Logg inn med Facebook eller Google!

Chips til alle måltider?

Started by Mokkimokki, 06. May 11, 20:30:50

Previous topic - Next topic

Mokkimokki

Jeg blir like overrasket hver gang over hvor mye som serveres med chips her nede i Hellas, er det er turistgreie eller spiser grekerne virkelig chips til alt? Er til og med chips på frokostbuffene her på Rhodos?

(Er så mett at jeg holder på å rulle etter alle de gode kakene jeg har trøska i meg i dag ;))

marjana

Det er dessverre sånn at grekerne også serverer chips fritert i billig palmeolje, og annen usunn frityrolje, til alle måltider på tavernaer og souvlakisjapper. Ikke bare en turistting, men har også begynt å bli en vane i hjemmet, dessverre.
Derfor har også grekerne begynt å bli svært overvektige, på tross av den gamle middelhavsdietten, som var så god mot hjertet, og mot fedme.

En gresk venninne var ganske bevisst på å ikke lage chips hjemme, men være sunn i matlagingen. De spiste nok gyros med pita og chips, og alt tilbehør, når de var ute, så å lage sunn mat hjemme var viktig. Men det er alltid hvitt brød til gresk mat...

Venninnen min lager mat fra bunnen av: Fylte grønnsaker med ris bakt i ovn, horta/spinatpai laget på grovt maismel servert med youghurt. Potetsalat på kokte poteter, grønne oliven, kapers, løk olivenolje/eddikdressing.
Fisk de fisker selv på grillen. En del kjøttdeig, som er litt dyrt, blir til moussaka, keftedes, eller kjøttboller i forskjellige sauser. Mye grønnsaker, både i salater, kokte, og også syltede.
Linser og bønner i mange former i stedet for chips.
Fava er en eldgammel rett i Midt-Østen, lenge før antikken, som er en proteinbombe, og dessuten smaker veldig godt!

Det egentlige greske kjøkkenet var veldig sunt, men nå har de gått i fast-food-fella, sånn som vi.
Glika i zoi

Bestemor

Chips på frokostbuffeter? Gresk frokost er da svart kaffe og røyk? Ellers synes jeg man får BÅDE chips og ris, så da er det jo bare å la chipsen ligge igjen...

Admirala

Hvis man bestiller en hovedrett og ikke vil ha chips, er det som regel ok å be om å få (bare) ris isteden.
Eller bestille mange småretter istedet for hovedrett, dvs spise mezedes, og da blir måltidet mye mer spennende også.

Ellers er det ganske vanlig at grekerne spiser kake til frokost:
http://godgreskmat.wordpress.com/2011/05/06/keik-me-stafides/
 :brushteeth:  :brushteeth:
What is beautiful is good and who is good will soon be beautiful. (Sappho)

http://www.visitnafplio.net
http://godgreskmat.wordpress.com

Greece-Traveller

Youghurt med honning må jeg ha til frokosten !
Lykken er ikke en stasjon du kommer til; det er en måte å reise på

marjana

Kaffe og røyk er vel en vanlig gresk frokost. Men når man jobber for eksempel fra syv om morgenen til seks-åtte om kvelden, så er det to varme måltider per dag. En varm lunsj, og middag når sola går ned.

Chipsen har blitt til safe garnityr, og det drøyer maten, for når folk kjøper lammekoteletter på en taverna, er det gjerne per kilo, og så får man det fra grillen, med noen sitronbåter. Da bør man supplere med å bestille tzatziki, tomatsalat, og fasolada.

En venn ba høflig på gresk til kjøkkenet om de kunne snu den ovsbakte gtytematen hans, som de hadde kastet en stor neve chips oppå. Han ville ikke ha chips, men se maten.
Glika i zoi

Frappe

Chips då antar jag att ni menar friterad potatis? stämmer det för man äter mest friterad potatis eller potatis i ugn, kokt potatis äter man bara om man är magsjuk......

Camilla

Tjorven

Quote from: \"Frappe\".... kokt potatis äter man bara om man är magsjuk......

Camilla

Hææ??  ;)  Må si jeg foretrekker kokte poteter (helst ovnsbakt) og jeg syns det har utvikla seg i \"riktig\" retning de siste årene. Man har iallfall valgmuligheter mellom chips og ris de fleste steder.
Men kaker til frokost, usj, (ellers også, for den del) DET holder jeg meg langt unna. Men det hender man får kake \"på huset\" etter middagen... Da må jeg ta en bitteliten smakebit, for høflighets skyld.
There are no strangers, only friends we haven't met.

Heidrun

Personlig i og med at det kun er meg på turene alene. Ja da blir det Gyro i Pita flere ganger om dagen. På den måten holde kostnadene nede. Men en frokost må jeg ha. Og da blir det ofte Øl og Engelsk frokost
Yamas til livet og til

Anders


Heidrun

Synes det å finne seg en liten taverna eller kafe en grytidlig morgen ved 6-7 tiden er som medisin for sjelen . blir da sittende der og prate og drikke en Mythos eller tre med innehaveren frem til frokosten blir servert
Yamas til livet og til

Anders

såpass... tror min sjel trivs best med kaffe og juice :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...