Logg inn med Facebook eller Google!

Reiser til santorini førskommende lørdag!

Started by adoniz, 06. Aug 08, 20:57:47

Previous topic - Next topic

adoniz

Hei,

Reiser til santorini om 3 dager og har egentlig ikke gjort noen research om kykladene.

Planen er i første omgang å ligge en natt i santorini, dra til ios, være der i 6 dager, paros, antiparos og naxos. Så avsluttes turen med no\'n dager i santorini. Vi skal være i kykladene i 21dg.

Hva _MÅ_ vi få med oss? er to par, fra 24-30 år. Egentlig åpent for allt, men reiser ikke til sydligere strøk for å være på fylla i 3 uker. Er int i en opplevelse som en husker lenge.

Har selvf investert i en Cannon EOS 450 før turen, og det kommer nok et par fine bilder fra turen etterhvert :D

MaFi

Først og fremst - HELDIGGRISER!!!!
Dernest - se f.eks. tråden \"Hva må man få med seg på Naxos?\" http://hellasforum.net/index.php?name=ForumsPro&file=viewtopic&t=1519
Jeg trives best på Naxos fordi øya er såpass stor og variert, og det er såpass mye å finne på der - fra fjellturer til strand- og badeliv til byliv til landsbyliv...o.s.v... Jeg er spesielt glad i noen av fjell-landsbyene: Apirathos, for eksempel, eller Ano Potamia, Sangri (hvor man også finner et gammelt Demeter-tempel)... men vil man kjøre go-cart eller gå på guidet (eller ikke-guidet) fotosafari, kan man jammen gjøre det også! Trål Kyklade-trådene her på forumet og se hva dere finner av tips og råd. Reiseskildrings-tråder kan også være hjelpsomme. GOD TUR, og del gjerne med dere av erfaringene og bildene når dere er hjemme igjen!

MaFi

PS: I år var vi også et par netter på Santorini. Noen liker øya kjempegodt, men for meg er den litt for hektisk og  varm. Når det gjelder bosteder på Santorini: Jeg liker likevel bedre å bo i utkanten av Fira eller i Karterados (gangavstand til Fira) enn i giga-turistifiserte Kamari... Noe jeg virkelig likte i år, var en heldagstur med F/B Nissos Thirassia - \"all day round trip of the caldera\", der turen startet fra den gamle havna i Fira, gikk ut til vulkanøya Nea Kameni (der vi hadde gikk til topps, de av oss som ville det), deretter badet i varme kilder og så badet i sjøen og spiste en god lunsj på en taverna på den bebodde øya Thirassia. De som ville, kunne avslutte turen med å gå av båten i havna ved Oia, eller følge båten inn til Firas gamle havn igjen. Fin tur! På brosjyren min står det \"bookings in all travel agents in Santorini\", men jeg har glemt hvor mye billetten pr. pers kostet. Var det €15 e..er €18, mon tro? Turen var uansett verd det, hvis man først skal til Santorini. Med litt historielesing om vulkanutbruddene på Santorini og litt interesse for geologi, er denne turen ekstra spennende, men den er opplevelsesrik selv uten det!

Anders

Er jo veldig mye folk der nede nå da...sikkert trangt om plassen og kamp om overnatting?

En natt på Santorini...tjah, turen langs caldera-kanten er jo et must. Begynn i nord, så har dere nedoverbakke hele veien. Gå gjerne innom Jeannie på Tropical Bar og hils fra meg :-)

Ios kjenner jeg ikke, så der får andre steppe inn. På Anti er det egentlig bare grotten man liksom \"må\" ha fått med seg, ellers er det bare byen og strendene og folkelivet. På Paros syns jeg Lefkes er noe utenom det vanlige og verdt et besøk, bor dere i Parikia er Naoussa fin for et kveldsmåltid (evt den omvendte løsningen!). Naxos...tror jeg at jeg skal roe litt ned med :-)

Avslutning på Santo kan være bra. Vet ikke om de der utgravningene er åpnet igjen, vi syklet en gang i flere timer bare for å oppdage at det var stengt på mandager! Oia for solnedgangen (så har dere sett den!) Båttur ut på vulkanøya i midten? Bargata om kvelden? Stranden på Monolithos?
Som sagt...tror det er veldig mye folk i Kykladene på denne tiden. Se først etter overnatting hvis ikke det er ordnet.

Og MaFi har et poeng...dere er heldige! :-) Ønsker dere en fin og opplevelsesrik tur.

MaFi

Quote from: \"Anders\"Vet ikke om de der utgravningene er åpnet igjen, vi syklet en gang i flere timer bare for å oppdage at det var stengt på mandager!

Akrotiri var fremdeles stengt da jeg var på Santorini i juli i år. En rasulykke der for noen år siden (i 2005), satte en stopper for besøk der, jamfør

http://www.ekathimerini.com/4dcgi/_w_articles_politics_100003_24/09/2005_61129
og
http://en.wikipedia.org/wiki/Akrotiri_(Santorini)

Akrotiri åpner visst ikke før i 2010, sior ryktene!
Det ble besøk på det arkeologiske museet i Fira i stedet for, selv om det nok ikke er helt det samme som å være på utgravningsstedet...

Thera

Jeg var med på en kjempeflott utflukt sist jeg var på Santorini.

Beskrivelse fra apollo.no: \"Santorinis landsbyer: Santorini har en mengde små tradisjonelle greske landsbyer, med hvitkalkede hus, blå takkupler og kirketårn som avtegner seg mot den blå himmelen. Turen begynner ved Panagia Episkopi, en vakker kirke der vi får innblikk i grekernes religiøse liv. Mesa Gonia er en landsby som fortsatt for det meste ligger i ruiner etter det siste store jordskjelvet i 1956. Her bor det nå bare et fåtall mennesker. Vi besøker også en landsby bygd som en labyrint, Pyrgos. Det sies at det der finnes flere kirker enn hus, flere esler enn menn og mer vin enn vann! Det blir en rundtur i Imerovigli, og dagen avsluttes i landsbyen som kalles Santorinis smykke, nemlig Oia.\"

Ellers har jeg ikke gjort så mye spesielt der.. Så jeg har ingen andre tips om hva man bør få med seg.
Reiser til Santorini om noen dager, da skal vi på utendørs kino i Kamari, og til Mesa Vouno (oppå fjellet mellom Kamari og Perissa) iallefall. Og så vil vi få med oss en eller annen utflukt.


God tur.. Dere får nok en veldig fin ferie! :icon_smile:
..Don`t dream your life, live your dreams..

adoniz

Jaja, da var reisen over for å år. Første år med øyhopping men definitivt ikke den siste!

Fantastisk ferie, noe helt annet en chartertur ja..

Blir nok noe lignende neste år også.

Har tatt masse bilder, kommer vel noen etterhvert.

Ole

Velkommen hjem! Det hadde vært artig å se bilder fra turen ja......

adoniz

Kommer nok i løpet av kvelden tenker jeg..

Turen gikk uansett fra oslo-santorini-ios-naxos-paros-antiparos-mykonos-ios-santorini-oslo.

Suveren ferie, fikk med oss 6 foslkjellige øyer, (skulle egentlig bli 7 men sovna av til båten til delos). .

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...