Logg inn med Facebook eller Google!

Hva spiser og drikker du helst i Hellas?

Started by IngeS, 19. Nov 11, 07:13:39

Previous topic - Next topic

IngeS

19. Nov 11, 07:13:39 Last Edit: 19. Nov 11, 07:27:58 by IngeS
Hva spiser og drikker du helst i Hellas? Å svare på et sånt spørsmål kan vel være litt vanskelig i og med at ikke alle bruker samme oppskrift på matrettene, men et generelt svar kan man jo alltids gi.

Μπαρμπούνι eller rød mulle er mitt favorittmåltid når det gjelder fisk i Hellas. Av annet snadder fra havet er Octopus stifado nummer en. Når det gjelder kjøtt foretrekker jeg kokt geitkjøtt eller Stifado med kalvekjøtt.

Andre retter jeg setter pris på er Briam og Mousaka

Jeg drikker alltid gresk hvitvin til måltidene jeg spiser på tavernaer. Av greske drikker på bar kan jeg av og til ta en Ouzo eller en Samos brandy. En liten Mythos smaker også iblant.

Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

marjana

Det var godt med geit med grønnsaker innbakt.
Glika i zoi

Thera

Gyros var veldig lenge favoritten. Spiste meg litt lei av det.. Nå liker jeg giouvetsi best. Liker også pastitsio, garides saganaki og gresk salat godt. Finnes så mye god gresk mat, vet ikke navnet på alle rettene.
Til dessert er loukoumades nydelig. Baklava eller yoghurt med honning og valnøtter også.
Av gresk drikke liker jeg forskjellig vin best, ingen favoritter.. Et glass Ouzo er ikke å forakte. Drikker ikke så mye øl, men Alfa er godt.
..Don`t dream your life, live your dreams..

streamer

Red mullet er jo en fisk jeg kan annbefale. Når det gjelder kjøttretter så har jeg en svakhet for greske lammeretter. Og Calamares (fritert blekksprut) er jo en selvfølge. Og village sousage som er greske pølser med mye smak. Huff, denne listen kan bli lang. Så kort oppsummert kan jeg si at ingen ferie er lang nok for å romme alle de rettene jeg vil smake igjen. Jeg rett og slett elskerv den greske maten.

Mixelite

Mat  ;D

Av det greske slaget og alt mulig, bare den er gluten og melkefri, og det er det heldigvis masse som er! Jeg ender ofte opp med grønnsaker og favorittene er gigantes og grønne bønner(med sitronsaft). Briam er jo knallgodt, men ikke så veldig sommermat? Mao; ikke noe vi får så ofte.

Jeg er kjempeglad i Kleftiko og synes også at tsoutsoukakia er knallgodt, og har heldigvis en mamma(eieren sin, ikke min), som lager både det og annet uten gluten og melk.  :)

Riitta

Jag äter helst grönsaksrätter i Hellas, för det är så gott :-* Alla fyllda tomater, paprikor och auberginer, mums :-*
Och alla små mezes är ju hur gott som helst. En och annan giros blir det också förstås :) Svårt och komma på vad jag inte vill äta!

Riitta

Ole

Når jeg spiser gresk mat, noe jeg som oftest gjør, så blir det tzatsiki eller saganaki først. Deretter kalv i tomatsaus, stifado, gyros eller kleftiko. Av og til blir det en pastitio, gjerne til lunch. En og annen souvlaki blir det også, men syns ofte de er simple, og ekstra tilbehør må bestilles i mange tilfeller. Koteletter holder jeg meg langt unna! Av drikke er det Mythos og den store favoritten, ouzo!

JohnS

20. Nov 11, 13:21:19 #7 Last Edit: 20. Nov 11, 13:29:27 by JohnS
Jeg liker best å spise meze, og det gjør vi nesten alltid hvis vi er minst to par sammen. En salat, gjerne bladsalat - marouli, og en dip - tarama, tzatziki eller melizanosalata - er fast innhold.  Garidhes saganaki, tyri saganaki, squash-boller - kolokithokeftedes, osteboller - tyrokroketes, friterte små fisker - helst gavros, gigantes, og grillet blekksprut er ganske hyppige på bordet. 

Noen ganger kutter vi ned et par småretter og deler en hovedrett i stedet, gjerne stifado, kokkinisto,  ei lammegryte eller stekt lam - arni sto fourno.

De ganger vi bestiller hver sin hovedrett, blir det helst kleftiko eller en annen rett av lam, pastitio, grillede reker eller sjøtunge - glossa.  Men vi er etter hvert blitt  såpass "miljøskadet" at vi gjerne pirker litt med gaffelen bort på ande andres tallerkener hvis de har noe som ser fristende ut.

Siden gode tavernaer gjerne har sin egen lille - av og til store - vri på standardrettene, kan det være vanskelig å si noe generelt om favoritter.  Jeg vil ha lever slik den lages på Corner i Naxos by, og ikke den tørre varianten man ofte får.  Kalamari vil jeg ha på Pergola i Aghii Apostoli på Kreta, Kleftiko hos Alexander den Store i Hanioti eller en taverna i Agia Galini på Kreta som jeg har glemt navnet på.

Jeg glemte nesten kokoretsi, men det var nok fordi retten er blitt så sjelden på menyene at jeg nesten har gitt opp å se etter den.  Men det finnes en restaurant i Rethymnon, nær den store kirka, som pleier ha det.  Jeg slår gjerne et slag for kokoretsi, hvis man liker noe med smak i, og litt utenom det vanlige!

Jeg ble sulten nå, så jeg får finne meg et knekkebrød, tenker jeg.......    :-((
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Greece-Traveller

Kokoretsi er som regel "påskemat" - etter at påskeaften er overstått finner du det "overalt".



Ellers må jeg for min egen del si at jeg spiser det meste, og liker det meste (men, IKKE kokoretsi eller magaritsa o.l. - kan ikke fordra smaken av lever og innvoller).  :)
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

JohnS

20. Nov 11, 16:10:01 #9 Last Edit: 20. Nov 11, 16:21:19 by JohnS
Jeg er klar over at kokoretsi ofte benyttes i forbindelse med påsken, som et "biprodukt" av den store lammeslaktingen på den tiden.  Men den siste gangen jeg spiste det, var i Rethymnon på høsten (månedsskiftet sept/okt) for tre år siden.  Jeg så også noen flotte eksemplarer som var under grilling på torget  i Metzovo da jeg var på gjennomreise med buss for to år siden omtrent på samme tid av året.  Dessverre var de ikke ferdiggrilla, og jeg fikk ikke gjennomslag hos mitt reisefølge (kona) for å hoppe av bussen, overnatte og se om vi greide å karre oss til Parga på en eller annen måte dagen etter, for å teste om den var like god som den så ut.  Ikke alle er enige i at man gjør hva som helst for en god kokoretsi!  ;D

Jeg lurer forresten på om jeg ikke har sett bilde fra Metzovo her på forumet av akkurat den grillen (Tommy?).  Jeg har bilde jeg også, men har litt problemer med en del bilder som er lagret på min forrige PC, så jeg kan ikke vise det.

Jeg glemte å si noe om drikkevarer forresten.  På formiddagene går det ofte i frappe.  Til maten enten retsina eller hvitvin, eller kanskje en Mythos til lunch.  Før middag er det en liten ouzo, og etter hjemkomst om kvelden en Metaxa. 

Jeg merker at jeg har vært (for?) mye på Kreta, for  hvis jeg ikke får avrunde middagen med en raki/tsipouro, er det liksom noe som mangler.  På Korfu i høst hadde de ikke raki på menyen mange steder, men ett sted stakk kelneren (en rumener, av alle ting!) ut og fikk fatt i et par glass raki som var laget av en kar han kjente i landsbyen.  Åpenbart en ekspert også, for den smakte som den skulle.  Sånt kaller jeg service, særlig når den ikke kommer på regningen heller!
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

marjana

Jeg er ikke så veldig begeristret for kokoretsi, men de fleste av de greske vennen mine synes det er veldig godt. På Syros har de kokoretsi på de fleste tavernaene om det så er tidlig vår, midt i høysesongen, eller sent i september, som da jeg var der sist. Da hadde de kokoretsi på en souvlakisjappe midt på rådhusplassen, så man får det som hurtigmat også, ikke bare på tavernaene.
Glika i zoi

bengalow

20. Nov 11, 17:30:37 #11 Last Edit: 20. Nov 11, 18:06:46 by bengalow
Lammlever och getkött....! Allt som har med Aubergine att göra...papoutsakia, moussaka m.m.
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...