Logg inn med Facebook eller Google!

Info om Lefkas

Started by svaan, 03. Mar 07, 13:16:22

Previous topic - Next topic

svaan

[align=center][/align]
Øens nordspids ligger tæt ved fastlandet og en bro forbinder den med moderlandet. Navnet Lefkas stammer fra de hvide (på græsk \"lefkos\") klipper, der fra øens sydspids falder stejlt ned mod havet. Øen er kendt for sin skønhed, men selv om turismen på Lefkas har mere end 20 år bag sig, så er den græske charme intakt Onassis og Kennedy Lefkas fik sin plads på turistkortene via skibsrederen Aristoteles Onassis, selv om det formentlig ikke var hans hensigt. I 1960\'erne førte han sin nye hustru, Jacqueline Kennedy, til sin private ø, Skorpios. En begivenhed, der fik den samlede verdenspresse til at flokkes så tæt ved øen som muligt. Det blev på Lefkas, som kun ligger et stenkast derfra. Derved opdagede mange Lefkas\' skønhed og muligheder, og besluttede sig for at vende tilbage på ferie. Turistliv på østkysten På østkysten er naturen frodig og turistlivet mere udviklet - selv om de store hotelkomplekser også her glimrer ved deres fravær. Længst mod nord ligger Lefkas by med nydelige, små huse i de smalle gyder. Talrige småkirker og den beskyttende havnepromenade forstærker charmen. Her leves det græske hverdagliv ubekymret side om side med turismen på gader, torve, caféer og taverner. Fra Lefkas by til turiststedet Nidri er kyststrækningen mere eller mindre ubebygget langs de små strande. Landskabet kan faktisk minde lidt om de nordiske skærgårde med små, grønne øer spredt ud over havet. Nidri, Perigiali, Ligia og Nikiana Nidri ligger ca. 17 km fra Lefkas by og er øens bedste turistområde. Her findes et stort udbud af restauranter, caféer, butikker, barer og forlystelser langs hovedgaden og omkring den lille havn. I og omkring Nidri er der flere småstrande med små rullesten, sand og mulighed for at dyrke alle former for vandsport. Du kan vælge mellem mange hoteller - både i Nidri og Perigiali lige uden for. Ligia ligger nogle kilometer fra Lefkas by. I byens udkant ligger den lille havn med vaskeægte fisketaverner lige ved havet. Sammenlignet med Nidri og Lefkas by er tempoet her meget roligere. Nikiana ligger mellem Lefkas by og Nidri, med dejlige strande og en roligere atmosfære. I juli og august kan der dog også være ret så livligt i området, men normalt leves livet stille og hyggeligt på Nikianas få taverner og caféer. På egen hånd Lefkas er en ø, der næsten kræver en knallert eller bil for at kunne opleves til fulde. Nogle af vestkystens vidunderlige strande kan nås med bus, men kørslen er sparsom og lidt tilfældig. Der kører heller ingen busser til de imponerende bjerge og mange af de pittoreske landsbyer, og tit lader selv vejene dertil noget tilbage at ønske. Her bliver turen til et rigtigt eventyr i uopdaget land. Husk at smage den lokale Timian Honning...

[align=center][/align]
At leve, er at rejse.

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...