Logg inn med Facebook eller Google!

Extern hårddisk

Started by Tommy, 13. Mar 08, 15:36:00

Previous topic - Next topic

Tommy

Jag funderar på att köpa mig en extern hårddisk att ha som backup, och för att lägga över bildfiler o annat på.

Har tittat på denna ; WESTERN DIGITAL Extern hårddisk My Book II Essential Edition 500 GB USB 2.0 som jag läst goda trecensioner av.

Ett prisexempel för den är 866 sek hos Pixmania. Någon som har erfarenhet av den, eller har tips om annan likvärdig ????
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

fant denne testen med denne rangeringa Tommy

Test i PC World
Amerikanske PC World testet store, eksterne hardisker i november 2007.
Der ble rekkefølgen slik:

1)  SimpleTech Duo Pro Drive (1TB) 84 av 100 poeng
2)  Apricorn EZ Bus Desktop SATA (500GB) 84 poeng
3)  LaCie d2 Quadra (500GB) 84 poeng
4)  Seagate FreeAgent Pro (750GB) 79 poeng
5)  Western Digital MyBook Premium ES Edition (500GB) 79 poeng
6)  CMS Products 1TB Velocity2 Series Backup System (1TB) 78 poeng
7)  Western Digital My Book Pro Edition (500GB) 78 poeng
8)  Apricorn EZ Bus DT Desktop (250 GB) 78 poeng
9)  Maxtor OneTouch III Turbo Edition (1,5TB) 75 poeng

Men noen konklusjon har jeg ikke, skal du bare ha den til og kjøre backup så er det vel samme vilke du kjøper. En snakker bare om pris og størrelse da.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Tommy

Quote from: \"Atle\"fant denne testen med denne rangeringa Tommy

Test i PC World
Amerikanske PC World testet store, eksterne hardisker i november 2007.
Der ble rekkefølgen slik:

1)  SimpleTech Duo Pro Drive (1TB) 84 av 100 poeng
2)  Apricorn EZ Bus Desktop SATA (500GB) 84 poeng
3)  LaCie d2 Quadra (500GB) 84 poeng
4)  Seagate FreeAgent Pro (750GB) 79 poeng
5)  Western Digital MyBook Premium ES Edition (500GB) 79 poeng
6)  CMS Products 1TB Velocity2 Series Backup System (1TB) 78 poeng
7)  Western Digital My Book Pro Edition (500GB) 78 poeng
8)  Apricorn EZ Bus DT Desktop (250 GB) 78 poeng
9)  Maxtor OneTouch III Turbo Edition (1,5TB) 75 poeng

Men noen konklusjon har jeg ikke, skal du bare ha den til og kjøre backup så er det vel samme vilke du kjøper. En snakker bare om pris og størrelse da.

 Det är ju en djungel att ge sig in i, o för mig som saknar insikt så blir man lätt yr av alla erbjudanden o olika fabrikanter på marknaden. Så jag tackar för svaret Atle, o känner mig nöjd och lite tryggare med det när jag nu ska välja vad jag ska bestämma mig för :D
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

-POE-

Här är ett gäng externa diskar sorterade i \"expertbetygsordning\"
Prova att sortera om på popularitet och användarbetyg.

Bra grejor brukar hamna överst.

Mitt enda egna råd ang. hårddiskar är att ju fler GB man packar in desto större risk att det pajjar då toleranserna blir mindre o mindre, prestanda kostar alltid, pris och eller kvalité. Jag skulle som Du lägga mig runt 500 GB eller i alla fall undvika >1TB . Om nå´t år eller när din 500 är full så har ändå priset halverats igen och Du kan köpa en till och sprida riskerna lite.

Eller som det står i PC-praktikan \"Thet aer dumt att legga alle geggabyte i samma korg\"

Vi är i samma sits men funderar på att bygga om min gamla stationära pc till filserver, dvs trycka i lite mer intern (billigare) disk och dela ut den i nätverket hemma.

//PO
//PO

Tommy

Quote from: \"-POE-\"Här är ett gäng externa diskar sorterade i \"expertbetygsordning\"
Prova att sortera om på popularitet och användarbetyg.

Bra grejor brukar hamna överst.

Mitt enda egna råd ang. hårddiskar är att ju fler GB man packar in desto större risk att det pajjar då toleranserna blir mindre o mindre, prestanda kostar alltid, pris och eller kvalité. Jag skulle som Du lägga mig runt 500 GB eller i alla fall undvika >1TB . Om nå´t år eller när din 500 är full så har ändå priset halverats igen och Du kan köpa en till och sprida riskerna lite.

Eller som det står i PC-praktikan \"Thet aer dumt att legga alle geggabyte i samma korg\"

Vi är i samma sits men funderar på att bygga om min gamla stationära pc till filserver, dvs trycka i lite mer intern (billigare) disk och dela ut den i nätverket hemma.

//PO

Tack för rådet PO, det verkar som jag inte tänkt helt fel i min vilsenhet.  Tror jag prövar den jag kolla på från början, priset verkar ju också överkomligt o förnuftigt som förstagångsköp, o som trial and error-objekt.
Också om man tittar på pricerunner som du hänvisat till här ovan.

Jag använder uteslutande en bärbar PC, så ditt alternativ är kanske inte något att överväga för min del.

Tommy
\"Det är aldrig försent att ge upp :-)\"

Atle

Det viktigste er vel egentligt og ha en backup Tommy, for bildene vi alle har tatt har jo sin egen pris som ikke går an og fastsette. Har en ikke backup og noe går til helv... så er det for sent til og angre på at en ikke kjøpte den eller den externe disken, så bare gå på magefølelsen din, tror ikke det vil være noe stor forskjell på den ene eller andre.
Jeg har den unike evnen at jeg på under 15 minutter kan si om det er en rød eller hvit vin hvis det er bra lyst i lokalet.
Sitat: Torkjell Berulfsen

Pjokken

Jeg bruker en Maxtor 3200 som jeg kjøpte sist sommer i Hellas,
som jeg er meget fornøyd med.
Den er på 320 GB, men er også tilgjengelig i 500 GB

Betalte ca 100 euro.

Den fungerer perfekt på begge mine maskiner, den ene med Windows 2000 Professional, og den andre med Vista.




http://www.maxtorsolutions.com/en/catalog/Basics_Basic/index.html

Product Description: Maxtor Basics Personal Storage 3200 - hard drive - 320 GB - Hi-Speed USB
Type: Hard drive - external
Form Factor: 3.5\"
Dimensions (WxDxH): 15.2 cm x 4.4 cm x 22.2 cm
Weight: 1.2 kg
Capacity: 320 GB
Interface Type: Hi-Speed USB
Data Transfer Rate: 480 Mbps
Average Seek Time: 9.3 ms
Spindle Speed: 7200 rpm
Buffer Size: 16 MB
OS Required: Microsoft Windows 2000 Professional , Microsoft Windows XP Home Edition, Microsoft Windows XP Professional
Power Source: Included AC adapter
Manufacturer Warranty: 2 years warranty

Calle

Hej!!
Vi har också en Maxtor extern hård-disk för backup (gammal sak, endast 200Gb). Sedan har vi ett antal USB-sticks (2 till 4Gb) som vi tar med oss till kunder samt vänner när vi måste förmedla filer. Dom är fiffiga! I Vista kan man om man vill använda dom som extra RAM-minne i stället för lagringsmedia! 6Gb RAM sitter bra när man ska rendera/mixa tunga videos eller ljudinspelningar!

Sedan utnyttjar vi våra 5 webb-utrymmen (1 i Sverige, 3 i USA, samt 1 i Grekland) för att med FTP skicka upp och lagra viktiga backup-filer.
Och med tanke på att vi bor i Grekland med ständiga avsiktliga (typ strejker) samt oavsiktliga strömavbrott speciellt vintertid, så har vi UPS-er inkopplade till all känslig utrustning.

Men visst! Förr eller senare (det har redan hänt några gånger!) så säger det \"Krasch, Boom, Bang\" i datorn och det du glömde att spara sedan gårdagen är förlorat! Man kan dock använda en total-kraschad hård-disk som brevpress!!

Calle (som nog trots allt köper en stygg Mac eller installerar Linux på en av våra burkar senare i år!)
Vår takaltans position: 35.22°  N 24.28°  E

Ole

Jeg har hatt to eksterne harddisker. Først hadde jeg en Seagate Barracuda. Den sluttet å virke etter ca. 1 år. Jeg har tatt den ut av kabinettet og satt den inn i en stasjonær PC, men den funker fortsatt ikke. Heldigvis hadde jeg ikke noe viktig informasjon på den, bare musikk og film. Nå har jeg en Maxtor 500 Gb (samme som Pjokken) og er godt fornøyd med den. Jeg har også to interne disker av merket Maxtor og de virker godt etter 3-4 års bruk.

Siste innlegg i forumet

Artikkel om buegangene i Ano Syros
by marjana | 24. Apr 24, 16:02:28
Her er en grundig artikkel om historien rundt alle...
Re: Hvor er dette? 1032
by Diddi | 22. Apr 24, 21:46:13
Ja, minner om de mektige fjella deromkring. ...
Re: Vårtur - 2018 - Kardamili
by Kabi | 22. Apr 24, 19:01:52
Så koselig å se deg her igjen, Katherina :) Da b...
Amorgos blir neste
by Diddi | 14. Apr 24, 11:44:17
Ja, neste reise for oss blir på juvelen Amorgos i...
Re: Bildeserie fra Kithnos
by Diddi | 14. Apr 24, 11:22:45
☀️...
Re: Foto fra Kea
by Diddi | 14. Apr 24, 11:01:11
:) ...
Re: Kea og Kythnos
by marjana | 11. Apr 24, 00:34:01
Fergene fra Lavrio har en rute tur/retur bare Lavr...
Re: Nye branner
by Kabi | 09. Apr 24, 09:52:33
Kreta er også rammet av branner,mennesker alvorli...
GRATULERER med dagen !
by Kabi | 25. Mar 24, 12:58:44
Gratulerer med dagen, Hellas !https://www.ekathime...
Re: Artikkel om alle trappene og buegangene i Ano Syros
by marjana | 17. Mar 24, 16:11:38
Ja, jeg har lagt ut mange bilder av hus og buegang...
Re: Hvor skal vi dra i sommer?! Kan dere hjelpe oss?
by Kabi | 14. Mar 24, 11:46:42
Anbefaler varmt den romantiske byen Nafplio på Pe...
Flyttelass til Hellas
by Phillip Lian | 10. Mar 24, 11:52:28
Jeg prøver å bli klok på tollregler, men blir i...
Re: Kalo mina!
by Kabi | 01. Mar 24, 11:06:42
Kalo mina, mars 2024 !167.JPGUtsikt til Poros....
Re: Testing testing ena-thio-tria HER KAN DU TESTE DET DU VIL!
by kaka | 29. Feb 24, 12:43:55
Da prøver jeg igjenFant ikke utav av hva "Us...
Re: Kreta chania by hotel nær strand
by hakon57 | 17. Feb 24, 13:52:10
Hei, noen anbefalinger Hotel nær strand chania by...