ca 230 sjömil, d.v.s ca 440 km totalt.....
Det betyder att jag suttit vid rorkulten i ca 44 timmar med 5 knop i snitt... ;D ;D ;D ;D
Sen fick ju min gamla chef Anna-Lisa en liten kvällstur helt oförhappandes också, och hon blev glad och nöjd, och det är ju alltid trevligt att göra nån annan än sej själv glad....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Kristian

Det å sitte i en båt og tøffe avsted. Det finnes knapt noe bedre
Kristian/Planer er til for å utsettes

Mikke

Hej hopp!!
Nu har eg komme in, efter att ha tatt upp Hedvig....Det blev nokk en liten tur till......putt.putt,putt....Jag kom igång rätt sent, vid halv åtta tiden. Den kompis jag hade hoppats skulle hjälpa mej, fick jag inte tag i, så jag tänkte att jag tar väl upp henne själv....Förra året så drog vi upp henne med bil, och jag hoppades att min gamla Golf skulle kunna göra om samma sak.....
Nu går jag lite i förväg: Hursomhelst, jag drog fram båtkärran ur trägårn och kopplade på den på bilen,sen for jag neråt kanalen och spanade över den, för att se om vägbommen ner mellan båthusen var öppen.
Men den var stängd,så jag vände för att komma till rampen från andra hållet. Då måste jag köra bilen ca 200 meter på en promenadväg, eller gena över en cykelbro.Båda alternativen är ju helt klart olagliga,men vad gör man inte när mörkret faller.. ;) ;) ;) ;) ;)..
.Iallafall så mötte jag en annan bekant, som var ute och promenerade, och han lät sej lätt övertalas att hjälpa till,så han gick till vinschen, dit jag dragit båtkärran, medans jag rundade tjärnet med bilen och körde fram försiktigt på promenadvägen.Som tur var fanns det ingen människa där....

Sen gick vi till Hedvig och startade henne och stack ut en liten sväng, så att motorn skulle bli varm.....Det var/är en fin,ganska kall och klar kväll, ca 10 grader, och så vände vi och puttrade in i kanalen fram till rampen,där jag stängde av motorn.
Sen monterade jag loss både sjövattenslangen och den slang där det varma kylvattnet åker ut i sjön,samt sammaförde dessa slangar i en hink,fylld med glykol och vatten. Motorn startade lätt, och sen fick den både hämta och lämna kylvatten i samma hink en stund,tills jag stannade den och böjde upp slangarna,så att glykolen stannar kvar runt och över cylindrarna.....
Efter denna vinterkonservering, drog vi fram båtkärran och förde den ner för rampen,samt backade Golfen och drog fast repet runt dragkulan. Hedvig hade vi fört framåt och på kärran, så sen satte jag mej i bilen och gasade på....Det gick bra till en början, men sen började det slira....ack,ack,ack.. :( :( :( :( :-[ :-[..Det var bara att ta av skyddsplasten över vinschen (Plan B ) och dra fram wiren och sen fick vi veva,å veva, å veva å veva ad nauseam...........men upp kom hon på första försöket, och rätt stod hon på kärran.
Så nu står hon i trägårn och jag får plocka ur grejerna och täcka henne imorrn.....Snällt folk som är ute och promenerar, och han,den snälle flanören, ville ha lagerblad från Karpathos, för det hade han fått förut och nu var dom slut....Och det ska han naturligtvis få !!!  ;D ;D ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

...idag,tirsdag, hade eg planert att decke Hedvig når eg kom hjem fra jobbet, men man skal aldri planere, for det blir aldri som tänkt.....
För vid hemkomsten hade avloppet stoppat igen, så hela källarn var full med vatten......Nu hör det till saken att jag bor i ett mindre hyreshus med ca 8 hyregäster, så det gällde att informera ALLA att det icke fick begagnas badrum eller toalett, d.v.s inget vatten fick spolas tills avloppet var fixat.....Allt dette tog sikkert flere timer, så noen dekking av Hedvig blev det ikkje....
Dock fick eg dekket Finnjollen, samt rydda upp i trägårn. Fick använda pannlampa, för nu mörknar det fortare och fortare.....
Jag ser morrondagen an med stor tillförsikt.........och nyfikenhet.... ;D ;D ;D ;D ;D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Mikke

....det meste blev i orden,og naboen gav mej lift till stationen pa torsdag morgen.Det kaendes lite ovanligt att resa hemifran samma dag som jag skulle flyga, men det gick fint och planet landade pa Rhodos ca 20 min tidigare. Sen vare ba o ta bussen te stan, och sen knalla upp te Mango och sen direkt i saeng. Idag har jag vael inte jort nat speciellt,skaffat flygbiljett imorrn lordag kl 19.30 och varit till vandrarhemmet med Vaesterbottenost,som jag lovat....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

TAkk dueau,Tompan.... ;D
Pinglade Andreas igar och det verkar lite osaekert var jag ska bo......Mojligen kan jag haecka bakom Pigadia i deras lilla sommarstuga,daer vi kikade in naen gang,naer Tompan var me.....
Men som den fatalist jag aer, saa oroar jag mej ikke....
Nu haver jag rojt ut mitt rum pa Mango och skall dega lite,kanske lira lite pa mandolan.....Solen skiner och det aer vael ca 25 grader....
Igar traeffade jag ett par fran Dalarna som jag oxo sag haer pa Mango forra aret,det var trevligt att aterses. Dom bodde pa Kristinas Room.
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

07. Sep 13, 18:14:39 #32 Last Edit: 07. Sep 13, 18:18:06 by Tommy
Sommarstugan låg ju fint där oppe på berget, fast lite ensligt kanske !!! Men som du säger, det löser sig säkert för dig, nu som alla gånger tidigare  :)
I värsta fall finns ju den gamla tyskbunkern ett stycke från stugan , me fin utsikt över nejden  ;D ;)

Ha dä  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

...jag flog over till Karpathos pa lordagen 19.35, och sen vare taxi direkt till Pelagos. Daer var alla, Riita, Leif, Tomas, Bingan, etc, mm.....Sen korde Andreas mej upp till Florida Studios, daer jag bor tillsvidare....Har skaffat en pigg och rapp 50 cc scooter, och idag var jag till Garden Villa och rotade bland mina grejer och tog med hjaelmen och diverse andra saker som kan va bra att ha.....
Solen skiner och det ligger runt 28 grader. Som vanligt brisar det lite grann, och imorrn ska jag fara till Stes, bortom Othos for att kika pa hur man gor vin. Jag finns ocksa med pa tandlaekarns lista, och ska dit naesta vecka. Nu ska jag scootra ivaeg till stan och leta reda pa nat flexibelt polyurethan-lim, for ett par av mina nya (!) sandaler visar tecken pa att dela sej.....(vikken skit!) Dunlop heter dom och aer fran England....(kop dom inte!!) Nu har jag flera par haer, sa det aer verkligen inte synd om mej.....
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Tommy

Fint att du slapp tyskbunkern  ;) Hälsa Riitta O Leffe så gött  :)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mikke

Yep, Tommy,det aer flott att bo pa Florida Studios,helt klart !!
Idag, onsdag 11 september, stack jag vid nio-tiden upp till Stes. Man aker genom Othos och alldeles i utkanten gar det en vaeg upp till hoger. Sa jag puttrade fram i modest hastighet och kikade efter en kyrka till vaenster. Skymtade en och da visslades det, sa det var bara att svaenga ner till huset bredvid kyrkan. Daer pa hornet stod nan sorts bassaeng med en hydraulisk press, och Yodas pappa stod och skyfflade krossade vindruvor for fulla muggar. Det var tre farbroder och en dam. Farbrorn som aegde staellet visade mej runt, och det var naestan semiprofessionell vinframstaellning. Flaskor,korkar och etiketter, d.v.s hela baletten. Jag hade med mej kaffe i termos, prosciutto och lagrad praestost fran Sverige, och vinjobbarna laet sej vael smaka. Jag fick en flaska daer aegaren signerade etiketten. Det ska bli intressant att smaka av den till vintern, naer snon ligger djup och tempen ner mot 30......
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...