Logg inn med Facebook eller Google!

Byferie i Chania

Started by Morten, 02. Jul 11, 20:09:17

Previous topic - Next topic

Morten

"¦ Kanskje litt flaut, men nå er det faktisk 14d siden vi kom tilbake etter to fantastiske uker på Kreta og  Chania. Sånn går det når en til og med tar med seg PC på ferie laster opp mobilt bredbånd og kan være på nett hele døgnet hvis en ønsker det, men er det ferie det da"¦?  Den diskusjon tar vi senere.

Det ble i hvert fall ikke tid til noe reisebrev fra Kreta underveis"¦ Tiden gikk for fort.

I år ble det 14d byferie i Chania. Var litt spent på hvordan det skulle gå og bo midt i byen hele ferien. En ting å si om det - Topp!

Å få bo midt i sentrum med alle mulige fasiliteter rundt seg (som et tilårskommet par mener med fasiliteter) da inkludert det å kunne gå ut tidlig på morgenen og oppleve at byen våkner til liv. De siste nattgjestene har gått hjem og de som skal gjøre butikkene og cafe'ene klare for ny dag er på plass og gjør de siste forberedelsene før åpning.
Ta en  runde opp KALERGON   forbi  1821-Torget.




Der konditoriet åpner i 7-tiden på morgenen og de første gjestene sitter og inntar den første kaffen på torget. Kjenne lukta av nybakt.  Videre opp DASKALOGIANNI og bort TSOUDERON .

Gjennom markedshallen Agoraen med alle sine forskjellige lukter. Videre bort til  HALIDON. Ned til havna



Gjennom "Knivgata"  SIFAKA  og hjem igjen.
Så en god frokost før vi sykler gjennom hele havna og ut til stranda ved Nea Chora.

Å kunne ligge der hele dagen. Bade, sole seg, lese en god bok, spise lunsj på favoritt tavernaen, lære litt gresk, høre litt om gresk kultur, få oppleve både bryllups middag og 40-dags sørgehøytidlighet på den lokale tavernaen.



For så på ettermiddagen sykle tilbake igjen gjennom havna.

Forbi jentungen med en selvsigende " kjempeslange" rundt halsen, som du kan fotograferes sammen med. Og mannen som spiller den samme melodien på trekkspillet sitt "Never On Sunday" hver eneste dag.  

Ser på fiskerne i havna med sine  kjempestenger som prøver å ta storfisken, hvor den nå er.

Vi hilser på de kjente og ukjente "innkasterne" i havna som  har begynt arbeidsdagen. De vil jo selvsagt ha besøk og vi tar gjerne en ettermiddags kaffe / øl hos en av dem før vi fortsetter sykkelturen hjem. En liten siesta før byen igjen skal inntas.  Hva kan så kvelden i Chania by på?

Det har kommet opp nye utesteder hver gang vi har vært her de siste årene.

Skoufos & Oinos er en liten , men fin restaurant nederst i Kalergon . Kjent fra Tripadvisor. Vel verdt et besøk



Rett ved siden av ligger  Cafe Kriti som alltid må besøkes. Der spilles det Lyriaki og danses hver eneste kveld. Ikke bestandig så mye folk, men de som jobber der er alltid på plass og serverer små meze med diverse drikke.



På kveldstid.



Rett ved siden av der igjen har det siste året kommet opp en uteplass BarRaki. En tom plass ble steinlagt og serveringslokale bygget om og vips så har du en plass som er stappefull av Grekere hver eneste kveld. Alt utendørs. Der serveres det Meze og Raki, eller Tsikoudia kaller vi det på Kreta. Her heter det ikke Raki"¦.



Det greske med å gå ut på kvelden for å spise og ha det gøy er noe mange av oss kunne lært litt av, men da må en selvsagt ha en plass å gå til"¦ Ikke alle småplasser her  oppe i nord har det.


Ellers så har vi  jo "Skinngata" - SKRYDLOF  med alle sine turistbutikker som er åpne til nærmere 10-11 på kvelden.  Er du interessert i Gresk musikk og DVD så har musikkforretningen i enden av Skinngata stort utvalg.  HALIDON og ZAMBELIOU og KONDILAKI er også "turist gater" med stort utvalg i butikker og restauranter.
Alle butikkene rundt i byen er åpne til kl. 21 (Tir + To + Fre).

 I nabolaget har det siste året kommet opp et stort bygg hvor det nå jobbes på spreng for å få ferdigstilt Bar / Restauranter i første etasje. Det males, støypes, pusses osv alt i ett. 10 personer går om hverandre for å få dette ferdig.




Etter et nydelig måltid ute er en mulighet å sette seg ned i havna for å "se på livet". En utrolig stor folkemengde promenerer frem og tilbake i havna før og etter  solnedgang.
Det er like mange Grekere som turister som er ute og promenerer.



Vi har etter hvert forstått det å spise "Norsk" - (en stor porsjon med middag)  er alt for mye og der igjen  ødeleggende for resten av kvelden . Nå går det for det meste i forskjellige forretter, varme som kalde og salater. Meze.  Nydelig mat. Det er jo det grekerne også spiser.
 Du ser ikke mange Grekere som spiser store porsjoner med Kylling Ala Creme  osv.


Fruen  la en kveld frem en "Sosiologisk undersøkelse".  Hvis du sitter innerst i havna og føler med på livet der, så promenerer de fleste damene i høyhælte sko. Da mener jeg høyhælte. Det er utrolig at de klarer å gå. Hvis vi går lenger utover havna i retning Hotel Porto Venetziano, der promenerer de fleste damene i flate sko.  "¦Så får hver enkelt lage sin egen konklusjon"¦..


Det store keramikk utsalget ved Janitsjar Moskeen er flyttet og den gamle kafe'en inntil er jevnet med jorden. Tilbake står en stor  tom plass som nå brukes til blant annet konserter  på kveldene.
Den olympiske ild var visstnok på visitt en kveld. Kanskje den skal til London? Da var det musikk og taler.



Nå skal det sies at vi sitter ikke i havna hver kveld da.

En kveld kjørte vi sammens med et vennepar opp til Veni zelous  Grave og inn til "Kafe' Ugla" "¦ KOU KOU VAGIA. for en utsikt"¦. Hele Chania under våre føtter. Bare så synd det blåste for mye til å være ute på verandaen.  Måtte gå ned et hakk for å ta bilder. Dit skal vi igjen. En annen grunn til å besøke Kafe Ugla er de store og nydelige kakene og dessertene.

LINK:  http://www.chania-citizen-guide.gr/1-6107_listing_cafe-crepes_koukouvagia-music-cafe.html



Postkort



Vi måtte jo også ta en tur til Stavros stranda på Akrotiri en dag, Zorbas stranda. Kjempefin badestrand med en liten Kantina. Likedan Marathi der er det også kjempefin strand.
Etter en tur til Marathi kan en gjøre om Souda bukta hjem igjen. Da ser en også over til Cruicebåt havna og den militære delen av Souda bukta.




En dag var målet å finne igjen ruten vi kjørte i fjor vinter for å komme til toppen av Psiloritis.  Mange ruter er beskrevet og som fører til toppen av Psiloritis. Men etter min mening en av de beste er ikke så godt kjent. Kjører opp til Livadia , rett etter den flotte kunstgressbanen tar du av til høyre og følger en skiltet asfaltvei helt frem en god mil.



Bilde over ruten



Ikke så god sikt denne dagen så det ble ikke noe tur oppover



Et annet sted som jeg anbefaler i samme region er Enagron i Axos.
Et utrolig fint hotell som driver med Agro-turisme.  

http://www.enagron.gr/default.aspx

To uker ferie går utrolig fort. En rekker jo ikke på alt en har tenkt å gjøre før en drar ned. Men hva gjør vel det, en har da forhåpentligvis flere år fremover til og utforske sitt ferieparadis.


Økonomisk krise i Hellas tror jeg ikke var oppe til diskusjon en eneste gang. Noen av dem vi kjenner best i Chania er fiskere. Det var lite fisk i havet akkurat nå. Så båtene lå i land noen uker. Men livet gikk videre. Ingen klaget. De driver også en taverna i havna, Vasiliko som jeg måtte innom enten på morgenen eller på kvelden.  Ta en kaffe eller Mythos. Spise  den gode Stifado'en eller litt Meze.
Det håper jeg å få gjøre mange år fremover.
Chania  sett fra Fortezza



Ellers er Torsdags markedet i AKTI KANARI gaten mot Nea Hora og Lørdags markedet i MINOOS gaten et must for Chania besøkende mener jeg. Det å gå der tidlig på morgenen og oppleve det store utvalget av frukt og grønnsaker ,  fisk og klær. Å kjøpe seg 10kg appelsiner til 2,5 Euro for da å kunne lage sin egen Juice hele uka"¦ kan det bli bedre.



Innom den lokale slakteren å kjøpe seg en skikkelig Biffteki og litt bacon. Da mener jeg bacon , ikke noe hvitt som flyter med vann under stekingen.
Tenk å kunne bruke "klesnora" til dette"¦.





Da er det bare å glede seg til neste tur til ferieparadiset"¦"¦.

Jeg har glemt dette med å sette inn bilder, får unnskylde. Bildene ble for store.
Κρήτη στην καρδιά μου.

kaka

Slikt blir jeg i godt humør av å se og lese, Morten.
Takk for en flott \"tur\" med dere!
KariK

Anita

Herlig lesestoff for en som skal nedover til Chania i slutten av august og nydelige bilder  :grin:

Slik som sommeren har vært her i Sør Norge til nå... gjør at vi gleder oss enda mer til å komme oss nedover til Kreta igjen. Det er noe spesielt med den øya som tiltalte oss og det blir nok flere besøk i årene som kommer.

Kom gjerne med mer ...

mvh
Anita
med sunn galskap og dårlig hukommelse blir livet en fantastisk reise

Ninette

Tusen takk for en herlig hilsen fra Chania :-) Jeg kjenner jeg varm i hjertet når jeg leser dette - Kjenner så godt igjen de stedene du beskriver så flott :-)

Kafe Kriti, dit bruker jeg også gå ... Kalles også Kafe Lykaria. Jeg var der sist gang i mai :-) Artig sted som absolutt er verd et besøk!

Takk igjen, dette var et flott reisebrev :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Tjorven

Flott reiseskildring og bilder, Morten  :D  Det skinner tydelig igjennom at dere er veldig glade i Chania og området rundt! Koselig å være med dere på tur.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Turid

Tusen takk for et herlig leserbrev i ord og bilder :)
Det er etter regn at fuglene synger!

Athina

Flotte og fristende bilder og interessant skildring av 14 dagers byferie i Chania :smile:  :smile:  :smile:  
Gjett om jeg fikk lyst på en tur dit...
Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over.

filhellener

Veldig koselig reisebrev og f i n e bilder, Morten  :grin:
Jeg er også  blitt glad i Chania, hadde ikke vært der mer en en gang tidligere, i 2007.
I vår var vi i Chania et par dager både før og etter opphold på Sydkysten :grin:
Denne gangen vandret vi ganske mye rundt omkring og oppdaget mye mer av byen, bl a var vi på lørdagsmarkedet :grin:
Akkurat n å oppdaget jeg at det har kommet en egen tråd om markedet  :grin:
Kari

Diddi

Så flotte bilder og fortelling :grin: Følte nesten jeg var med dere!! Kjenner godt igjen det med mye mat og fulle mager :lol: ...blir bare til at man vil stupe trøtt og overmett i seng :lol:
Å undre seg er begynnelsen til større innsikt:)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...