16. May 24, 07:44:40


Logg inn med Facebook eller Google!

Øl

Started by bjorn, 28. Apr 09, 15:47:13

Previous topic - Next topic

bjorn

Denne tråden er splittet fra en annen tråd som gjaldt et direkte spørsmål om det finnes alkoholfritt øl på Kreta.

hva i alle dager skal en med alkoholfritt øl????
og spesielt i Hellas, der er det jo ingen grunn til å drikke alkoholfritt vil jeg tro, har ihvertfall aldri gjort det når eg har vore der. Til frokost drikk en kaffi, all anna drikke bør være øl , til nød en ouso eller tolv.

Heidrun

Jeg synes faktisk ordet Alkoholfritt ØL er et missbruk av ØLnavnet. Det kunne heller hete brus med ØLsmak.
Fydameg å kjøpe denne vederstyggelige drikk som kan lure en stakkar
Yamas til livet og til

Heidrun

Tenkte litt på dette ØLet man får i Chania som er brygget lokalt og fåes på enkelte tavernaer. Er det noen av dere som husker hva det heter :cheers:  :blackeye:  :drunken:
Yamas til livet og til

bjorn

Definisjon på øl:

Øl er en samlebetegnelse på alkoholholdige drikker brygget på korn. Øl er kjent fra oldtiden og det første ølet ble trolig brygget for mer enn seks tusen år siden.

Dermed finnes som sagt ikke alkoholfritt øl,

bjorn

Definisjon på øl:
Øl er en samlebetegnelse på alkoholholdige drikker brygget på korn. Øl er kjent fra oldtiden og det første ølet ble trolig brygget for mer enn seks tusen år siden.

Så det har ikke noe med oss,,gutta-boys  sin holdning  til dette. Enig med Heidrun der.

kaka

Quote from: \"Heidrun\"Jeg synes faktisk ordet Alkoholfritt ØL er et missbruk av ØLnavnet. Det kunne heller hete brus med ØLsmak.
Fydameg å kjøpe denne vederstyggelige drikk som kan lure en stakkar
Brus med ølsmak, det er min barndoms juledrikk, det! Solo med lagerøl.
Det var godt det. (Dere unge vet neppe hva lagerøl var, i Norge)
- Og naiv som jeg var, men mine barndomserfaring, spurte jeg etter lager første gang jeg var ute og reiste. Jeg skjønte fort at det er noe annet i utlandet!
- Noen av oss synes faktisk lettøl er VELDIG godt! Samme hva definisjonen på øl måtte være, - og så deilig å slippe å tenke på følgene, da!
KariK

operafantomet

Men husk at alkoholfritt øl ofte faktisk INNEHOLDER alkohol... I Norge er det tillatt med opptil 0,7% alkohol, innen EU 0.5%. Absolutt ikke mye, men de helt alkoholfrie typene opptrer vel stort sett i muslimske land.

I engelskspråklige land tror jeg man heller refererer til \"Low alcohol beer\", hvilket antyder at det er en viss alkoholprosent inne i bildet.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Moie

Quote from: \"bjorn\"Denne tråden er splittet fra en annen tråd som gjaldt et direkte spørsmål om det finnes alkoholfritt øl på Kreta.

hva i alle dager skal en med alkoholfritt øl????
og spesielt i Hellas, der er det jo ingen grunn til å drikke alkoholfritt vil jeg tro, har ihvertfall aldri gjort det når eg har vore der. Til frokost drikk en kaffi, all anna drikke bør være øl , til nød en ouso eller tolv.

Denne tråden er splittet fra en tråd jeg startet, så har lyst å svare.

Det har seg sånn at jeg nettopp har innrømmet for meg selv at jeg har ett alkoholproblem. Etter 10 år med depresjoner og \"trøst i flaska\" (i perioder) har jeg funnet ut at jeg ikke vil ende opp som de menneskene som sitter på harry pub\'r tidlg på en søndag for å unngå å bli edru. (Ikke det at jeg var nære, men jeg skjønte at det var der det kunne ende om jeg ikke gjorde noe med problemet.)
 
Reisen til Rethymnon ble bestilt før jeg så at jeg hadde ett problem, og jeg vil gjerne klare meg uten alkohol der nede. Og istede for å bare glede meg til ferien har jeg nå begynt å grue meg for at jeg kanskje sprekker.

Dette er en prosess jeg må igjennom for å få ett sunt forhold til alkohol igjen, og alkoholfritt \"øl\" gir meg i det minste ett minne om smaken av noe jeg savner.

brit

Jeg er full av beundring og respekt Moie for at du forteller oss dette! Tøft!

Jeg og min mann er total avhold og har det helt topp i Hellas uten alkohol. Men jeg innser at for en som har det problemet er det ikke det enkleste stedet å reise til.
Håper virkelig at de har lettøl eller alkoholfritt på Kreta.
Vi har forsøkt å si nei takk til Ouzo og div. andre ting \"on the house\", men de blir så fornærmet og lei seg at vi tar imot og lar det stå eller vanner blomster med det.

Kanskje noen som bor der nede kan finne det ut for deg!
Det må da være noen som vet?
Synd at du skal grue deg til en slik ferie!

Lykke til!

telma

Husker godt en enkel middag på en restaurant i Stavanger for noen år tilbake;
Jeg skulle hjem med fly samme kveld og med bil på Fornebu var alkoholholdig uaktuelt.
Mitt vertskap i Stavanger kjørte bil og det derfor uaktuelt med alkoholholdig der også.
Det ble bestilt 2 lettøl/alkoholfri øl med medfølgende forklaring til kelner:"du skjønner vi kjører bil begge to."

Jeg opplever i mange sammenhenger at hvis du ikke vil/kan drikke alkoholholdig må du ha en forklaring om årsak.Det burde vel strengt tatt ikke være slik - eller"¦"¦.

kaka

Til Moie: Du har vikrelig tatt tak i noe du opplever som et problem, når du forteller det så åpent. Dette står det respekt av!!
Jeg ønsker deg lykke til av hele mitt hjerte!! Og en veldig god ferie i Rethymnon, men mange flotte, alkoholfrie opplevelser.
KariK

bjorn

hei moie
eg har en ekstrajobb innen rusmiddeletaten i oslo, og jobber da tett opp mot alkoholikere. Etter at du har erkjennt at du har et problem med alkohol så bør du unngå situasjoner hvor du kommer i den rette settingen, og dermed få \"tenning\" til alkohol. Å drikke alkoholfritt øl vil eg nok ikke anbefale, du sier selv at du ,,,vil ha et minne om smaken,,,det er farlig,,bestem deg for å ha minst to år helt uten alkohol, så kan du planlegge drikkemønsteret ditt etter det.
Mitt råd til deg er altså å holde seg helt unna øl og øl-liknende drikker,
Lykke til

Siste innlegg i forumet

Re: Transport fra Athen lufthavn til Rafina
by Frynse | 03. May 24, 09:16:44
Det tar fort 30-45 minutter før du får bagasjen,...
Steingjerdene i Kykladene
by marjana | 29. Apr 24, 17:05:52
Her er en artikkel om de gamle steingjerdene i Kyk...
Re: Artikkel om buegangene i Ano Syros
by Kabi | 29. Apr 24, 10:27:08
Nok en gang har jeg ruslet gjennom Ano Syros buega...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....