Logg inn med Facebook eller Google!

Samos-Chios-Lesbos

Started by operafantomet, 09. Jul 08, 14:05:10

Previous topic - Next topic

operafantomet

Det eneste jeg hadde bestemt meg for denne sommeren, var at jeg ville til Hellas i sommer, og aller helst Egeerhavet. Etter endeloese timer paa nettet (timer? Dager...) fant jeg omsider en billig flybillett tur/retur Samos, og det passet meg ypperlig. Landet paa Samos paa soendag, og hadde et kort men flott opphold, foer jeg dro videre til Chios.

Saa at Chios rooms var oppgitt i flere reiseguider, og jeg skjoenner hvorfor. Stedet er en perle. Enkelt, men fullt av sjel og sjarm, og utrolig sentral beliggenhet. Jeg stortrives der! Anbefales virkelig.

Busstilbudet paa Chios er bedre enn sitt rykte. Tre dager i uka er det arrangerte, guidede rundturer i regi av det lokale busselskapet (Green lines). Prisene er heller ikke avskrekkende, tror jeg betalte 18 euro. Etter fire paa ettermiddagen er busstilbudet naermest ikke-eksisterende, men foer fire er det bedre enn forventet. Jeg har besoekt mesteparten av Chios (ikke nord-vest) med buss, og jeg er fornoeyd. I tilfellet flere uten sertifikat planlegger aa ta turen...

Les mer i min reiseblogg hos Vagabond om du vil ha utfyllende detaljer: http://www.vagabond.no/blogger/jannes_reiseblogg

ETA: klikk paa bildene for aa forstoerre dem...


SAMOS (Vathi og arkeologisk museum):




1. Utenfor museet, 2. torso, 3. vakre draperinger, 4. verdens stoerste kouros, 5. antikke keramikkprodukter, 6. ensomme foetter
7. fantastiske farger, 8. forlater Samos, 9. havnen i Samos, 10. krans som kom flytende, 11. havnen i Samos II


CHIOS (Nagos, Pyrgi, Mesta, Emborio, Olymbos-grotten etc):








1. Busstopp i Nagos, 2. stranda i Nagos, 3. helstekt fisk i Nagos, 4. stranda i Nagos II, 5. Drueklaser ved busstoppet, 6. utsikten fra balkongen min
7. Hus i Pyrgi, 8. ditto, 9. ditto, 10. Chios rooms fra utsiden, 11. glimt fra bussvinduet, 12. bussen kjoerer utopiske ruter...
13. Lekne katter i Mesta, 14. Ha-ha-ha..., 15. Evil tordivel
16. Gate i middelalderbyen Mesta, 17. Fargene!, 18. Den sortsteinede standen naer Emborio, 19. meg i Olymbos-grotten, 20. Olymbos-grotten

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Haaper aa faa besoekt Lesbos i morgen. Fergetilbudet er langt verre enn sitt rykte... Det gaar to ferger til Lesbos daglig: en fire paa morgene,n og en syv paa kvelden. Tilbake gaar fergen ti paa kvelden. Ikke noe aa rope hurra for...

Et reiseselskap anbefalte innenriks fly, det koster kun ti euro mer og tar 20 minutter. Gaar 12 paa formiddagen. Men... jeg vet ikke. Det vrenger seg litt inni meg aa ta fly for en saa kort strekning. Faar se hva det blir til.

Jeg likte godt Mytilini sist jeg var der, og fikk ikke med meg de antikke ruinene sits. Haaper aa faa sett dem i aar! Forsettelse foelger.

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Tommy

Jag måste säja att jag imponeras av din berättarförmåga o hur du tillsynes enkelt o effektivt lägger opp ditt reserapporterande här, och med så bra opplägg av dina härliga bilder också.

Jag är inte så intresserad av att resa vare sig till Chios eller Lesvos för tillfället ( o har aldrig varit där ), men gläder mig, trots det, mycket åt att du delar med dig av, och levandegör, din resa på det viset som du gör.

Bravo  :cheers:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

operafantomet

Takk for hyggelige ord, Tommy! Det har vaert veldig artig å skrive denne reisedagboken, så det er goey å hoere at noen har hatt glede av å lese den også!

Drar fra Chios til Samos i dag. Sukk... Her vil jeg tilbake...

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Liv

Har lest reisebeskrivelsene dine (også Vagbond). :-)

Herlig lesning og flotte bilder!  :cheers:

Du skriver flott og levende, moro å følge med deg gjennom turen.

(Men si  \"δεν καÏ,,αλαβενοÏ...\" (den katalaveno) neste gang du ikke forstår noe.(Jeg forstår ikke,ikke den katalavenis,som betyr du forstår ikke. ;-)  )

\"Katàlaves\" som du brukte betyr forstod du? ,altså spurte du damen om hun ikke forstod. ;-)

Nå skal ikke jeg belære deg i gresk,men ville gjøre obs. på dette. :-)

Historien med \"kardiadamen \" var fornøyelig .

Heidrun

Hei operafantomet. Fine bilder.
Du pyntet virkelig opp denne grotten.
Yamas til livet og til

Tommy

Quote from: \"operafantomet\"Takk for hyggelige ord, Tommy! Det har vaert veldig artig å skrive denne reisedagboken, så det er goey å hoere at noen har hatt glede av å lese den også!

Drar fra Chios til Samos i dag. Sukk... Her vil jeg tilbake...

Mon plesir mademamsell, o nu ska du till Samos, stackars dig ;-)   :bom: :clown:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

operafantomet

Quote from: \"Liv\"Har lest reisebeskrivelsene dine (også Vagbond). :-)

Herlig lesning og flotte bilder!  :cheers:

Du skriver flott og levende, moro å følge med deg gjennom turen.

(Men si  \"δεν καÏ,,αλαβενοÏ...\" (den katalaveno) neste gang du ikke forstår noe.(Jeg forstår ikke,ikke den katalavenis,som betyr du forstår ikke. ;-)  )

\"Katàlaves\" som du brukte betyr forstod du? ,altså spurte du damen om hun ikke forstod. ;-)

Nå skal ikke jeg belære deg i gresk,men ville gjøre obs. på dette. :-)

Historien med \"kardiadamen \" var fornøyelig .
Ha-ha-ha, stakkars dame! Der satt jeg og hevdet \"Du forstår ikke! Du forstår ikke!\". *fnis*

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Quote from: \"Tommy\"
Quote from: \"operafantomet\"Takk for hyggelige ord, Tommy! Det har vaert veldig artig å skrive denne reisedagboken, så det er goey å hoere at noen har hatt glede av å lese den også!

Drar fra Chios til Samos i dag. Sukk... Her vil jeg tilbake...

Mon plesir mademamsell, o nu ska du till Samos, stackars dig ;-)   :bom: :clown:

He-he-he, ja det var ille... Samos er en øy jeg vil tilbake til. Må besøke den ordentlig, ikke bare Samos by og Samos flyplass (selv om det var en bra start).

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Noen flere bilder (trykk på dem for større versjoner):



1. Daskalópetra (lærersteinen), som noen hevder ble brukt av selveste Homer, 2. Jane was here..., 3. ...og hadde det veldig gøy...




Stranden ved Daskalópetra var fantastisk, en av de fineste jeg var på på Chios. Satt og kopet under palmene i timesvis, etter en kort spasertur i området (siste bildet). Sjokkerende få folk der, og alle (såvidt jeg oppfattet det) var lokale.





1. selskapssyk og underholdende papegøye, 2. vår guide i gamlebyen, 3. man tager hva man haver...





1. galleributikken til Turid (håper jeg, da?), 2. båten drar fra Chios... 3. ...og ankommer Samos

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

operafantomet

Men jeg har jo glemt bilder fra Lesbos/Mytilini!! (trykk for større bilder)




1. På morgenfergen til Lesbos, Tyrkia skimtes i det fjerne
2. Mytilini havn, med den lett gjenkjennelige hovedkirken i bakgrunnen
3. \"Yellow cab\" i Mytilini!





Kastro, den gamle borgen/fortet i Mytilini. Antikk marmor lå \"strødd\" overalt, både inne og ute. Jeg lurer oppriktig på hvorfor de ikke er samlet i et lagerbygg, i det minste. Atmosfærisk, ja. Men totalt ubeskyttet både mot tyveri og slitasje.





Kastro var et høydepunkt. Svært anlegg, med en masse detaljer, og noen fascinerende velbevarte bygg. Også mer tilgjengelig enn hva jeg har opplevd andre steder (sikkerhet osv). Man fikk spasere oppå muren noen steder, og kom også ned i krypten (jeg var den eneste der nede... skikkelig psyka ut!). Og utsikten fra Kastro!! Aaah, vakkert.





Jakten på det antikke teater...





1. Utsikt fra det antikke teater (dvs. like nedenfor, utenfor skogen)
2. Hovedkirkens fasade. Fascinerende blanding av renessansestil og bysantinsk stil. Eklektisk, som man sier på fint språk.
3. Stemningsfull bakgate i Mytilini

Νομιζω ειναι τα φαρμακα μου παιρνω...

Maritsa

Det har vært morsomt å følge deg på din ferie til Chios/Lesbos. Jeg skal si
du har opplevd og sett mye på så få dager. Er veldig interessert i dit bosted på Chios. Hvor mye måtte du betale pr. døgn og hadde du eget bad, eller måtte du ut på gangen. Er ikke interessert i noe luksus, og det å
dele kjøkken med andre er bare morsomt. (Har gjort det før i Kamena-Vourla hvor vi delte kjøkken med bare grekere).

Siste innlegg i forumet

Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by vandrer | Today at 13:50:36
Nå bruker jeg denne tråden din som oppvarming fo...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 26. Mar 24, 21:43:02
Artemis går til/fra Lavrio, Kea, Kythnos, Syros, ...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Hvor er dette? 1032
by kaka | 27. Feb 24, 20:12:58
Så moro at jeg tok den :) Jeg har vært der i slu...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...
Re: Alonissos 2024
by Hellasfrelst | 16. Feb 24, 09:02:22
Jeg har heller ikke vært inne på Hellasforum på...
Re: Magiske øyeblikk i Hellas
by fila | 14. Feb 24, 23:29:31
Agios Prokopios ligger 5,7 kilometer fra Naxos by....
Re: Hotel nær Athen International Airport
by Lavendel | 11. Feb 24, 16:33:09
Beklager for utrolig sent svar. Den ferien ble fyl...
Akropolis i Athens historie
by Kabi | 05. Feb 24, 18:58:56
Det er nylig kommet ut en bok som tar for seg Akr...
Re: Nedtellinger og annet småprat om Hellas-ferien
by kaka | 24. Jan 24, 16:06:27
Takk igjen, Kabi! Spennende! I går var jeg innom ...