Logg inn med Facebook eller Google!

Ønsker tips om kjøp av videokamera

Started by Ninette, 06. Feb 10, 17:06:24

Previous topic - Next topic

Ninette

Jeg ønsker meg et lite håndholdt videokamera i prisklassen 2.000 - 4.000 kroner.

Kameraet må helst støtte 720p oppløsning (HD). Det er også fint om det har HDMI-utgang, men det er ikke noe \"must\". (Nå høres det ut som om jeg har ordentlig peiling på dette, men det har jeg altså ikke :-) ) Jeg tenker å bruke kameraet først og fremst utendørs, både under gode og dårlige lysforhold.

Jeg vil sette stor pris om dere som vet litt om dette, kan gi meg tips om gode kjøp. Jeg reiser til Svalbard om en ukes tid, og har tenkt å handle der, hvis jeg finner det rette kameraet. Der er det jo litt billigere enn her på fastlandet.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

IngeS

Quote from: \"Ninette\"Jeg ønsker meg et lite håndholdt videokamera i prisklassen 2.000 - 4.000 kroner.

Kameraet må helst støtte 720p oppløsning (HD). Det er også fint om det har HDMI-utgang, men det er ikke noe \"must\". (Nå høres det ut som om jeg har ordentlig peiling på dette, men det har jeg altså ikke :-) ) Jeg tenker å bruke kameraet først og fremst utendørs, både under gode og dårlige lysforhold.

Jeg vil sette stor pris om dere som vet litt om dette, kan gi meg tips om gode kjøp. Jeg reiser til Svalbard om en ukes tid, og har tenkt å handle der, hvis jeg finner det rette kameraet. Der er det jo litt billigere enn her på fastlandet.

Anbefaler deg å ringe opp og høre hva de har. Da får du også anbefaling om kamera
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ole

Her er noen tester:
http://www.teknofil.no/wip4/review/test_videokameraer_hd_alle_penga/d.epl?id=34871
http://www.klikk.no/teknologi/lydogbilde/article435024.ece

Det fins sikkert nyere tester et sted, men det var dette jeg fant i farta.
Vær obs på at det stadig kommer nye modeller. Husker jeg ikke helt feil, så skulle Sony komme med en rekke nye kameraer i disse dager.

Her er en tråd fra www.diskusjon.no der noen stiller omtrent det samme spørsmålet som deg: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1120343

Ninette

Quote from: \"IngeS\"Anbefaler deg å ringe opp og høre hva de har. Da får du også anbefaling om kamera

Det var en god ide, Inge, det skal jeg gjøre :-) Likefullt ønsker jeg tips fra dere om et godt kamera. Det er viktigere at jeg blir fornøyd med kjøpet, enn at jeg sparer momsen.

Et annet poeng jeg glemte å ta med, er vekten på kameraet. Jeg skal ha det med på ferie/fotturer, og da bør det være relativt lett.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ninette

Takk, Ole! Jeg skal lese testene du har lagt ut lenker til.

Hva slags kamera har du, forresten? Er du fornøyd med det?
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Ole

Kameraet mitt er et Sony DCR HC40E som snart er 6 år gammelt. Det er et bra kamera som kostet 8000,- da det var nytt, men det er selvsagt en smule umoderne nå (bruker mini DV-kassetter). En fordel med dette kameraet er touch-skjerm. Det er mye enklere å trykke på \"knappene\" på skjermen enn på selve kamera. Skulle jeg hatt nytt kamera i dag, hadde dette vært et must.

Anders

Kan ikke/vil ikke gi noe spesielt tips til type/merke, bare be om at du deler med oss :-)
Få med noe som dekker mikrofonen? Ikke uten grunn at de står med sånne digre ullsokker på TV... vindsus som dreper all lyd er irriterende!
Sjøl har eg en knapp som skifter mellom \"avansert\" og \"idiotsikkert\"... skulle ønske den kunne låses i sistnevnte! Alt annet enn \"pek-og-klikk\" blir for avansert for meg.
Men lykke til med valget, og håper på mange spennende og levende øyeblikk her på forumet :-)

Ninette

Takk for gode råd, gutter!

Jeg er helt amatør på dette området, og tar nok for gitt at en del ting er helt uproblematisk. Skjønner etterhvert som jeg leser tester at denne manglende forståelsen kan føre til en del irritasjon.

Mangel på optisk zoom, brukervennlig meny, innebygget lys, mikrofon, bildestabilisator.... Jeg tror kanskje jeg må legge mer penger i potten.

Men jeg skal holde dere oppdatert :-) Og når den tid kommer, skal jeg også dele filmsnuttene med dere :-)
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

IngeS

Quote from: \"Ninette\"Takk for gode råd, gutter!

Jeg er helt amatør på dette området, og tar nok for gitt at en del ting er helt uproblematisk. Skjønner etterhvert som jeg leser tester at denne manglende forståelsen kan føre til en del irritasjon.

Mangel på optisk zoom, brukervennlig meny, innebygget lys, mikrofon, bildestabilisator.... Jeg tror kanskje jeg må legge mer penger i potten.

Men jeg skal holde dere oppdatert :-) Og når den tid kommer, skal jeg også dele filmsnuttene med dere :-)

Og så må du komme til Samos og filme den fantastiske naturen
Athen, Pireus, Samos, Ikaria, Patmos, Marathi, Lipsi, Kalymnos, Telendos, Fourni, Leros..........    www.pithagorio.net

Ninette

Når jeg skal på ryggsekktur i Hellas, hadde det vært kjekt med et superlett kamera.

Creative Vado HD er bare 100 gram - og det er veldig billig. Det koster jo ikke mer enn en kveld på byen (og slike sysler driver jo ikke jeg med lenger.... )

Er det penger rett ut av vinduet å starte med et slikt kamera, tror dere? Det vil i så fall gi med råd til å avansere i pris og funksjonalitet etterhvert som jeg høster erfaring - og ikke minst ser om kameraet blir brukt.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Anders

Fikk et godt råd angående videokameraer en gang... for hver tusenlapp ekstra får du to igjen!
Ikke kjøp billigst, men du behøver ikke kjøpe dyrest heller. Du skal vel ikke filme for Dagsrevyen?

Ninette

Nei, jeg skal ikke filme for Dagsrevyen, ikke i første omgang i alle fall :-)

Kodak Zi8 er et annet lommekamera, det beste som er på markedet, hevdes på lydogbilde.no

Og jeg forsker videre .....
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...