Logg inn med Facebook eller Google!

Charter til Telendos

Started by JohnS, 26. Oct 11, 12:16:17

Previous topic - Next topic

JohnS

Telendos er visst en av de øyene som er "oppdaget" nå i det siste, og den blir lovprist og anbefalt i høye toner som en fredelig og uberørt plett, ikke bare her på forumet, men også mange andre steder på nettet.  Nå skal det visst arrangere charterturer til øya også.

Dette vekker de stadig tilbakevendende tankene om hvor mye vi skal bidra til å "ødelegge" de perlene vi oppdager, med å besøke dem som turister, og etterpå "pushe" dem på slike nettsteder som dette.  Hva kan man  egentlig kalle  en bærekraftig turisme på ei øy som visstnok har mellom 20 og 30 fastboende på helårsbasis?  Jeg snakka litt med ei svensk dame som var Kalymnos-fan på sin hals.  Hun hadde vært ute på Telendos, og hun sa hun hørte mer svensk og norsk enn gresk de timene hun var der, og så engelsk i tillegg. 

Skal man bare holde seg borte fra slike steder, og ha nok med å glede seg over tanken på at de finnes?  Og hvor lenge vil de da finnes,  hva skal  folket der leve av, de ønsker jo turismen velkommen med åpne armer..... 
At appellere til fornuften er verdens største slag i luften (Kumbel)

Anders

Nei, jeg vil iallfall ikke holde meg borte av den grunn. Mulig - men neppe sannsynlig - at Telendos vil ta "skade" av noen flere turister. Det er sikkert mange nok over der hver dag, noe som sikkert gleder de serverende, men det er nok en og annen huseier som sikkert kan tenke seg noen flere overnattingsgjester også?

Riitta

Det blir säkert inte någon "massturism" till Telendos.  Det finns ju inte så väldigt många övernattningsmöjligheter där.
Bara några mindre familjepensionat :) Tror att Telendos kommer och få behälla sin stillhet :) det är folk som vill ha lugn och ro som åker dit!

Riitta

Heidrun

Synes det bare er positivt hvis det kommer flere turister til diverse steder. Dette er bra for økonomien. Vi må slutte med å tenke på åh så genuint og det er godt at dette stedet er så skjermet fra turismen.
Skal vi følge denne regelen om at et sted ikke skal ha turisme/masseturisme. Ja da må vi slutte å besøke disse små stedene.Med tiden vil Hellas nærme seg Spania i utbygging om vi liker det eller ei. Det er den eneste rette veien å gå for dette skakk kjørte landet rent økonomisk.
Tenkte på det når jeg var på Folegandros i sommer. Nede der båtene legger til. Ja der er det plass til 3-4 hoteller. Og i selve hovedbyen er det plass til mange små hoteller. Da tenker jeg ikke på store kolosser. Men hoteller på 3 etasjer evt med basseng og bar
Yamas til livet og til

Riitta

Det blir bra för Telendos och få lite mer turister, för som jag har uppfattat så har det varit tomt på gäster på flera håll :) Dom behöver ju också lönsamhet i dessa tider :)

Riitta

polyanna

Det er ikke nytt dette med charter til Telendos. Selv om øya nå markedsføres stort som 'uberørt', har den mange trofaste gjengangere.  Det må være lenge siden dette var et 'selvgående' isolert samfunn.

Det er vel mest de som søker ro og stillhet (og litt slaraffenliv?) som vil reise dit.  Ikke mye å foreta seg der, ingen veier, ikke supermarked, ikke badeland, ingen storslåtte strender. At det snakkes flere utenlandske språk der, kan vel ha sin forklaring i at de lokale - som det er svært få av - holder på med sine hverdagslige sysler. Som å servere god mat og drikke til turistene, for eksempel. 

Riitta har et godt poeng; litt flere turister gjør ikke noe, de som driver tavernaer og utleie trenger stødigere inntekter i disse magre og turbulente år. Det finnes knapt annen næring der, med få unntak. Jeg tror de fleste næringsdrivende ikke bor der på årsbasis, og mange har andre jobber utenom sesongen. Enten på 'fastlandet' Kalymnos eller i fjernere strøk. Eksempelvis som bygningsarbeider i Australia, det ryktes i hvert fall. 

Sjøløve

Den danske charteroperatøren Spies Rustik, tidligere Skibby Rejser, har hatt (og har fremdeles) Telendos på programmet.

Om turistene drar til Telendos på chartertur eller på egenhånd kan da ikke gjøre så store forskjellen. 
Denne lille øyperlen appellerer nok til noen (deriblant meg),  men majoriteten av charterturister tror jeg kanskje velger andre reisemål.
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Tjorven

Jeg tror heller ikke denne lille øya vil bli "oppslukt eller ødelagt" av masseturisme. Siden den kun ligger en liten svipptur med båt fra Kalymnos, er nok flesteparten som kommer til Telendos på dagsturer, eller for 2-3 dager. Jeg håper og tror at Telendos fortsatt vil være ei fredelig lita øy, for folk som søker ro og fred. Håper jeg får anledning til å besøke den selv   :)

There are no strangers, only friends we haven't met.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...