Logg inn med Facebook eller Google!

Schinoussa

Started by Svein~B, 30. Dec 11, 14:14:41

Previous topic - Next topic

Tjorven

Mmmm, deilige lengtebilder, og det siste strandbildet var skikkelig snadder   :) 
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar, Tjorven   :)

Ja, stranda er helt nydelig. Den består av lys, noe grovkornet sand, iblandet noe grus og småstein. Det er solsenger her. Det er det ikke på de andre strendene på øya. Det er en snackbar direkte på stranda og noen trapper opp er det en restaurant. Øverst i bildet ser vi Tsigouri Beach Grispos Villas. Var det der dere bodde, Solgry?
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Solgry

Nei, vi bodde på hotellet, som ligger mye nærmere vannet, så da bodde vi kanskje ikke i Tsigouri, allikevel....?
Må sjekke kart og fotoalbumet (det er 10 år siden, og hadde ikke digitale bilder).
Lodotter er englenes tøfler.....

Svein~B

Quote from: Solgry on 09. Mar 12, 08:51:32
Nei, vi bodde på hotellet, som ligger mye nærmere vannet, så da bodde vi kanskje ikke i Tsigouri, allikevel....?
Må sjekke kart og fotoalbumet (det er 10 år siden, og hadde ikke digitale bilder).


Det er to avdelinger av Tsigouri Beach Grispos Villas og jeg tror den andre lå nærmere vannet og i direkte tilknytning til restauranten vi ser i bildet. Så jeg tror fortsatt at det var der dere bodde. Det er ei annen strand med hotell som heter Lioliou, men jeg kan ikke forstå at de skulle selge ferjebilletter der. Jeg skal vise bilder av det stedet senere.

Mellom byen og Tsigouri er det en dal som faktisk er ganske frodig sammenlignet med resten av øya. De hvite bygningene vi ser i bildet, så ut som de bare var tomme skall på avstand. Jeg synes de ser ut som at det skal bli et nytt bosted som vil ligge på en høyde foran byen.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her ser vi den samme høyden fra en annen vinkel, det vil si fra et sted lenger opp på veien mellom Tsigouri og byen. En annen ting som er typisk for Schinoussa, i tillegg til steingjerder, er vindmøller.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dette er den øverste delen av veien mellom byen og Tsigouri. Pickupen vi ser midt i bildet befinner seg på hovedgata. På hjørnet der er det skiltet til stranda og det står at det er 450 meter dit.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Her er inngangen til restauranten med den fine utsikten. Deli heter den. Den ligger litt tilbaketrukket fra hovedgata, men lett synlig. Som sagt tidligere er det bar i første etasje og restaurant i andre etasje. Det er de samme folkene som driver begge. Som dere ser er det også bord ute, både i skyggen og i sola.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Svein~B

Dere fikk et glimt av naboen min på det første bildet jeg viste av Galini på side én. Her ser dere ham på nært hold. Han sto mye ved gjerdet og så på meg når jeg satt på uteplassen min. Ellers hadde jeg et gresk par som naboer i leiligheten ved siden av. Noen flere naboer, utenom vertskapet, så jeg ikke noe til.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Solgry

Det ser jo utrolig koselig ut på Schinoussa, når jeg ser bildene dine, og jeg merker at det er bare de gode minnene jeg husker, som f.eks. den utrolig koselige tavernaen, på forrige bilde!
"Nabo'n" hos Galini kan jeg ikke huske, selv om jeg tror nesten at vi hadde samme leilighet som dere! (Vi bodde i 1. etg., helt til venstre, når vi kommer fra sentrum.)
Lodotter er englenes tøfler.....

Svein~B

Quote from: Solgry on 23. Mar 12, 07:25:31
Det ser jo utrolig koselig ut på Schinoussa, når jeg ser bildene dine, og jeg merker at det er bare de gode minnene jeg husker, som f.eks. den utrolig koselige tavernaen, på forrige bilde!
"Nabo'n" hos Galini kan jeg ikke huske, selv om jeg tror nesten at vi hadde samme leilighet som dere! (Vi bodde i 1. etg., helt til venstre, når vi kommer fra sentrum.)


Jeg mener at det er koselig på Schinoussa. Det at man ikke trives et sted, vil jeg påstå som oftes har med forventninger å gjøre. Hvis man tar stedet som det er, vil man som regel trives de fleste steder. Men når det er sagt, så har jeg forståelse for at du opplevde at avstander og topografi la en demper på oppholdet. Hva som var galt med Galini, forstår jeg fortsatt ikke. Det var enkel standard, men det var rent, det var stille og jeg hadde det jeg trengte (det jeg forventet  ;) ). Det var to leiligheter på den sida. Jeg bodde i den nærmest innkjørselen. Det greske paret bodde rundt hjørnet fra der jeg bodde, så de måtte passere min uteplass for å komme til og fra uteplassen og inngangen sin.

Det er ingen fasiliteter på selve ferjekaien i Mersini, men like innenfor kaiområdet ligger det to tavernaer. Her er den som ligger nærmest, O Nikolas. De leier visst nok ut rom også. Jeg antar at det er dem vi ser har balkonger i etasjen over selve tavernaen.

På Schinoussa tror jeg ikke jeg vil anbefale at man sitter på tavernaen til ferja kommer. Du vil ikke se ferja før akkurat når den legger til kai og den ligger ganske kort tid. Fra denne tavernaen er jeg ikke sikker på om du vil se ferja i det hele tatt.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Tjorven

Det ser definitivt koselig ut på Schinoussa ja, men dessverre litt for bratt og for lang avstand fra byen til stranda for min del. Desto hyggeligere å få være med deg på tur rundt denne øya, Svein  :)
There are no strangers, only friends we haven't met.

Svein~B

Takk for hyggelig kommentar, Tjorven   :)

Her ser vi tavernaen O Nikolas fra en annen vinkel, fra kaiområdet. Vi ser også den andre tavernaen til venstre i bildet. På bygningen som ligger imellom de to tavernaene står det "Rooms to let" (Rom til leie). For meg ser det ut til at den tilhører tavernaen til venstre.

Det går altså an å bo i Mersini for den som vil ha kortest mulig vei til kaien. Som dere ser er det ei lita strand rett utenfor tavernaen til venstre. Det er også ei lita strand helt innerst i bukta. Det er bratt opp til byen herfra.
Jeg er i Hellas flere ganger om dagen, i hodet mitt

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....