Logg inn med Facebook eller Google!

Brukbar løype?

Started by Anders, 28. Jun 10, 22:44:49

Previous topic - Next topic

Anders

I september drar vi på vår første tur til Dodekanesene, og her leses og drømmes og planlegges ørlite...
Vi ankommer Patmos natt til en tirsdag, tenker å bli der til fredag/lørdag, så over til Lipsi for en natt eller to, deretter Leros før Kalymnos gir oss fergeforbindelse over til \"hytten\" Naxos.
Det jeg tenker litt på er at man lett kan bli litt vorliebet i en av øyene og ikke komme seg videre som tenkt. Og siden vi ikke aner noe om det som møter oss eller som vi eventuellt går glipp av, så spør jeg etter en slags besøks-\"rangering\" her... hvis Patmos fanger aldeles, er det da best å stå over Lipsi, eller har Leros så mye å by på at vi får klare oss med en natt på Kalymnos?
Vet at her er mange erfarne farere i dette området. Noen synspunkter/vurderinger?

bengalow

Jepp, erfaren och har synspunkter...
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders


bengalow

Leros är värd många dagar. Den har en atmosfär, som jag inte upplevt, att de andra öarna i norra Dodekaneserna har. Patmos är charmig, OK, Kalymnos är ett eldorado för grekfans. Det finns många, alltför många turister där, åtminstone i de delar jag besökt. Men charmigt ändå.
 
Undvik huvudstaden på Leros, en fantastiskt tråkig, italiensk stad, utan liv.

Jag tror ni kommer att få en fantastisk upplevelse genom er planläggning. Gå inte på för många råd, det ger er bara förväntningar, som kanske aldrig kommer att upplevas, men det behöver jag inte säga till dig Anders. Du vet hur man skall ta sig fram och lyckas finna det man vill i Grekland!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

Anders

Det blir en ny \"tre-uker-og-tre-dager\"-tur, men vi har mindre enn to uker på disse øyene.

Anders

Jamen så kom med dem da, mann! :-)
Burde vi dratt til Kroatia i stedet???

filhellener

M å du være så lenge på \"hytta\" denne gangen.... ;-)

Det er mange perler i Dodekaneserne, Anders :-)

Lipsi er en av dem, Patmos og, men om du ikke vil redusere litt på Naxos,  ville j e g kuttet ned litt på Kalymnos, e v t Patmos til fordel for Lipsi :-) - det er så god stemning og livlig der til at øya er så lita :-)

Ellers er jeg helt enig med Bengalow i at Leros er helt spesiell og fortjener tid :-)
- men at Lakki likevel ikke er verdt et besøk!

Valgets kval, Anders, det skal ikke være enkelt :-)
Kari

polyanna

Himmel, dere har uendeligheter å ta av - vel unt - dodokanesene er blant mine favorittøyer- Lipsi har jeg bare lest om, noen elsker øya, andre synes den er et høl. Men dit skal jeg en gang, skal være fredelig og hyggelig der.

Kalymnos er i mine øyne verd noen dager, juni og septmeber der er perfekt - ikke overbefolket, men passe befolket av spreke, hyggelige grekere og turister fra ulike land. Små og koselige barer, tavernaer (ikke mange veikryss i Myrties/Massouri), bo hos eks. Babis med utsikt mot havet og Telendos. Ikke mye stash på Kalymnos, ujålete øy.

Dere får det sikkert herlig, uansett.

Sjøløve

Quote from: \"filhellener\"M å du være så lenge på \"hytta\" denne gangen.... ;-)


Jeg støtter faktisk denne, jeg, Anders  :cyclopsani:  :cyclopsani:

Forstår jeg deg sånn at dere har 3 uker og 3 dager til rådighet, planlegger knappe 2 av ukene i Dodekanesene og resten på Naxos ?  (Du har jo allerede vært 2 ganger på sistnevnte øy i år, hm......)

Jeg har ikke allverdens kjennskap til øygruppen Dodekanesene, nettopp derfor ville jeg tilbragt hele ferien her.  I mine øyne fortjener Kalymnos utvilsomt mer enn enn natt eller to......
Sammen med lille Telendos rett over sundet er den bare et must.
Ta en av båtene over i kveldinga mens sola kaster sine siste stråler over Kalymnos før den daler ned bak Telendos, spis godt på en av tavernaene mens fullmånen dukker fram bak Kalymnos\' fjell, og ta båten tilbake ved midnatt i svart fløyelsmørke akkompagnert av trolsk musikk


Eller spis grilla sverdfisk på stranda i Panteli på Leros etter å ha besøkt borgen på toppen med flott utsikt ut over det hele




eller bare sitt på balkongen med noe godt i glasset og nyt solnedgangen (for dere bare må jo bo med havutsikt på Kalymnos............)



...og så videre og så videre..

Nei, nå må jeg visst stoppe før jeg blir helt henført - blir nesten fristet til å droppe Kykladene til høsten til fordel for Dodekanesene...........  Patmos og Lipsi frister jo veldig  :cheers:  :cheers:

Skjønner jo at du er litt Ole Brumm og vil ha ja takk begge deler - men skulle jeg først til Dodekanesene hadde jeg nok spredd alle 3 ukene der.  Vet jo ikke om flyruten er spikret enda, men hva med å avslutte på Kos og fly hjem derfra ?
Livet må leves forfra, men kan kun forståes bagfra.

Søren Kierkegaard

Anders

Jo, vi skulle gjerne vært tre uker der i Dodekanesene, men vi skal møte norske venner på Naxos, og den søndagsruten er den eneste \"vettuge\" forbindelsen eg har funnet fra Kalymnos til Naxos. Vi får en overnatting i Athen på veien ned, og to på vei hjem igjen, så det blir litt hopp og sprett :-)
Men Telendos har eg blinket meg ut som et mål for en perfekt aften :-)
Og det er nok sikkert ikke lett å \"velge vekk\" den ene øyen til fordel for den andre, det tenkte eg meg vel før eg stillte spørsmålet :-)
Og beklager til Bengan, hvis du oppfattet meg som litt flåsete lengre oppi tråden. Det første innlegget ditt kom dobbelt og så skrev vi visst samtidig :-)

kaka

(Nå ble jeg helt satt ut av filhelleneres fantastiske fristeler, så da blir et lite \"sukk\", - off topic her)
Lykke til med planene, Anders og følge! Dette må jo bli bra!
KariK

Anders

Nå ser det vitterligen ut som om det er fergerutene som bestemmer reiseruten... er det virkelig så få forbindelser mellom Patmos og Lipsi???
Sistnevnte har ramlet helt ut av skjemaet nå. Gidder ikke stå på kaien klokken tre en lørdags morgen for en liten halvtimes fergereise...
Så får Leros/Kalymnos desto mer :-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...