Logg inn med Facebook eller Google!

rethymnon

Started by eva, 02. Jul 08, 19:56:38

Previous topic - Next topic

eva

hei
Jeg har bodd i Rethymnon i ti år, men er tilbake i Norge.
Har sittet og lest at dere har ferie.
jeg misunner dere turen. Det er så deilig å bo der nede.
Jeg bodde på landet, et lite stykke utenfor Rethymnon. Huset var hvitmalt, med stor hage. Det var ialt seksten leiligheter i huset. Hagen var stor.
Jeg bodde i nærhten av skog, og siden det var på landet var det veldig fredelig der. Jeg hadde ørn, hauk og ugle utenfor kjøkkenvinduet. Bondens sauer gikk på engen ved siden av huset. Det var så idyllisk der at jeg vil aldri glemme det. Jeg skulle ønske jeg kunne fortsette å bo der.
Jeg har vært på ferie i Rethymnon siden 1995, og har bodd der siden 99.
Det er ikke bare ferie i Rethymnon som drar deg dit etter å ha bodd der.
De lange sommerene er deilige. Sjøen gjør deg også godt, ikke bare for å bli brun om sommeren. Jeg elsker stranden om sommeren også. Jeg kan ligge hele sommeren på stranden for å sole meg.
God ferie forresten alle sammen.
Jeg skriver mer senere.

bengalow

Så utomordentligt väl du skriver om dina känslor för Rethymnon. Jag blir lite avundsjuk när jag läser om ditt Paradis! Berätta gärna mer om varför, och framför allt hur du upplevde din långa vistelse på Kreta!! Välkommen som medlem i vårat Forum!!
Varför planera - när det ändå inte blir som man tror

eva

Takk for svaret. Det var et koselig svar.
Her du noen gang vært der nede? Du sa ikke noe om det.
Jeg vil gjerne fortelle deg om fiken. Jeg plukket dem selv fra fikentreet, både blå og gule. Du finner trær over alt.
Jeg gikk mye tur. Veien utenfor fortsatte bare 3 km oppover i fjellet.
Det ligger ikke så mange hus der, men noen få oppover veien. Det er blitt bygget noen de siste årene. Ellers er det meste olivenlunder.
Selv bodde jeg i en dal, med utsikt til dalen fra kjøkkenet.
Jeg hadde valnøttre, aprikoser og appelsintre i hagen. Eieren lot meg plukke
frukt og nøtter.
Havnen var et sted jeg gikk mye for en kaffe. Der er det deilig å sitte lenge.
Ellers gikk jeg og kjøpte fisk på fisketorget som ikke er så stort, eller av og til fra en lastebil i byen.
Maten er så billig. Jeg hadde det bra. Det er det deligste jeg har gjort i mitt liv.
Jeg skriver gjerne mer.
Savner solskinnet.

Heidrun

Nå er jeg mere en Chania/Platanias gutt Eva. men jeg skjønner at savnet ditt er stort etter denne herlige lille by kallt Rethymnon. Var vel egentlig bare små detaljer som skilte meg fra det å velge Rethymnon fremfor Chania.
Gleder meg som en unge til at huset mitt på Kreta blir ferdig. Ligger i det lille tettstedet Pyrgos psilironerou eller hva enn det skrives/utales
Men jeg kjenner igjen mye av det du skriver her
Kos deg her med likesinnede og frist oss med mere av dine tanker og erfaringer
MVH
Heidrun
Yamas til livet og til

Liv

Hei.

Kan du ikke fortelle litt mer om landsbyen \"din\", gjerne med bilder. Alltid spennende å høre fra folk som har vært bosatt over tid på Kreta. Jobbet du der? Du snakker vel flytende gresk også kanskje?!

Du har sikkert mange tips å komme med til oss \"Kretafarere\".

eva

Til Heidrun
Lykke til med huset ditt

Heidrun

hei Eva. Skulle gjerne likt å visst hvor hen du bodde. Du nevner Ørn, hauk og Ugle utenfor stuevinduet ditt. Da greier ikke jeg som en ivrig fotograf å holde meg i ro. Dette er blandt annet noe av det jeg er på utkikk etter på Kreta når jeg skal ta øya i nærmere øyesyn
Yamas til livet og til

eva

Jeg har faktisk aldri tenkt på Evelias utenfor Rethymnon som en landsby.
Det blir som hjemme at du bor et lite stykke utenfor byen. Det tar deg ca. 5-10 min å kjøre hjem på moped.
Jeg har desverre ingen mulighet til å legge inn bilder.
Jeg snakker ikke mye gresk. Alle jeg var sammen med snakket engelsk, og de første årene hadde jeg ikke tid til å lære meg gresk. Jeg skulle gjerne lært meg det, men jeg må ta det siden hvis jeg noen gang reiser ned igjen.
Det første året der nede arbeidet jeg på et lite reisebyrå, men det var mest for å spe på med penger. Det var veldig travelt.
Jeg har bare gått hjemme og kost meg. Jeg hadde mulighet til det.
Jeg har for det meste bare nytt å bo der. Sommerene var deilige og lange.
Jeg har gjort mye av det samme andre gjør når de er på ferie. Jeg leide meg bil og kjørte rundt. Ellers kjører jeg bare moped.
Jeg var litt rundt og kikket på severdigheter, og tok det ofte som søndagstur. Det er i grunnen mye å se på hvis du bare har tid til det. Jeg liker best å kjøre tur. Det er så mye fin natur på Kreta.
Ellers har jeg vært på båttur en del ganger. Jeg synes det er så godt å være på sjøen.
Det var godt hjemme i sin egen hage også. Jeg var mye hjemme. Jeg stelte tomater, pepper og paprika i hagen. Ellers plantet jeg blomster som vi har inne til jul her, eller som du kjøper som avskårne blomster her hjemme. Jeg hadde rød Amaryllis, hit Kala og rosa Kala i hagen.
Evelias der jeg bodde er et veldig rolig og fredelig sted. Det bor en del små bønder med geiter, sau og høns. Ellers eier de små eller også store olivenlunder. Det ligger noen få gamle hus der, men for det meste er husene nye.
Jeg drømmer fremdeles litt om å bo der igjen. Jeg skulle gjerne bygge hus der, men det får vente.
Jeg drar nok tilbake på ferie. Det er vanskelig å legge noe fra seg når du trines godt.

eva

Hei Heidrun
Jeg bodde i Evelias i Rethymnon. Gaten heter Agia Ioanni og er en liten vei oppover mot fjellet. Den går gjennom furuskog opp mot olivenlunder ca. 3 km.
Den er ikke vanskelig å finne når du er i Rethymnon. Du skal oppover forbi
politiet og politiskolen. Det ligger ikke mer enn noen hundre meter fra sentrum. Det ligger også et hotel Forest Park på vei oppover.
Noen kan sikkert fortelle deg hvor det er.

Heidrun

takker. dit skal jeg garantert. Komme meg litt vekk fra turismen 1 dag eller 2. Håper å se noen ville dyr da
Yamas til livet og til

eva

Du Heidrun
Jeg kom på en ting. Det er mer furuskog rundt Retymnon ikke langt fra der jeg bodde.
Du kjører fra sentrum mot brannstasjonen. Det er skiltet opp til det gamle klosteret St. Irene mot høyre før brannstasjonen. Det er ikke langet dit.
Jeg har ikke vært så mye tur i skogen der, men det er jo mulig du finner noe der også.

Torill

Oi som du frister med et eget sted i Hellas :cheese: Kunne gjerne tenkt meg det :cheese: Leie ut huset hjemme fra april til oktober feks. Tiden vil vise :cheese: Takk for at du deler dette med oss!
Ingen kan alt - alle kan noe.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...