Logg inn med Facebook eller Google!

\"Drasse\" på laptop?

Started by Anders, 01. Apr 11, 20:19:22

Previous topic - Next topic

Anders

Får litt abstinens bare ved tanken på å være nettløs i mer enn noen timer... vurderte en stund å kjøpe meg en iPad men penger er jo også et poeng desverre...  har en ganske slank og lettvekts-laptop som jeg lurer på å ta med på tur. Noen som har gjort det før? Min vertinne lover meg gratis nett hele tiden, og skulle tro denne lille kassen min er istand til å plukke det opp?
Har null erfaring med slikt. Holder det liksom å slå på maskinen og så finner den tilgjengelige nett selv? Eller må jeg til med en hel masse innstillinger og denslags? Den finner jo det trådløse her i huset... mener at jeg la alle innstillinger inn i routeren...
Men hvordan er det rent praktisk? For mye sol-refleks til at den kan brukes utendørs? For tung og uhamslig å dra med seg? For attraktiv for andre?
Litt av poenget er jo tilgjengeligheten på nettet... og kanskje det at man dele ting der og da.

IngeS

Quote from: \"Anders\"Får litt abstinens bare ved tanken på å være nettløs i mer enn noen timer... vurderte en stund å kjøpe meg en iPad men penger er jo også et poeng desverre...  har en ganske slank og lettvekts-laptop som jeg lurer på å ta med på tur. Noen som har gjort det før? Min vertinne lover meg gratis nett hele tiden, og skulle tro denne lille kassen min er istand til å plukke det opp?
Har null erfaring med slikt. Holder det liksom å slå på maskinen og så finner den tilgjengelige nett selv? Eller må jeg til med en hel masse innstillinger og denslags? Den finner jo det trådløse her i huset... mener at jeg la alle innstillinger inn i routeren...
Men hvordan er det rent praktisk? For mye sol-refleks til at den kan brukes utendørs? For tung og uhamslig å dra med seg? For attraktiv for andre?
Litt av poenget er jo tilgjengeligheten på nettet... og kanskje det at man dele ting der og da.
Du sier ikke hvilket systemprogram du har, men alt fra XP og opp finner lokale nettverk. Vista er god på det. Mange steder finner du åpne nettverk, men om vertinnen har et sikret så må du få nøkkelen til det hos henne
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ninette

Hei! Jeg har alltid laptop med når jeg er ute og reiser. Ja, det er jo litt ekstra vekt, men utrolig praktisk i forhold til å være avhengig av det som ofte er dårlige maskiner på hoteller o.l.

Det fungerer dårlig, i alle fall på min maskin, å sitte ute i solen å jobbe med laptop\'en. Til det blir det for mye refleks i skjermen. Men det er sjelde noe problem, om dagene er jeg stort sett opptatt med andre aktiviteter.

Og som Inge sier er det sjelden noe problem å koble seg på. Du får gjerne oppgitt sikkerhetskode på hotellet/kafeen der du skal på nett, og når du har registrert den, er du inne. Det finnes noen mer kompliserte systemer for pålogging, for eksempel på flyplassen i Athen, men det er heldigvis sjelden.

Lykke til!
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Kristian

Jeg har gjort det noen år.

Har hatt med utskrifter av dokumenter, skifter etc for å registrere i forb. med sleksforskn.

De første åra innom internettkafeer for å sjekke.

De par siste åra trådløst.

På kaia på Antiparos og Finikas+div. på Naxos er det trådløst.

Tendenser til skifte av koder, me4n stort sett kontakt, selv om det innimellom er sakte.

Hadde i sin tid min verste (og dyreste) opplevelse på Amorgos i Katapola - 28.8 kb modem og 5 minutter for å få opp valgresultater fra norsk valg.

Nesten like ille som da jeg sendte \"mail\" fra Tyrkia. 1/2 time før hele systemet \"krasjet\". Hvor mailen ble av - tja, hvem vet - Mars eller noe sånt. Ingen har vedgått å ha mottatt den.

 :pottytrain1:
Kristian/Planer er til for å utsettes

Anders

Takker for svar. Ser ut som et brukbart alternativ. Vil jo ha kontakt med verden... :-)
Og det med slektsforskning var veldig interressant, Kristian...

Tjorven

Min første tanke: puh, er glad jeg slipper å tenke på sånt i ferien  ;)  Spesielt etter å ha vært vitne til alt kluss og strev og irritasjon osv som Torill hadde i Parga. Nettforbindelsen hoppa inn og ut til stadighet (dette etter at hun endelig kom seg på nett, kort og koder trengtes her og der osv) se reiseskildringa mi fra Parga  ;)

Men jeg husker at Gro hadde med seg laptop til Antiparos, og fikk kobla seg på både på en taverna ved der vi bodde, og hos Yannis, så vidt jeg husker. Det gikk problemfritt  :)

Og du som reiser så lett -med kun liten sekk- klarer sikkert vekta med en laptop i tillegg   :pottytrain1:
There are no strangers, only friends we haven't met.

xristina

Jeg har en liten jeg har brukt å ha med, og det har vært veldig greit! Solbriller og skygge, så funker det ute også.
I år tar jeg med iPaden! Glimrende dings! :-)

Thera

Jeg har med min data når jeg skal være borte en god stund. Den kobler seg automatisk på tilgjengelig nett. Veldig kjekt! :)
..Don`t dream your life, live your dreams..

operafantomet

Jeg er også passe dataavhengig. Har ikke med bærbar på korte turer, men på lengre turer er det gull. Som Theras kopler min seg opp til nærmeste åpne trådløse nett (som det er endel av i disse dager, i tillegg har mange caféer nett du kan bruke om du spør etter passordet.

To ulemper er: ja, funker dårlig i solen (at ikke noen har funnet opp en laptopsolskjerm for oss avhengige sjeler! Haha!), og 2. jeg misliker å ha verdisaker å ta hensyn til.

Men utover dette er det praktisk å ha alt av mail, bilder og nettilgang tilgjengelig om/når jeg måtte trenge det. Det betyr ikke at jeg bruker dataen hver dag, for det er deilig å ha datafri og gjøre noe helt annet. Men i akutte situasjoner kan én bruk være verdt hele \"drassingen\".

Når det er sagt, så frister iPad vedlig, i forhold til vekten. Synes ikke de er så gode å skrive på, men de veier jo mindre enn en pocketbok...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

stein

Hei Anders. Da vi seilte rundt i Kykladene i fjor høst, virket det som alle tavernaer og barer hadde trådløst nettverk. For meg holdt det å surfe med mobilen. Som du sikkert har lagt merke til skriver ikke jeg så lange innlegg feks på Hellasforum og da gikk det helt greit. Facebook, VG osv, ok med mobil. Tror jeg godt kan tenke meg å aldri ha med PC. Liksom noe som skal passes på det også. Nei for meg blir det mobil, og nyervervet GoPro-kamera.
Navigare necesse est, vivere non est necesse

Haakon

Svaret er iPad..... Den har jeg med, masssssse batteri, veier lite og er strålende i solskinn. Heller ingen problemer med sandkorn i tastaturet..
Alternativt en liten MaxBook Air 11", veier nesten like lite som iPad.

Men; kan noen gi meg gode tips om loakalt SIM-kort så jeg kan være på nettet utenfor WiFi-dekning?

Hellasfrelst

Beklager at jeg blander meg inn i det gode selskap :-X
Men når jeg leser dette så er jeg glad jeg bestandig har data-fri ferie.
Når jeg er i Hellas så har jeg ikke tid til annet enn å bare NYTE at jeg er der.
Jeg har bestandig humra litt over de som sitter med nesa i lap-topen på balkongen
i stedet for å nyte utsikten. ;)

Nå får jeg vel på pukkelen.....
i zoi ine tora - livet er nå

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...