Logg inn med Facebook eller Google!

Hva leser du?

Started by Thera, 13. Jan 09, 22:37:29

Previous topic - Next topic

kaka

Og jeg fikk postpakke med Pandelis Prevelakis`bok \"Englenes brød\", bestilt fra Antikvaren i Bergen.
Anbefalt av paparouna i annen tråd:
Quote from: \"paparouna\"Arti - fant litteratur som tema ikveld. Er lesehest og passer bestandig på å få kjøpt med meg landets forfattere i engelsk språkdrakt når jeg er utenlands. Tar lettere til meg kultur og lynne gjennom skjønnlitteratur enn faglitteratur.

Bøker jeg vil anbefale - spør på biblioteket, det de ikke har kan de skaffe fra andre bibliotek:

Austen Kark: Attic in Greece. Utg. 1995. - Handler om et britisk par som har kjøpt seg hus og skal renovere og flytte inn, og inntrykkene deres fra turer i omegn. Tror det var i Naphlion. Humoristisk.

Harry Mark Petrakis: Løven i mitt hjerte. - 1968.  Utflyttede grekere, patriarken sjøl prøver å bevare kulturen, mens barna er ute og snuser på alt det nye fremmede spennende. Masse humor!

Pandelis Prevelakis: Engelen ved brønnen. - 1972. Nydelig bok, ikke så humoristisk, men meget velskrevet. Tar deg bak turist-hellas og inn i de kanskje litt mørkere sidene av kulturen. Forfatteren har flere bøker på norsk.

Ikke så mye som oversettes til norsk nu for tida, av ei eller anna grunn. Synd.
Gleder meg til å lese den!
KariK

Maritza

\"Klokken i Makedonia\" er bare en herlig bok, som jeg har lest mange ganger, og som jeg egentlig aldri vil bli ferdig med. Det samme er boka \"kvinnen som kledte seg naken for sin elskede\" av Jan Wiese. Må bare leses flere ganger.
Men sist uke da jeg var på vinterferie hadde jeg med \"Hundehodet\" og en gammel bok av Pollestad \"Maten er halve føda\". Var jo rene greske kokeboka den, så jeg ble inspirert til å improvisere noen halvgreske retter på fjellet.

xristina

Noen som har lest Paparouna av Rita Hals Gentekos?

Finnes på Mamut-salget:
http://www.haugenbok.no/katverk.cfm?kpr=6_1_2-1_42&cid=171714

Jeg har bestilt den, og er spent på om den er leseverdig...

Ninette

Her var det mange spennende anbefalinger. Jeg forstår at jeg fra nå av må konsentrere meg om greske bøker eller bøker fra Hellas :-)

Siden jeg er opptatt med studier i tillegg til full jobb, har jeg begrensede muligheter til å lese annet enn faglitteratur. Til gjengjeld har jeg stor glede av å høre lydbøker i bilen til og fra jobb.

Vet dere om noen av disse \"greske\" bøkene er å få tak i som lydbøker? Om ikke på norsk, så kanskje på engelsk?

Jeg har lest Øya, Paradiso og Kretadøgn.
Rundtomkring - Ekte turglede
www.rundtomkring.no

Liv

Svaret nedenunder var et svar til Xristinas forespørsel ang. Paparouna.

----------------------------------------------------------------------------------

Har lest den.

Se under litteratur.
Boka har vært diskutert der før.

Under litteratur ligger det forøvrig flere bokanbefalinger , hvis man er ute etter tips om gresk relaterte bøker.

Gro

Quote from: \"Ninette\"Her var det mange spennende anbefalinger. Jeg forstår at jeg fra nå av må konsentrere meg om greske bøker eller bøker fra Hellas :-)

Siden jeg er opptatt med studier i tillegg til full jobb, har jeg begrensede muligheter til å lese annet enn faglitteratur. Til gjengjeld har jeg stor glede av å høre lydbøker i bilen til og fra jobb.

Vet dere om noen av disse \"greske\" bøkene er å få tak i som lydbøker? Om ikke på norsk, så kanskje på engelsk?

Jeg har lest Øya, Paradiso og Kretadøgn.

Lilly valentine, jeg har akkurat bestillt den på bokilden, søkte på Hellas
Jo eldre man blir, jo mer føler man at det å nyte øyeblikket er en nådetilstand, en gyllen gave...

Thera

Nå har jeg lagt fra meg \"Min greske verden\" av Mary Theophilakis for godt. Likte ikke den noe særlig..

Leste om \"Min greske kjærlighet\" av Hanne-Mi Sauge i en annen tråd her, nå venter jeg på at den skal dumpe ned i postkassen. Kjøpte \"Kjærligheten\" av Theodor Kallifatides i går. Gleder meg til å lese de! :)

Akkurat nå leser jeg \"I morgen var jeg alltid en løve\" av Arnhild Lauveng. Ganske interessant.
..Don`t dream your life, live your dreams..

Tommy

Idag fick jag Staffans Stolpes bok  \" I skuggan av en ouzo\" levererad i brevlådan, jag har än så länge nöjt mig med att läsa förordet, som lyder så här ;

Denna bok har sina sidor. Alla är inte allvarliga. Ibland vänder Grekland den allvarsamma sidan inåt och den ljusa utåt. Bokens syfte, i den mån den har något, är att vara ett anspråkslöst sällskap när man i skuggan av en liten ouzo väntar på någon.

Kardamili april 2007

Staffan Stolpe


Jag tror jag nöjer mig med det så länge, o sparar resten till dess att jag verkligen sitter i skuggan av en ouzo, o då kan smutta vidare på resten av innehållet i boken :-)
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tzasiki

:flower:
Har kjøpt to nye bøker nå:

Den ene er den nyeste Gyldendals Reiseguider \"Greske Øyer\". Har flere bøker om Hellas,  men bare måtte kjøpe denne også!.  Har vel lest alt av bøker om Hellas/ og de greske øyene fra før,  men godt med noe nytt alikevel..

Den andre er \"Øya\" av Victoria Hislop. Begynner på den nå i disse dager, skal være veldig bra! - gleder meg!.. :flower:


\"Den som kan se skjønnheten i de små detaljer, vil alltid finne noe å glede seg over\". :colors:  :flower:  :colors:  :flower:  :colors:  :flower:

Måne

Jeg har nettopp lest ferdig \"Huset ved moskeen\" av Kader Abdolah. Kjempespennende bok, med masse uforutsette vendinger og en slutt man ikke kan se for seg. Boka er litt tung i begynnelsen, men så blir den utrolig bra etterhvert.

Den handler om Aqa Djans familie og deres status i den iranske byen Senedjan, da moskeens imam alltid har kommet fra deres familie og familien til Aqa Dijan har vært kjent på markedsplassen fordi de lager nye og spennende mønstre og farger på teppene sine - som ingen andre klarer å komme opp med. Etter hvert får man innsikt i Aqa Dijans hverdag, hans sønners hverdag, hans døtre som vil på universitetet, datteren som giftes bort til en radikal imam, familiens forskjellige synspunkt på sjahen, vesten og kommunistene, hvordan livet radikalt endrer seg hver gang det er en maktovertagelse i landet osv.

Og man får ta del i historier om kjærlighet, forbudt kjærlighet, tradisjoner, å leve under en krig, svik og lojalitet, og alt som foregår på mikronivå hos vanlige mennesker, samtidig som man får se hvordan det som foregår i resten av landet endrer tankemåten hos de forskjellige generasjonene.

Og best av alt: jeg ble glad i personene i boka og fikk sympati for dem. Selv når de tok grusomme avgjørelser så har man sympati og forståelse for hvorfor de blir tatt. Ingenting er svart-hvitt i boka.

Anbefaler den på det sterkeste!

Stedvard

Akkurat nå leser jeg Harlan Cobens \"En siste sjanse\".
Denne boken og resten av Cobens verker, anbefales på det varmeste for de som liker litt mørk krim med uventede vendinger.
I don\'t suffer from insanity. I enjoy every minute of it.

Livsnyteren

Leser akkurat nå Øya av Victoria Hislop.Kan absolutt anbefales :cheers:

Siste innlegg i forumet

Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...
Re: Godt Nytt År 2024 !
by Katta | 21. Jan 24, 21:34:43
Litt i seineste laget, men Godt Nytt År 2024 ...