Logg inn med Facebook eller Google!

Seiling i den Argo-saroniske gulf, versjon 2.

Started by Ingeborgimevind, 14. Aug 07, 18:07:51

Previous topic - Next topic

Ingeborgimevind

OK; TTT, men nå kommer en kortversjon.

Vi har kjøpt båt som går i utleie, med base i Alimos (Kalamaki marina) i Athen. Om fem og et halvt år kan vi kalle henne bare vår, og fram til det håper vi at de som låner henne oppfører seg omsorgsfullt, men at de også stiller krav til henne, slik at hun modnes...



Sankthansaften fløy vi via Frankfurt for å gjøre det billig, og landet, sterkt forsinket, i 02:30-tida. Da var vi ikke våkne nok til å organisere to drosjer med barn og barnebarn på en slik måte at vi ikke ble flådd - derfor ble vi flådd. Jaja.  ztweeeeeeeee

Vel framme gikk det greit å finne Ingeborg; og etter champagnedåp på fordekket gikk mannskapet til ro, mens skipperne hilste morgenen velkommen fra cockpit.

Etter at vi hadde gått over båten og ordnet nødvendige formalia stakk vi til havs - rett over trafikkseparasjonssystemet for innseilinga til Pireus, med kurs for Aegina. Vi hadde frisk bris fra NO, og gjorde 6 - 7 knop. Før vi gikk inn til havna i Aegina sveipet vi ned til Nis Moni, der vi prøvde badelivet i fjor. Like fint på svai i år, og med saltvannssveis smilte vi pent til fotografen på moloen i Aegina - han gjør gode penger på å fotografere alle som kommer seilende inn til havna. Vi gjorde mange nyttige erfaringer i fjor; det gikk rimelig greit å legge til med rompa først, og selv om noen vil mene det er pysete har vi brukt penger på en baugpropell.
 zxzaaaaaaaaaa

For å stette alle behov (les ungdommenes shoppe- og utelivstrang, barn/barnebarns ønske om badestrand), og ikke plage alle med seiling hele tiden, hadde vi avtalt to dager i hver havn. Dermed fikk vi sett oss litt rundt utenom havnestripa. På Aegina syklet vi i de 40 varme til Perdika, som absolutt var verd et besøk.

Videre til Poros, der vi ble liggende mens skogen brant. Det hele var temmelig dramatisk; asken \"snødde\" ned på biminien, mens vi satt som passive betraktere til brannslukningsfly og -helikoptere som gjorde et imponerende arbeid, og så vidt vi kunne bedømme var det relativt farefullt.

Videre til Hydra, der det, selv om det er dyrere enn andre steder, faktisk er både koselig og fredelig. Forbudet mot biler og mopeder demper nok motorstøyen en del, men med den frekvensen det er på båter er det likevel nok brum og diesellukt.

Neste stopp var Spetses - vi vurderte å fortsette til Nafplion - men hadde avtale om å plukke opp et familiemedlem, og valgte ikke å produsere stress. Vi klarte å klore oss til nær den gamle havna - lang trosse i land - og det var i grunnen godt. Den nye delen av Spetses ser ut til å være et feriested for øvre greske middelklasse - rent og pent, med veneziansk innramming, men litt blodfattig? Gamle Spetses var derimot svært tiltalende; snirklete gater, gamle verft der kjøler til tradisjonelle trebåter lå strukket.

Retur i motsatt rekkefølge, med mulighet for å utforske diverse badebukter og frihavner. Havna på Hydra er nok den mest kaotiske når man er på seiltur; trang, hektisk og varierende fallvinder. Med god planlegging og rolig samsnakking underveis i ankringsprosessen går det likevel greit; ankerdrammen smaker fortreffelig etter sånne arbeidsøkter der gruppeprosessene gnistrer...
 zthhhhhhtttttt

Vi fikk se resultatet av skogbrannen på Poros; det var forstemmende å sykle gjennom branntomtene.

Tilbake via Aegina og Glifada, før en ukomplisert retur til Norge.

Alle inntrykkene, gleden over at båten mer enn svarte til forventningene, samt utsikten til nytt tokt om noen uker, gjør det lett å anbefale denne måten å oppleve Hellas på. Riktignok er vi underveis - men selv om vi kanskje ikke etablerer langvarige lokale vennskap, oppnår vi en utrolig mulighet for å bli kjent med både grekere og andre som er sjøfarende i ferien.
Mette og Øyvind
LG7509
MMSI: 258123660
http://www.ingeborgimevind.blogspot.com

Ole

Gratulerer med ny båt! Det høres fantastisk ut å kunne seile i egen båt i Hellas. Hadde jeg bare kunnet seile... :grin:

Den Argo-Saroniske gulfen frister mer og mer. Vi var på Poros og Hydra i mai, og det er flotte øyer begge to. Avstanden til Pireus er jo ikke så stor heller. Ypperlig for \"små\" Hellas-turer på en uke.

maxine

Åhh!!
dette hørtes fantastisk ut!
jeg tror jeg misunner deg aldri så lite ...

effie

Så heldige dere er, det er min drøm en gang også - må bare vinne den store lottogevinsten først:) Håper dere får MASSE glede av Ingeborg i årene framover!


Å, som jeg har lyst på seilferie i Hellas igjen! For 10 år siden var vi 8 stk ombord på en flott 42\" fra utenfor Athen, vi seilte til Kea, Serifos, Sifnos, Paros, Anti-Paros (tok ferge fra Paros fordi skipperen vår var litt usikker på alle undervanns-skjær), Hydra, Kithnos og Poros, før vi igjen la kursen mot Athen. Det er den mest fantastiske turen vi har vært på, så var vi også 8 mennesker med utrolig god kjemi - tror det er ganske viktig!
effie - mammaen min har grodd fast på Karpathos:-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...