Logg inn med Facebook eller Google!

Reise til hellas i juli/august?

Started by abby, 06. Apr 08, 13:46:48

Previous topic - Next topic

abby

Hei!
Jeg er ny på forumet, er en dame på 30 år, gift og en datter på 3.
Vi ønsker å reise til varmere strøk i sommer, og de greske øyene har alltid vært min drøm. Vi har aldri vært i syden før, så jeg har endel spørsmål:) Glad jeg fant dette forumet!

Hvordan er klimaet på de greske øyene i slutten av juli? Vi reiser jo med en jente på 3 år, og jeg er litt redd for at det skal bli for varmt for henne.
Selv tenker jeg at det beste muligens ville vært å bare bestilt fly tur/retur athen, også tatt det derfra. Da kunne vi forflytta oss som vi selv ville om det evt ble for varmt. Men mannen er meget skeptisk, så det blir nok til at vi bestiller en pakketur. Om det er noen igjen da;)

Hvilken øy skal vi velge da? Jeg har tenkt litt på karpathos, det virker som en drøm av en øy! Både pigadia og lefkos virker veldig aktuelt. Også skopelos, samos og mitikas. Er det noen forskjell i temperaturene på disse øyene? Er det \"gode\" øyer?
Det vi vil, er å slappe av, spise god mat, bade på de nydligste strender og muligheter for litt shopping.

Hvem er det best å bestille gjennom?

Abby :flower:

Mixelite

Hellas er varmt i slutten av juli, men på øyene(iallfall Chios) blåser det svalende meltemivind som gjør varmen utholdelig. Bestill med aircondition slik at dere kan få kjølt ned rommet og får sove om natten og hold dere i skyggen midt på dagen når sola er på det sterkeste, så burde det gå bra. Vi har iallfall vært på tur med våre barn på den tiden uten problemer av noe slag.

maxine

velg et hotell som ikke ligger inne i en bykjerne, men heller i utkanten der det gjerne er luftigere, vi klarer oss fint på Karpathos i juli uten air-condition, vi har reist to ganger i året siden 2004, og jeg har bare opplevd en dag som var litt ubehagelig varmt, det var en dag uten vind!

abby

Ok, tusen takk for svar :cheers:
Mannen er en smule skeptisk, tror det blir for varmt og skulle nok heller tenkt seg til spania.

Hvor er det best å bestille reisen da? Hva lønner seg? Å kjøpe en pakketur eller å kjøpe fly for seg og hotell for seg? Og hvor finner jeg evt det?

Jeg er helt grønn på ferieturer, og skulle nok helst hatt et reiser-alene-skilt rundt halsen:) Dette blir min første reise utenfor norge!

polyanna

Som førstegangsreiser til Hellas kan det være en ide å kjøpe en pakketur. Særlig med en 3-åring (og en litt motvillig mann). Kjekt å vite på forhånd hvor en skal bo, slippe all organiseringen. Tross alt krever det litt kunnskap og øvelse å reise på egen hånd, i hvert fall god tid og en viss frustrasjonstoleranse. - Til en del øyer får man kjøpt kun fly; tur-retur. Men for juli/august kan det være like greit å ta et charter-opplegg, om en ikke er ute i veldig god tid. Jeg ville i hvert fall ikke satset på restplasser, det kan bety så mangt i fht. bosted.

Flere her har kommet med gode forslag. Jeg har ikke selv vært på Karpathos, men øya er kjent for \'vind og blæst\'. Og sjarm. Sikkert en fordel i juli/august. På den tiden kan det ellers bli ganske varmt på en del øyer. Uansett ville jeg valgt air condition, det er godt å kunne kjøle seg litt ned. Dessuten kunne sove med lukket dør, uten å måtte tenke på mygg som kan \'snike seg\' inn. - God tur  :cheers:

abby

Hva med chios/karfas?
Noen som har bodd på golden sand hotell?

polyanna

Nei, har ikke bodd der. Slo opp på nettet (greeka.com) - bortimot norske priser, 115 Euro pr. natt for et rom. Dyrt til å være Hellas, i hvert fall for en loffer som meg. Men det ser svært bra ut. Litt off, i fht. \'sivilisasjonen\', og gresk hverdagsliv. Dog, det kommer jo veldig an på hva slags stemning og standard en ønsker.

venke

Til Chios kommer du lettest med charter. Både Lilleput og Hellaswings reiser dit. Fra flyplassen dreier det seg om en busstur på toppen 10 min, til du har Karfasstranden foran deg. Her finner du en lang sandstrand, og det er svært langgrunt. I tillegg kan du leie parasoll, slik at 3-åringen din får en fin lekeplass i skyggen. Her er det alltid mange barnefamilier, så lekekamerater vil ikke være noe problem. Charter er enkelt og greit, spesielt når du er novise. Lykke til med valg av destinasjon.
Livet er for kort til å la engasjementet drepes av fornuften.

Mixelite

Quote from: \"abby\"Hva med chios/karfas?
Noen som har bodd på golden sand hotell?

Vi har ikke bodd der, men jeg vet at de har mange \"gjengangere\". Jeg vet ikke om jeg her helt enig med Polyanna i at Karfas er så \"off\". Ja, det er et badested, men det bor faktisk folk her også.

Anders

Quote from: \"abby\"Dette blir min første reise utenfor norge!

Blir nesten misunnelig jeg! Husker den første gangen og all spenningen som fulgte med, og selv om det den gang var USA og noe helt annet, så skulle jeg nesten ønske å få oppleve mitt første møte med Hellas en gang til!
Er vel litt enig med det som er sagt lengre oppe... pakketur første gang. Spesiellt med barn og (u)villig make :-) Bare la dere transportere og bli tatt vare på og være trygg på at alt ordner seg uansett... akkurat den trygghetsfølelsen er viktig, og oppnås best etter at man har reist noen ganger (eller eventuellt har en selvtillit langt over taket!).
Finnes fortsatt mange muligheter til pakketurer, bare å sjekke rundt på nett. Uansett ønsker jeg dere en kjempefin tur og opplevelse. Og vi ønsker jo alle å få høre etterpå hvordan det gikk!
:-)

Anders

P.S.
Jeg reiser gjerne til Spania for sol og varme... reiser til de greske øyer for å \"leve\" i ferien :-)

Mixelite

Quote from: \"venke\"Til Chios kommer du lettest med charter. Både Lilleput og Hellaswings reiser dit. Fra flyplassen dreier det seg om en busstur på toppen 10 min, til du har Karfasstranden foran deg. Her finner du en lang sandstrand, og det er svært langgrunt. I tillegg kan du leie parasoll, slik at 3-åringen din får en fin lekeplass i skyggen. Her er det alltid mange barnefamilier, så lekekamerater vil ikke være noe problem. Charter er enkelt og greit, spesielt når du er novise. Lykke til med valg av destinasjon.

Tiltredes!

Charter er enkelt og greit, Chios er oversiktelig og grei og stor nok til at man er sysselsatt lenge hvis man ønsker å gjøre noe annet enn å kose seg på stranden. Karfas er meget barnevennlig og har(som de fleste stedene på Chios med chartergjester) meget kort vei til flyplassen. Stor fordel!

Hvis man vil ha virkelig gresk hverdagsliv, kan man på under en halvtime spasere til landsbyen Thimiana, herregårdsdistriktet Kambos eller fiskerlandsbyen Agia Ermioni. :)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...