Logg inn med Facebook eller Google!

seile i oktober

Started by stein, 18. Jul 07, 13:59:20

Previous topic - Next topic

stein

Vi skal ned og seile fra 6. til 13. oktober. Etter høstferien og antakelig etter at de fleste seilere har reist hjem. Meltemisesongen er over, og jeg tror det er en tid på året da vi kan forvente oss rolig og pent vær. Kanskje til og med for lite vind. Vi har seilt en rekke ganger i september og 3 ganger i slutten av juni/begynnelsen av juli. Men aldri i oktober (bortsett fra en testtur i Kroatia).

Noen som har seilt på denne tiden og kan fortelle litt om vind, om alle tavernaer er stengt, om plass i havner osv?

Seilrute: Lavrion-Ios-Folegandros-Sifnos-Serifos-Kithnos-Kea-Lavrion.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mikke

...ajaj...hvis ni muligens legger om kurs, så kan eg fortelle att den nye marinan i Pigadia, Karpathos aer ferdig.Skapt som ett L, fast med den lange pinnen festet i stranna og vinkeln forankret i en liten ö.Har varit ute og kikket, og den ser kraftig og sikker ut för nordlige våger og vind... :D
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

FadeOne

Quote from: \"Mikke\"...ajaj...hvis ni muligens legger om kurs, så kan eg fortelle att den nye marinan i Pigadia, Karpathos aer ferdig.Skapt som ett L, fast med den lange pinnen festet i stranna og vinkeln forankret i en liten ö.Har varit ute og kikket, og den ser kraftig og sikker ut för nordlige våger og vind... :D


Icke

Anonymous

Quote from: \"Mikke\"...ajaj...hvis ni muligens legger om kurs,

Takk for info om Karpathos, men hvis du titter på kartet, så skal det mer enn en kursendring til for å havne der når vi skal seile mellom Lavrion og Ios.

Mikke

...jag misstänkte det, därför tittade jag inte på kartan... :D Hursomhelst, om ni händelsevis&framledes skulle segla i Dodekaneserna, så kika in på < www.mango.gr > å kolla på Dimitri´s båtar...Dom ligger på Rhodos.
Hils fra mäg... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

stein

Jeg har alltid leid båt gjennom en agent i Norge. Når jeg sjekker viser det seg at de prisene jeg får gjennom agent alltid er lavere enn prisene som ligger på internet direkte hos utleier i Hellas. Går det bra å prute hvis man leier direkte? Er det noen fordeler ved å leie direkte hvis prisen er dårligere?
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mikke

...har ingen aning,Stein, men muligens kanske det vore värt att undersöka..??

Sannolikt/sannskyldi blir priserna lägre ju mindre människor/agenter mellan dej och båten.
Har du varit inne på www.mango.gr och kiket på skibene??
Ring till Dimitri og snakk me ham.....Allt aer vel förhandlingsbart, antar jag... :D
Lykke til,
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

stein

Jeg har tittet på Mango, Mikke. Ser veldig bra ut. Ikke i år, men kanskje neste år skal vi samle øyer langt sør. Vi mangler Khalki, Alimia, Karpathos, Kasos, Anafi og Thira. Tenkte å seile fra Kos, men kanskje Rodhos er et bedre utgangspunkt.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Mikke

...sannolikt bor jag hos Dimitri när jag sticker från Karpathos i mitten/sluttet av oktober, så om det är nåt du vill jag ska fråga, så skriv till mej.
Du får läsa Göran Schildt´s böcker om segling i Medelhavet....Dom skulle ni ha ombord,vettja, så kunde ni kanske jämföra hans erfarenheter med era ett halvt sekel senare.... :D
Mikke
...dagen idag är en underbar sak,
evighet fram och evighet bak....
(Alf Henriksson)

Utan tvivel är man inte klok....
(Tage Danielsson)

Atle

Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Pal

Hei Stein!
Vi har seilt 8 sesonger i oktober mnd. Det er en flott tid. God plass i havnene. Noen av de minste havnene har enkelte tavernar stengt, men det er ikke noe å frykte.

Vann temperaturen er over 25 gr. C
Vi booker direkte med en gresk anerkjent utleier (Sun Yaching) der får du lett 30% avslag på de publiserte prisene.

Vi skal også seile i Kykladene i det tidsrommet - kamskje vi treffes.

Vi seiler en 42 fots katamaran og er to familier.

Mvh
Pål:)

stein

Lenge siden jeg har vært på forumet nå, så derfor litt seint svar.
Joda vi hadde en fantastisk tur i oktober i fjor. Og som du sier, Pal, deilig med god plass i havnene.
Vi startet med etappen Athen-Ios. 136NM på 25 timer. Var innom Lavrion seint på kvelden og spiste middag, og AntiParos neste morgen for frokost. Så ble det Sikinos, Folegandros, Sifnos, Serifos, Kithnos og Poros på veien tilbake til Athen. Ble nokså langt på en uke. Har vært litt sløv med hjemmesida www.viseilerigjen.com , skal prøve å få lagt ut rapport der.
Stein
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...