Logg inn med Facebook eller Google!

Fotokurs

Started by Mixelite, 05. Apr 08, 10:59:53

Previous topic - Next topic

Mixelite

Quote from: \"-POE-\"
Quote from: \"Barbro\"Jeg syntes egentlig aller best om det første bildet jeg,POE...

Jo, jag med, fast jag vet att den är \"fel\", jag valde den för att jag gillar den men också för att den tål att diskuteras och att vi kanske kan lära oss att se vad som fungerar och inte.


//PO  :blackeye:

Jeg likte også godt det første bildet. og det siste. :) Det siste er sikkert mest riktig i forhold til \"det gyldne snitt\". Det første er \"midt i øyet\". Hva om du beskjærer det litt mer og gir blomsten litt mer plass?

Mixelite

Quote from: \"Tommy\"J Resultatet överraskade mig när jag opptäckte min fadäs  :blackeye:

Knallbra bilde Tommy! Å, er det ikke kjekt med fadeser innimellom :-D

-POE-

Quote from: \"Tommy\"Ja, PO denna bilden tycker jag vore intressant att få lite fotografiska synpunkter på, den är tagen i motljus under ljusa och soliga förhållanden en morgon med programautomatik, men med omedvetet \"fel\" ISO inställd på kameran, en CANON 400D, jag körde på ISO 1600 för jag hade glömt ändra sedan kvällen innan, och jag hade full Zoom med ett 200 mm objektiv. Resultatet överraskade mig när jag opptäckte min fadäs  :blackeye:


Läcker komposition, först och störst kommer vägen, sen hittar man udden, havet och himlen.

Men exponeringen är knepig, har Du mätt ljuset på himlen eller mot udden, låst och flyttat? Fast jag tror att automatiken fått \'skitslag\' pga 1600 iso i dagsljus och kompenserat sig helt vilse, kanske \'bildchipet\' inte klarar av att återge den svarta asfalten och den ljusa himlen samtidigt med 1600 iso? Jag kan bara gissa.
Kan Du återskapa effekten så är den ju dramatisk men jag tror att effekten \'filmkorn\' i tex Picasa är mer lätthanterlig

Jag testade att ljusa upp bilden och det finns ju info även i de mörkaste partierna men då kommer ju bruset..



//PO
//PO

-POE-

QuoteHva om du beskjærer det litt mer og gir blomsten litt mer plass?

Jo det går men jag gillade den mörka bakgrunden nästan bättre än den mer vanliga blåsippan. Kan bakgrunden vara motivet??

//PO  :bigsmurf: ?
//PO

Tommy

Ja det blev en oväntat häftig bild, och nästan lite overklig stämning i tycker jag själv. Slutartiden var 1/4000, bländare f/22 och exponeringskompensation -1. Jag körde ett tag med samma känslighet så det blev fler bilder med dom här omedvetna effekterna. Så det borde väl gå att återskapa ? Det är väl bara att experimentera o se efter om man får fram effekten igen  :bounce:
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Tommy

Ja precis PO, ljusar man opp den kommer bruset. Så därför får man, om man vill, jobba med den åt något annat håll i stället tror jag.

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Här har jag lekt med filmkornseffekten i Picasa. Vill man ha starkare effekt kan man köra \'\'skärpa\' och \'korn\' flera ggr.

//PO

//PO

Mixelite

Quote from: \"-POE-\"Jo det går men jag gillade den mörka bakgrunden nästan bättre än den mer vanliga blåsippan. Kan bakgrunden vara motivet??

Det kan den vel :-)

Tommy

Det här kanske är intressant som en`jämförelse av olika digitala systemkameror i samma klass  :blackeye:  ?

Denna bilden är tagen under liknande förhållanden som den tidigare Canon-bilden jag la in, inte lika starkt solljus, och inte lika direkt motljus, men dock samma inställning på kameran. Autoprogram, ISO 1600, full Zoom 300 mm ( Canonbilden 200 mm ). Kameran ställde in bländare f/16, slutartid 1/4000 och jag körde med exponeringsavvikelse -1.00 Kamera Pentax K100D ( så klart ;-) ) Eller berodde dom stora skillnaderna också på objektivet ? Eller något annat  :cyclopsani:  ?

Här är bildresultatet, o kolla inget brus, o bra färgåtergivelse ;

\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Mixelite

Er det flere enn meg som har problemer med at bildene blir \"hakkete\" når man reduserer størrelsen på dem? F.eks alle disse evindelige strømkablene man alltid får med.
 

Dette kalles moiré og hva det er og hvordan unngå det finnes en god forklaring på på denne siden:
http://www.cambridgeincolour.com/tutorials/image-resize-for-web.htm#moi

Kort oppsummert kan man unngå problemet ved å bruke \"unsharpen\" før man reduserer størrelsen og \"sharpen\" etterpå. Noe jeg ikke gjorde med dette bildet...

Det er forresten flere bra sider på den nettsiden!

-POE-

Mix: Bra tips om moiré !

Man kan ju ta bort trådarna med kloningsverktyget också..
Men det anses ju inte alltid rumsrent.



Tommy: Det är en jäkla skillnad, det skulle vara intressant att ställa upp
dem bredvid varandra och ta samma bild, blir det lika stor skillnad
så leder ju Pentax stort.

//PO
//PO

Mixelite

Poe, jeg er sikker på at kloningsverktøyet er en fin ting, men jeg er en smule for utålmodig når det gjelder billedbehandling og gir somregel opp fordi jeg ikke tar meg tid nok og ender opp med å klone noe annet enn det jeg skulle klone. Det tar seg liksom ikke like godt ut når man erstatter ledningene med biter av tak, for å ta et tilfeldig eksempel ;-)

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...